Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-06, 17:01
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Den senaste tiden (ett par veckor, kanske längre?) har jag noterat att diverse förlegade trådar tycks ha oproportionerligt många läsare och därmed ockupera aktuella ämnen (trådar äldre än ett år). Tidigare har det rört sig om trådar där det inte varit helt orimligt att de av någon anledning skulle ha haft ett gäng läsare. Det som väckt min uppmärksamhet har dock varit att många är från samma forumavdelning. Det tycks variera lite dag från dag vilken forumavdelning det handlat om. Idag är det dock arkiverade forum som tycks vara utsatt, vilket gör mig säker på att det inte rör sig om något "sammanträffande". Jag använder ordet utsatt då jag är väl medveten om att alla inte tycker att man ska få säga vad man vill på Internet. Det behöver ju inte vara så allvarligt, men kanske är det uppbyggnaden inför något?

Är det någon mer som noterat detta och också funnit det konstigt? Någon som vet vad det beror på?
Citera
2021-04-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p

Är det någon mer som noterat detta och också funnit det konstigt? Någon som vet vad det beror på?

Förmodligen personer med flera olika konton vet vissa som sitter på 100+ olika konton.
Citera
2021-04-06, 17:10
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Förmodligen personer med flera olika konton vet vissa som sitter på 100+ olika konton.
Du behöver inte ha ett konto för att forumet ska registrera dig som en läsare av en tråd, om jag förstått det rätt
Citera
2021-04-06, 17:12
Medlem
Citat:
Du behöver inte ha ett konto för att forumet ska registrera dig som en läsare av en tråd, om jag förstått det rätt

Det jag menar är att samma person som skapade tråden använder sig av andra konton för att tråden ska växa.
Citera
2021-04-06, 17:19
Medlem
Säkert programmerade webbrobotar som systematiskt scannar av forumavdelningar och suger i sig information. Någon någonstans sitter på massiva mängder information om FB:s användare, och kan lappa ihop A+B när det passar deras intressen.
Citera
2021-04-06, 19:30
Medlem
Citat:
Den senaste tiden (ett par veckor, kanske längre?) har jag noterat att diverse förlegade trådar tycks ha oproportionerligt många läsare och därmed ockupera aktuella ämnen (trådar äldre än ett år). Tidigare har det rört sig om trådar där det inte varit helt orimligt att de av någon anledning skulle ha haft ett gäng läsare. Det som väckt min uppmärksamhet har dock varit att många är från samma forumavdelning. Det tycks variera lite dag från dag vilken forumavdelning det handlat om. Idag är det dock arkiverade forum som tycks vara utsatt, vilket gör mig säker på att det inte rör sig om något "sammanträffande". Jag använder ordet utsatt då jag är väl medveten om att alla inte tycker att man ska få säga vad man vill på Internet. Det behöver ju inte vara så allvarligt, men kanske är det uppbyggnaden inför något?

Även jag har uppmärksamat detta sedan tidigare, det är definitivt något skumt som pågår. Obskyra delforum får helt plötsligt flera trådar i aktuella ämnen.
Just nu är flera gamla OS-trådar och nedlagda drogshoppar i aktuella ämnen.
https://ibb.co/vH7mptc

För två dagar sedan hade det relativt döda graffitiforumet helt plötsligt 7+(?) stycken trådar samtidigt i aktuella ämnen (jag fick inte med alla graffititrådar i aktuella ämnen i skärmklippet). Jag missade typ tre trådar när jag tog skärmklippet, alltså fanns det ytterligare cirka 90 "läsare".
https://ibb.co/hHPfs1r

Som ni ser blir det sammanlagda antalet läsare i graffitiforumet 134 (+ ~90), samtidigt som antalet besökare i graffitiforumet var 19 (jag tog skärmdumpen på antalet besökare i graffitiforumet direkt efter jag tog skärmdumpen från aktuella ämnen äldre än ett år).
Att det helt plötsligt är 134 (+ ~90) läsare i ett halvdött forum med 19 besökare, nä, här ligger det en hund begraven.

Är okunnig inom IT, men det känns som att det är någon form av datamining som pågår?

