2021-04-05, 14:53
Medlem
Lång story, försöker korta den så gott jag kan.

En bekant till mig (GT) köpte i höstas en begagnad lätt lastbil hos en bilfirma, där det i priset ingick en förmånlig "Passa på-försäkring" hos Folksam som enligt säljaren skulle gälla i sex månader och upphöra därefter om man antingen;

1. tackade nej till bolagets erbjudande om ny (fullpris) försäkring
2. man tecknade fortsatt försäkring i ett annat bolag innan förfallodagen

Den förmånliga försäkringen skulle UPPHÖRA och inte gå att förnya. Villkoren (Folksam S40165_20-07, punkt 102) är glasklara, och skiljer sig drastiskt från deras motsvarande ordinarie försäkring som brukar förlängas automatiskt tills man säger upp den på förfallodagen.

Ca en månad innan förfallodagen tecknar och förskottsbetalar GT en försäkring hos Länsförsäkringar (LF), som skulle börja gälla fr o m dagen då det gamla upphörde. Samtidigt sänder Folksam en faktura för fortsatt försäkring, till fullpris, att gälla från samma datum. Eftersom bilen redan är försäkrad hos LF struntar GT i denna faktura och avvaktar förfallodagen, förvisad om att Folksam avslutar då ärendet...

Tio dagar efter förfallodagen skickar Folksam en betalningspåminnelse med KRAV om omedelbar betalning av fakturan, annars... GT, som hade hela tiden trott sig vara försäkrad på LF, mejlar ett svar till kundtjänst och förklarar situationen men får skriftligt svar att "Våra Passa på-försäkringar INTE skiljer sig från den ordinarie försäkringen på annat sätt än att den är billigare", och eftersom GT har inte sagt upp den så övergick den automatiskt till ordinarie försäkring.

GT vägrar betala och hänvisar till p. 102 i villkoren, men Folksam vägrar ändå släppa/avsluta försäkringen, eller driva kravet vidare genom inkasso, med resultat att LF inte kan aktivera den redan betalda försäkringen. I betalningspåminnelsen hotar Folksam med att "avsluta försäkringen" (!) på ett visst datum om man inte betalar den nya premien, men det har de INTE gjort, trots att datumet redan passerats, utan betalning! Enl Transportstyrelsens bilregister är bilen, drygt en månad efter förfallodagen, fortsatt ”försäkrat” hos Folksam, vilket nu har lett till en fullständigt ohållbar situation.

FRÅGA: vad händer om GT tar nu bilen ur trafik någon dag? Vilken av de två bolagen får då första tjing på att återaktivera försäkringen när man sätter bilen i trafik igen dagarna efter - den betala LF, eller den obetalda Folksam? Kan Folksam "blockera" återställningen med hänvisning till att det inte finns en giltig försäkring, eller träder då LF's betalda försäkring in? GT vill ju inte köra omkring med en oförsäkrad bil ifall det inte går att återinsätta den i trafik p g av Folksams utpressning...

Någon hemma på försäkringsfrågor?
Citera
2021-04-05, 15:31
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Har svårt att tänka mig att en obetald försäkringspremie skulle hamna hos inkasso utan det är snarare som du själv är inne på att försäkringen upphör att gälla. Det enklaste för din vän är nog att kontakta Länsförsäkringar och förvissa sig om att försäkringen hos dom är giltig från och med rätt datum och fråga dom hur han ska hantera Folksam. Personligen hade jag bara struntat i deras påminnelser.
Citera
2021-04-05, 16:04
Medlem
Tack! Har pratat med dem, LF säger sig inte kunna göra något innan Folksam har "släppt" försäkringen. Frågan här gäller vad som händer med en OBETALD försäkring om GT ställer av, resp. ställer på bilen. Normalt så läggs ev tillgodo premie vilande tills man återinsätter bilen i trafik och då fortsätter försäkringen som vanligt. Säljer man bilen då återbetalas den och försäkringen upphör. Inget av detta gäller här, där det inte finns något "tillgodo", bara en skuld. Jag misstänker att Folksam KAN fortsätta djävlas men jag är osäker, därav frågan.
Citera
2021-04-05, 16:10
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikDA
Tack! Har pratat med dem, LF säger sig inte kunna göra något innan Folksam har "släppt" försäkringen. Frågan här gäller vad som händer med en OBETALD försäkring om GT ställer av, resp. ställer på bilen. Normalt så läggs ev tillgodo premie vilande tills man återinsätter bilen i trafik och då fortsätter försäkringen som vanligt. Säljer man bilen då återbetalas den och försäkringen upphör. Inget av detta gäller här, där det inte finns något "tillgodo", bara en skuld. Jag misstänker att Folksam KAN fortsätta djävlas men jag är osäker, därav frågan.

