2021-04-06, 10:51
Medlem
Hej!

Vi är sambos och funderar på att köpa bostad tillsammans, dock har vi en väldigt liten kontantinsats. Därför undrar jag vad ni har för erfarenhet hur man kan lösa det.

Förutsättningarna är att en av oss tjänar ca 60´/mån före skatt och den andra 23´/mån före skatt.
Bör vi försöka gå till en bank för att få bolån samt något topplån/blanco lån på 10% av kontantinsatsen som vi saknar om det ens är möjligt. Eller bör den med hög inkomst som kan få beviljat själv för hela bostaden och ställer sig själv på lånet medans den andra tar ett blanco lån i annan bank för att få fram kontantinsatsen?

Tacksam för tips.
Citera
2021-04-06, 10:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cee1983
Hej!

Vi är sambos och funderar på att köpa bostad tillsammans, dock har vi en väldigt liten kontantinsats. Därför undrar jag vad ni har för erfarenhet hur man kan lösa det.

Förutsättningarna är att en av oss tjänar ca 60´/mån före skatt och den andra 23´/mån före skatt.
Bör vi försöka gå till en bank för att få bolån samt något topplån/blanco lån på 10% av kontantinsatsen som vi saknar om det ens är möjligt. Eller bör den med hög inkomst som kan få beviljat själv för hela bostaden och ställer sig själv på lånet medans den andra tar ett blanco lån i annan bank för att få fram kontantinsatsen?

Tacksam för tips.

Hur mycket vill ni låna?

Alternativ ett, d.v.s att båda står på lånet och att ni tar ett blancolån på de 10 % (ev hos annan långivare) är rimligen det alternativ banken kan tänka sig att godkänna. Ni bör oavsett boka möte med banken och träffas för att diskutera era möjligheter.
Citera
2021-04-06, 10:57
Medlem
Tarrous avatar
Ja, ni bör boka ett möte med banken och diskutera era möjligheter. Kolla gärna lämpliga objekt innan, och använd bankens bolånekalkylator för att skapa er en realistisk bild över hur mycket ni får låna (simulera att ni har 15%).
Citera
2021-04-06, 11:16
Medlem
Finns egentligen bara ett vettigt tips:

Se till att spara ihop till kontantinsats. Bör gå oerhört lätt med de inkomsterna.
Citera
2021-04-06, 11:16
Medlem
Vi vill låna cirka 2mkr och behöver då utöver det ca 300 000 i kontantinsats att låna upp.
Citera
2021-04-06, 11:35
Medlem
Citat:
Vi vill låna cirka 2mkr och behöver då utöver det ca 300 000 i kontantinsats att låna upp.

Bör inte ta mer än typ ett halvår eller max ett år att spara ihop 300 000 med de inkomsterna.

Om det inte är bråttom får rådet bli att avvakta och hårdspara.

Men visst. Går nog att få blancolån (”topplån”) på de summorna med era inkomster. Kolla SBABs kalkyler? De brukar erbjuda blanco direkt om ekonomiskt utrymme finns.

Edit: jag gjorde en snabbkoll på SBABs kalkylverktyg med era inkomster. (Dock en rad antaganden som att ni är barnfria m.m). Enligt den behöver ni spara 100.000 sen kan ni få blanco på 200.000.

100.000 lär ni fixa på ett par månader
Senast redigerad av CV90 2021-04-06 kl. 11:38.
Citera
2021-04-06, 13:23
Medlem
inotropic99s avatar
Gör så här:

1. Hitta en god vän eller familje medlem som kan ta ett blancolån till er. Summan kan vara det ni önskar att ha i kontantinsats.

2. Gå till banken, för över kontantinsatsen till banken och skriv på lånet till er bostad. När det gäller er vän så skall ni själva betala räntan för lånet den vännen har tagit.

3. Efter ni fått nycklarna till er bostad så ber du banken om ett blancolån för att ni vill renovera. Helst en månad eller två månader efter ni fått nycklarna.

4. Betala av er vän eller familjemedlems blancolån med en överföring.

Grattis, ni äger nu den bostaden ni ville ha.
Citera
2021-04-06, 14:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ni har liknande inkomster som mig och min sambo och vi spar ca 30000-40000kr i månaden tillsammans. Med tanke på den låga summan ni ska låna så är det snabbt gjort att spara ihop till handpenningen.
Tänk också på att det tillkommer mer kostnader med husköp såsom flytt, pantbrev och lite smått och gott.

Mitt tips är att avvakta med köp ett år till så har ni både handpenning och liten buffert fixad.
Citera
2021-04-06, 15:04
Medlem
Den med högre lön kan själv få lånet beviljat och tar den andra blancolån så får vi en total kostnad som är hanterbar. Men Sbab ska jag kolla upp.
Citera
2021-04-07, 11:32
Medlem
Men i praktiken borde min sambo kunna ta ett blancolån på del av insatsen och resten som vi sparat och jag tar lånet helt på mig?
Citera
2021-04-07, 11:52
Medlem
Citat:
Men i praktiken borde min sambo kunna ta ett blancolån på del av insatsen och resten som vi sparat och jag tar lånet helt på mig?

Visst, det är en tanke men låter som att din sambo får en riktigt usel deal?

Jag hade aldrig accepterat ovan upplägg om jag var din sambo.
Citera
2021-04-07, 12:16
Medlem
Ni har 83k före skatt in på kontot varje månad. Vad är problemet? Spara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in