Anledningen till att antalet läsare inte korrelerar med antalet besökare kan säkerligen Admin svara på. Antagligen är det en kraftig fördröjning när Flashback loggar antalet läsare i trådar och "besökare" som syns på startsidan. D.v.s. Flashback är i otakt med att uppdatera hur många som är besökare och hur många som är läsare, de korrelerar inte.

Eller (mer troligt) så loggas inte konton som kommer från samma IP-adress som unika besökare, d.v.s. det fanns 134 (+ ~90) läsare i graffitiforumet, fast med enbart 19 IP-adresser (besökare).

Som sagt, jag gissar att det är någon form av datamining som pågår.
Senast redigerad av Moraes 2021-04-06 kl. 19:32.
Citera
2021-04-06, 20:16
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moraes
Även jag har uppmärksamat detta sedan tidigare, det är definitivt något skumt som pågår. Obskyra delforum får helt plötsligt flera trådar i aktuella ämnen.
Just nu är flera gamla OS-trådar och nedlagda drogshoppar i aktuella ämnen.
https://ibb.co/vH7mptc

För två dagar sedan hade det relativt döda graffitiforumet helt plötsligt 7+(?) stycken trådar samtidigt i aktuella ämnen (jag fick inte med alla graffititrådar i aktuella ämnen i skärmklippet). Jag missade typ tre trådar när jag tog skärmklippet, alltså fanns det ytterligare cirka 90 "läsare".

Som ni ser blir det sammanlagda antalet läsare i graffitiforumet 134 (+ ~90), samtidigt som antalet besökare i graffitiforumet var 19 (jag tog skärmdumpen på antalet besökare i graffitiforumet direkt efter jag tog skärmdumpen från aktuella ämnen äldre än ett år).
Att det helt plötsligt är 134 (+ ~90) läsare i ett halvdött forum med 19 besökare, nä, här ligger det en hund begraven.

Är okunnig inom IT, men det känns som att det är någon form av datamining som pågår?

Anledningen till att antalet läsare inte korrelerar med antalet besökare kan säkerligen Admin svara på. Antagligen är det en kraftig fördröjning när Flashback loggar antalet läsare i trådar och "besökare" som syns på startsidan. D.v.s. Flashback är i otakt med att uppdatera hur många som är besökare och hur många som är läsare, de korrelerar inte.

Eller (mer troligt) så loggas inte konton som kommer från samma IP-adress som unika besökare, d.v.s. det fanns 134 (+ ~90) läsare i graffitiforumet, fast med enbart 19 IP-adresser (besökare).

Som sagt, jag gissar att det är någon form av datamining som pågår.
Vi är på samma frekvens. När det kommer till att läsarna inte korrelerar med besökarna så är det också intressant, något jag inte noterat tidigare.

Nu är "trådarna" borta för tillfället. Vi får se vad som blir nästa forum.

Antalet "falska" läsare brukar ligga runt 20-30 (per tråd), varav några säkert är riktiga läsare. Trådarna som kommer upp är oftast stora på flera hundra sidor. Nu är inte jag någon IT-person heller, så det enda vi i princip kan göra är att sammanställa observationer (och konspirera).

Vet bara vad datamining innebär, inte hur det utförs, så det följande är bara rena spekulationer. Någon som dammsuger forumet sida efter sida och kartlägger varje medlems inlägg i en stor databas. Kan sedan korsköra detta mot öppna publikationsdatabaser för att hitta korrelationer i språkbruk mellan författare av dessa och användare. Utförs med ett botnet med runt ett par hundra enheter. Till varje tråd dedikeras ~20 enheter, så att lika många sidor kan läsas och sparas samtidigt, vilket effektiviserar det hela. Anledningen till att vi bara ser större trådar komma upp är för att de mindre läses så pass fort att de inte hinner komma upp under aktuella ämnen.

Vore glad om någon kunde dumförklara mig totalt med att detta är helt orimligt, annars är det lite skrämmande.
Citera
2021-04-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har aldrig tänkt på det här. Utan tyckt att trådar som varit aktuella haft mera läsare än inaktuella läsare.

Jag har på min höjd upptäckt nya medlemmar som ska läxa upp användare här men så försvinner de igen.