Det låter jättemärkligt. Jag har själv bytt försäkringsbolag till min bil och bara låtit bli att betala premien på den andra så har försäkringen automatiskt upphört. Ring Folksam och prata med dem, och skriv till dem att du bestrider deras krav. De brukar inte vara omöjliga.
Citera
2021-04-05, 19:35
Medlem
Doctors avatar
Det finns nåt som heter trafikförsäkringsbevis som är registrerat hos Transportstyrelsen. Det försäkringsbolag som har "beviset" är det bolag som står för de skador som trafikförsäkringen ska ersätta. Detta gäller oavsett om försäkringen är betald eller inte. När man byter bolag så måste det första bolaget släppa beviset för att ett nytt bolag ska kunna registrera sig på den bilen.

Jag var själv med om en händelse som belyser hur det kan bli. Två veckor efter att jag bytt försäkringsbolag så var jag med om en liten krock där jag var vållande. Jag ringde mitt nya bolag för att göra en skadeanmälan. Den nya försäkringen var alltså betald och jag hade fått försäkringsbrev.
-Jag ser att beviset fortfarande ligger hos ditt gamla bolag, så egentligen så ska de stå för kostnaderna, sa mitt nya försäkringsbolag. Men vi förstår att något blivit fel, så om du ringer till ditt gamla bolag och ber dem ta bort beviset så tar vi kostnaderna för krocken.
Jag ringde mitt gamla bolag och förklarade hur det låg till och då gick det verkligen undan hos dem att plocka bort beviset.
Citera
2021-04-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
...och då gick det verkligen undan hos dem att plocka bort beviset.

Tacka faen för det - då slapp de ju betala för skadorna... :->

Inte mycket gemensamt med GT's fall, utom att också Folksam sitter på beviset, vilket ju framgår. Det som är intressant är därför vad som händer om GT ställer av bilen för ett par dagar och ställer sedan på den igen. Kommer den nu gällande (men obetalda) försäkringen att återaktiveras hos Folksam eller kommer de att "spärra" den p g av att försäkringen är "obetald"? Men också - kommer inte LF i det här läget kunna aktivera en fullt betald försäkring (ta över beviset) när nu en avställd bil ska ställas på?

I mejlväxlingen med Folksam begär de att man ska RINGA in och SÄGA UPP/AVSLUTA försäkringen om de ska släppa den till LF, men en sådan uppsägning innebär då samtidigt ett juridiskt bevis/erkännande på att uppsägningen skedde drygt en månad in i en "ny försäkringsperiod", dvs att man inte har sagt upp den vid förfallodagen utan betydligt senare! Det i sin tur ger dem laglig rätt att ta betalt för hela den period som förflutit från förfallodagen - trots att de enligt villkoren skulle ha avslutat försäkringen när GT tecknade försäkring hos ett annat bolag! (Infogar nedan ett utdrag ur villkoren och ur brevväxling med LF om detta). Någon nitisk handläggare på Folksam, som vid det här laget måste ha helt klart för sig att deras fakturakrav inte har stöd i villkoren, vill gärna ta betalt också för denna sista period, fram till dagen för "uppsägningen".

Det kommer inte att ske någon "uppsägning", och de har inte heller rätt att ta betalt för en ny period - försäkringen borde ha upphört på förfallodagen. Folksam ljuger och bedrar - i det här fallet. Dels därför att de försöker tvinga på bilköpare en ny (dyr!) försäkring, för att de hävdar rätt att - i strid med villkoren - förnya försäkringen automatiskt, och för att de hotar kunden med "avstängning" för att försöka tvinga till sig betalningar de inte har rätt till!

Utdrag ur villkoren och brevväxling följer:

Bilförsäkring Lättlastbil - Folksam villkor: S40165_20-07 (2020-07-01)

Avtalet och premien

< … >

102. Försäkringen är en prova på-försäkring som endast gäller i sex månader. Försäkringen kan inte förnyas. Uppsägning från vår sida när du begär förnyelse kräver däremot särskilda skäl enligt försäkringsavtalslagen. Tecknar du försäkring för din bil eller lätta lastbil i annat försäkringsbolag förnyas inte försäkringen.

Nedan: brevväxling med Länsförsäkringar:

Från: <GT>
Skickat: den ---- mars
Till: ----------------@lansforsakringar.se>
Ämne: Bilförsäkring på avvägar?
Ang. försnr. -------------------
Hej -----,
I ett chatsamtal med dig online 2021-02---- omkr kl 17:00 tecknade jag en ny bilförsäkring för fordonet xxx-xxx och som skulle börja gälla 2021-03------. Försäkringsbrevet anlände några dagar senare, varpå jag betalade in -------- kr för den överenskomna perioden, dvs 6 månader framåt. Pengarna överfördes till ert BankGiro -------- med OCR nr. -------------------, den 2021-03-----. Trots detta, i Transportstyrelsens register visas fordonet fortfarande som försäkrat hos Folksam, trots att försäkringen har redan överförts till er! Dessutom så har nu Folksam skickat en påminnelse om "obetald premie" - för ett fordon som NI försäkrar!
Tydligen har ert övertagande från Folksam inte fungerat som det ska.
<...>

Den 2021-03- ---- skrev <LF>
Hej ----------------
Tack för ditt meddelande.
Det stämmer att du tecknade en försäkring för xxx-xxx den 2021-03----- via chatt den 2021-02 ------- med mig. Dock får vi ej annullera försäkring på annat bolag för våra kunder utan du som kund gör det alltid själv. Vi tecknar endast upp försäkring enligt ditt önskemål och du själv måste kontakta ditt gamla försäkringsbolag samtidigt för att meddela dom om avslut.
< … >
Med vänlig hälsning

------------ Rådgivare
Länsförsäkringar Stockholm
Citera
2021-04-05, 21:40
Medlem
Doctors avatar
Det låter ju som att handläggaren på Folksam inte har koll på att prova-på-försäkringen har andra villkor än en vanlig försäkring.

Jag skulle prova att lyfta frågan till Folksams kundombudsman.
https://www.folksam.se/kundservice/flera-satt-att-kontakta-oss/om-du-inte-ar-nojd/kundombudsmannen
Citera
2021-04-06, 04:25
Medlem
SvartaBjorns avatar
Du har inte möjlighet att lägga upp (maskad) mailväxling även med Folksam för att låta oss ta del av deras motivering? Det låter konstigt att de bara dj*vlas om avtalet är som du säger.

Jag är osäker på om det bara fungerar att ställa av bilen som du är inne på. Jag vet att det i vårt fall inte fungerade rakt av att ställa av en vanlig personbil (för att på så sätt kunna föra över bonusen till en ny bil) då Folksam automatiskt gjorde om den till en avställdhetsförsäkring (dvs samma som innan men utan trafikförsäkringsdelen). Det löste sig dock med ett kort samtal. Inte riktigt samma sak som i ditt fall men snarlikt.
Citera
2021-04-06, 11:40
Medlem
miikoss avatar
Det var en kostig försäkring.

Normalt sätt så gäller trafikförsäkringen fram till en huvudförfallodag, ofta ett år framåt. Och sedna för att undvika att kunden får betala TFF-avgift, så brukar försäkringen föryas automatiskt för en period till.

Villkoren är ju inte realitiska heller.

102. Försäkringen är en prova på-försäkring som endast gäller i sex månader. Försäkringen kan inte förnyas. Uppsägning från vår sida när du begär förnyelse kräver däremot särskilda skäl enligt försäkringsavtalslagen. Tecknar du försäkring för din bil eller lätta lastbil i annat försäkringsbolag förnyas inte försäkringen.