Jag har hört att folk kartlägger användare här. Jag kan säga så att kartlägger någon mig så får de skylla sig själva. Den grupp eller person som kartlägger mig kommer jag kartlägga. Kommer någon hem till och är hotfull kommer jag ta en spade och försöka döda personen. Drar någon kniv mot mig kommer jag göra samma sak.

Jag planerar också hur jag med våld ska avlägsna folk hemma hos mig. Jag har också planerat hur jag ska binda folk och sedan överlämna de till polisen. Jag tänker lägga de i min kombi och köra de bundna till polisen. Ja så håller jag på.

Jag vet kartläggning existerar men jag vet inte hur allvarligt det är. Det påstås finnas hämndaktioner mot vissa medlemmar här men jag vet inte om det är sant.

Högst troligen handlar diverse kartläggningar om att man kopplar användare med politiska åsikter. Det finns antingen betalda eller icke betalda troll på Flashback som ägnar sig åt att försöka påverka folks åsikter. Är extremt genomskinligt i politik delen och corona nyheter vilka som uppenbart pushar en agenda. Än mer uppenbart när man trycker på "hitta alla inlägg av denna användaren" när man misstänker ett sådant troll.
Citera
2021-04-06, 20:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Högst troligen handlar diverse kartläggningar om att man kopplar användare med politiska åsikter. Det finns antingen betalda eller icke betalda troll på Flashback som ägnar sig åt att försöka påverka folks åsikter. Är extremt genomskinligt i politik delen och corona nyheter vilka som uppenbart pushar en agenda. Än mer uppenbart när man trycker på "hitta alla inlägg av denna användaren" när man misstänker ett sådant troll.

Jag tycker det är så mystiskt och konstigt att det finns äkta troll som försöker påverka debatten, betalda eller inte. Jag misstänker i bland att det är fantasier, samtidigt som jag tror på vad du säger. Jag vill kartlägga de trollen men kan inte förstå vad är så viktigt? Påverka debatten då skulle jag gjort helt andra saker än att agera fjantigt troll på flashback.

Likaså de här som försöker kartlägga medlemmarna. Om någon vill kartlägga mig så rekommenderar jag personen att kontakta mig via pm för att få telefonnummer. Det har hänt, det är två olika tidningar som kontaktat mig (Aftonbladet och Expressen om jag kommer ihåg rätt). Alltså två olika journalister som frågat om jag viljat vara med på TV (Show om "felaktiga" människor) respektive i ett reportage om vissa saker jag skrivit på forumet.

Jag har i minst ett fall lämnat ut mitt telefonnummer, jag har även ringt tillbaka personen en journalist som är någorlunda känd, utan att denna journalisten som är känd i Sverige svarat mig. Alltså journalister hänger här för att kontakta flashbackmedlemmar i diverse frågor, underhållning som mera seriösa saker. Skrattretande när jag tänker på det. Löjeväckande.

Alltså jag är inte hemlig. Allt jag skriver är äkta. Jag försöker inte trolla. Jag menar allvar med allt jag skriver. Vill någon kartlägga mig får de sända pm:a så får ni mitt telefonnummer via pm och allt ni vill ha. Vill ni kidnappa mig, hänga ut mig offentligt eller slå mig, varsågoda ni får mitt telefonnummer och plats jag är på så träffas vi. Jag fattar inte varför någon vill kartlägga mig det måste vara väldigt ointressant. Jag är ganska ointressant eller mera sant helt totalt ointressant som privatperson.

Jag har under längre tid funderat på möjligheterna att undersöka de som säger att de kartlägger folk på flashback likaså eller främst även undersöka de som försöker påverka opinionen som troll på flashback som övrig internet. Om dessa nu existerar. Ja, snacka om att ha för mycket fritid.
Senast redigerad av Hegamon 2021-04-06 kl. 20:54.
Citera
2021-04-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tycker det är så mystiskt och konstigt att det finns äkta troll som försöker påverka debatten, betalda eller inte. Jag misstänker i bland att det är fantasier, samtidigt som jag tror på vad du säger. Jag vill kartlägga de trollen men kan inte förstå vad är så viktigt? Påverka debatten då skulle jag gjort helt andra saker än att agera fjantigt troll på flashback.