Först så säger de att försäkringen inte kan förnas, men sedan längre ned så säger de att försäkringen visst kan förnyas.

Jag tror inte de som har skrivit villkoren har koll på det står riktigt, och avtalet skiljer sig så mycket ifrån praxis så kundtjänsten förstår heller inte skillnaden.

Man kan dock alltid bestrida ett inkassobrev, man behöver inte kontakta fordningsägaren. Man bör snarast bestrida till inkassobolaget så att de inte ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.
Citera
2021-04-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Du har inte möjlighet att lägga upp (maskad) mailväxling även med Folksam för att låta oss ta del av deras motivering? Det låter konstigt att de bara dj*vlas om avtalet är som du säger.

Som framgår av brevväxlingen (nedan) vill Folksam till varje pris att GT ska ringa och säga upp/annullera försäkringen, en försäkring som har redan UPPHÖRT! Men det kommer inte att ske eftersom det skulle innebära ett accepterande av att försäkringen fortfarande gäller! Folksam håller på att måla in sig i ett hörn – avslutar de försäkringen då släpper de fram LF att teckna ny försäkring, vägrar de avsluta då får de finna sig i att fortsätta försäkra en bil som kunden inte betalar någon premie för! Skulle GT i det här läget råka ut för en vållande skada då får han dessutom ersättning enligt den omfattande helförsäkring som de försöker köra ner i halsen på honom. Idiotiskt!

Vissa av de utklippta texterna nedan - <...> - gäller privata detaljer som är till för att skydda GT's identitet och är inte relevant till det ämne som avhandlas. Det är INTE mig detta handlar om, jag hjälper bara en vän som inte är så insatt i det juridiska.

Nedan: utdrag ur mejlväxling mellan GT och Folksam:

*Ang. felaktigt krav - premiebetalning för avslutad Prova på-försäkring*

Ert ref. Förs.nr. -----
Kundnr. ---------
Regnr. xxx-xxx
Fakturanr. -----------
Hej,
Enligt villkoren i den försäkring (S40165_20-07, punkt 102) som tecknades hos bilfirman då jag köpte rubricerat fordon i höstas skulle denna försäkring endast gälla i sex månader, inte gå att förnya, respektive automatiskt upphöra vid provperiodens slut om jag försäkrar bilen i annat försäkringsbolag. Eftersom jag har i god tid innan förfallodagen tecknat och förbetalt en försäkring för samma fordon hos Länsförsäkringar Stockholm, och som skulle börja gälla samma dag som ert prova på-försäkring upphör, så anser jag att ert krav på fortsatt premiebetalning saknar laglig grund. Jag kräver därför att ni omedelbart avslutar försäkringen och krediterar debiterad försäkringspremie för perioden fr o m 2021-03---- och t o m dagen då försäkringen upphör.

Av ert senaste påminnelse framgår att vid utebliven betalning upphör försäkringen att gälla 2021-03-----, vilket dock enligt nu aktuella uppgifter hos Transportstyrelsen inte har skett. Att på detta sätt spärra min möjlighet att försäkra bilen hos LF är knappast förenligt med seriös försäkringsverksamhet, varför jag kräver att detta "blockad" omedelbart upphör och att ni istället driver ev. kvarstående betalningskrav separat, via inkasso eller liknande. Vidare utgår jag ifrån att ni är angelägna om att era kunder inte ska behöva utsättas för större besvär än nödvändigt och hanterar ärendet skyndsamt.

<...>

Med vänlig hälsning,
<GT>

Hej, tack för ditt mejl!

Vi hanterar inte uppsägning av försäkring via mejl då vi behöver säkerställa din identitet. Vi behöver därför komma i kontakt med dig via telefon.

Jag ber dig därför kontakta oss på: --------------

Med vänlig hälsning

-----------------
Folksam Kundservice

Hej --------,
Du har tydligen inte läst hela texten i mitt mejl.

<...>

Som framgår av texten så försöker jag inte "säga upp" någon försäkring - den ska enligt villkoren i det avtal jag ingått med er REDAN VARA AVSLUTAD! Det är era fortsatta krav som detta handlar om!

Med vänlig hälsning,

<GT>

Den 2021-04---- kl. -----, skrev kundservice@folksam.se:

Hej och tack för ditt mejl.

Du kan ringa in till oss så kommer vi att hjälpa dig att annullera försäkringen

<...>

Med vänlig hälsning

----------------
Folksam Kundservice

FÖRSÄKRINGEN *SKA* REDAN VARA AVSLUTAD, KRAVET ÄR FEL!
Det enda du/ni behöver göra är att titta i villkoren (se ämnesraden!) och konstatera att ni är ute och seglar, att försäkringen SKULLE ha upphört xx/3, och att jag inte behöver "säga upp" något mer! Ni behöver rätta ett fel som NI har begått, inte vältra över ansvaret för era tabbar på kunden!

<...>

Så det enklaste hade varit att ni skötte ert jobb och skulle avslutat försäkringen xx/3, enligt villkoren i försäkringen.

<...>

Jag tänker INTE "säga upp" något som redan är avslutat, det skulle bara bekräfta att ni hade rätt och jag fel, när det egentligen är precis tvärt-om! Vi låter därför försäkringen löpa vidare, om det är det ni vill, och när betalningarna uteblir då får rätten avgöra vem som hade rätt! Att ni blockerar tecknandet av en annan försäkring är inget annat än UTPRESSNING! Skäms!

Utan vänlig hälsning,

<GT>

Hej och tack för ditt mejl.

Jag kan tyvärr inte göra någonting annat än att hänvisa till mitt föregående mejl.

Med vänlig hälsning

-----------------
Folksam Kundservice
Citera
2021-04-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Först så säger de att försäkringen inte kan förnas, men sedan längre ned så säger de att försäkringen visst kan förnyas.

Jag tror inte de som har skrivit villkoren har koll på det står riktigt, och avtalet skiljer sig så mycket ifrån praxis så kundtjänsten förstår heller inte skillnaden.

Kanske. Men jag tror snarare att just denna text är AVSIKTLIGT vilseledande. De har en hel armé av jurister som inte gör annat hela dagarna än formulerar villkoren så dessa är otydliga - men till deras fördel! Att de skickar ut krav på förnyad försäkring och/eller kräver en "uppsägning" talar för att det inte är någon tillfällighet. Jag har också talat med bilfirman, som bekräftar att de fortfarande erbjuder denna prova-på försäkring men att Folksam har ändrat på villkoren i början av året och att det nu också krävs att man tecknar hemförsäkring (!) hos dem för att kunna teckna denna försäkring. I ett separat chatt-samtal jag hade med Folksams kundtjänst förnekar de att en sådan prova-på försäkring har andra villkor än deras ordinarie, vilket alltså är en förbannad lögn!
Citera
2021-04-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikDA
Hej, tack för ditt mejl!

Vi hanterar inte uppsägning av försäkring via mejl då vi behöver säkerställa din identitet. Vi behöver därför komma i kontakt med dig via telefon.

Jag ber dig därför kontakta oss på: --------------

Med vänlig hälsning

-----------------
Folksam Kundservice

Jag kan ha förståelse för att du känner frustration men i det här fallet förefaller det ju som att alla problem kan enkelt lösas via telefon men kan omöjligen lösas via email. Vilket föranleder frågan: varför lyfter du inte bara luren, ringer Folksams kundtjänst och får detta ur världen? Om du har någon form av social fobi som hindrar dig så kan du säkert be någon annan att göra samtalet åt dig.

Inga system är perfekta och du har uppenbarligen trillat på en "bugg" där Folksam har nåt automatiserat system som inte uppdaterats för att hantera en viss försäkringsprodukt. Det verkar inte vara någon konspiration, ingen fälla gillrad för att fånga just dig utan ett misstag. Du kan ju fortsätta driva denna linje på ren princip och jävelskap, eller så bara löser du problemet. Men du måste ju ha lagt mångdubbelt mer tid hittills än vad det där telefonsamtalet skulle tagit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in