Likaså de här som försöker kartlägga medlemmarna. Om någon vill kartlägga mig så rekommenderar jag personen att kontakta mig via pm för att få telefonnummer. Det har hänt, det är två olika tidningar som kontaktat mig (Aftonbladet och Expressen om jag kommer ihåg rätt). Alltså två olika journalister som frågat om jag viljat vara med på TV (Show om "felaktiga" människor) respektive i ett reportage om vissa saker jag skrivit på forumet. Jag har i minst ett fall lämnat ut mitt telefonnummer, jag har även ringt personen.

Alltså jag är inte hemlig. Allt jag skriver är äkta. Jag försöker inte trolla. Jag menar allvar med allt jag skriver. Vill någon kartlägga mig får de ringa så får ni nummer och allt ni vill ha. Vill ni kidnappa mig, hänga ut mig offentligt eller slå mig, varsågoda ni får mitt nummer. Jag fattar inte varför någon vill kartlägga mig det måste vara väldigt ointressant. Jag är ganska ointressant eller helt ointressant som privatperson.

Jag har under längre tid funderat på möjligheterna att undersöka de som säger att de kartlägger folk på flashback likaså eller främst även undersöka de som försöker påverka opinionen. Om dessa nu existerar. Ja, snacka om att ha för mycket fritid.

Att kartlägga just dig är givetvis ointressant eftersom att man antagligen inte har något intresse av att smutskasta dig i media eftersom att du gissningsvis inte har politiskt ämbete eller liknande.

Men titta på han där rektor Hamid, han hade skrivit, vadå, 110 inlägg på 10 år, varav på sin höjd var 5 st kanske förargelseväckande. Ändå blev han helt "canceled", varför var det av intresse att pussla ihop hans email och nick med andra emails och nicks på internet för att sedan få träff? Jo för att han var med och påverkade politiskt. En invandrare som var höger och kritisk till invandring och gullegullande med kriminella. Undra varför en viss falang skulle vilja hänga ut honom som anti-semit och kvinnohatare?

De som trollar sysslar ju aktivt med desinformation. Väldigt tydligt hur de i corona trådar eller andra trådar som är av politisk natur eller nyhetstrådar när de direkt kommer in och spyr ut felaktigheter, ursäktar, skriver om eller rent ut sagt ljuger för att få motståndaren i dåligt ljus och sina egna i bra ljus. Enligt mig löjligt genomskinligt men Flashback har inga regler emot att trolla så länge du är on topic. Men att dessa troll sedan massanmäler de som motbevisar hen och en och annan liknande har lyckats bli moderator är ju en annan diskussion. Finns ingen anledning till att kartlägga vanligt folk, särskilt de som inte skriver något anmärkningsvärt. Inget judehat eller HMF eller annat käbbel, vad skulle man få ut av det? Men får man däremot reda på att Annie Lööf sitter och skriver massa judehat och förintelseförnekande på Flashback så är det givetvis av intresse för allmänheten.
Citera
2021-04-06, 21:21
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleva
Det finns ett tillägg för att fejka besökare. Det är troligen ett sånt flashback använder. Det är samma sak med besökare online.
Det var faktiskt något jag funderade på om det kunde röra sig om, men det förklarar inte det mönster i vart besökarna har befunnit sig. Det är ju uppenbarligen inte ett diskret tillvägagångssätt, och vill man fuska med besökarantalet inför annonsörer vill man väl just vara diskret.
Citera
2021-04-06, 21:31
Medlem
Jag reagerade också på det här för några dagar sen då jag märkte att liberalismforumet mitt i allt hade långt över 100 besökare, det som högst brukar ha typ 25 om det är frågan om någon intressant tråd.

Att det skulle pågå någon datamining av specifikt politiska inlägg är nog inte ett helt orimligt antagande (säger inte att det är så just nu) med tanke på att spänningarna i samhället bara ökar till följd av covid-19 och händelserna i USA. Får man ens lite information så kan man enkelt kartlägga potentiella "dissidenter" och deras eventuella nätverk. Man ska komma ihåg att i många länder har man redan gått inför att skärpa övervakningen av nätet och för att bekämpa "troll och extremism". Detta görs givetvis i samarbete med företag och den tredje sektorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in