2022-12-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ikväll har kebabmedpommes alltså lärt oss:

#1 Bitcoin är värdelöst, för att OM priset på Bitcoin är 0 så kan man inte växla det till dollar.
#2 Dollar är inte värdelöst, för priset på dollar är inte 0.

I morgon blir det nya lektioner hoppas jag.

Priset på bitcoin är ju bara ett resultat av att folk efterfrågar det som en lottsedel i väntan på en ny hype dom tror kommer. Om priset på bitcoin gick till noll så finns det absolut ingenting av nytta du kan göra med dina bitcoins. Och det enda du kan göra när bit-cons är värt något är att casha ut för fiat.

Värdet på fiat kommer ifrån att det backas av staten. Vi är alla tvingade att spara fiat för att betala in skatter och avgifter, annars hamnar vi i fängelse. Du kan se fiat som frikortet för att slippa fängelse i spelet monopol. Värdefullt för alla förvärvsarbetande människor i landet.
2022-12-08, 21:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Bra. Bitcoin beach var bara ett exempel och det finns fler en enda butik som accepterar bitcoin. Starkt av dig att erkänna att du spred ett felaktigt påstående. Hoppas på korrekta påståenden framöver. Då finns det en chans att man kan ha en akademisk diskussion med dig.

Jag svarar gärna på frågan, du har dock aldrig ställt den till mig förrän nu. I det hypotetiska fallet då bitcoin är värt noll så är det per definition värdelöst. Svårare än så är det inte för mig.

Däremot är jag helt övertygad om att bitcoin aldrig kommer bli värdelöst under min levnad. Skulle priset gå ner till nära noll så hade jag köpt alla bitcoin på marknaden. Det räcker att en till på jorden resonerar så för att bitcoin ska ha ett värde. Det räcker med att en enda gammal skitdator står och minear för att nätverket ska fungera. Så i ditt hypotetiska men extremt osannolika fall är det värdelöst. Detsamma gäller för USD eller SEK också. Ingen skillnad där. Inneboende värde är en subjektiv term inom filosofin och har väldigt lite att göra med något som handlas på en marknad.

Nu har jag svarat på din fråga. Svara då på min.
Att värdelöst betyder att priset är 0 är en självklarhet. Är bitcoin värdelöst nu?
Då kan vi alltså dra slutsatsen att bitcoin saknar intrinsikalt, alltså inneboende värde. En fundamental skillnad mot exempelvis råvaror.

Priset är alltså bara en funktion av vad köpare tror sig kunna sälja för och inte pga något nyttovärde hos bitcoin i sig.

= ponzi.

Vad gäller antal butiker som tar emot bitcoin så är det ett avrundningsfel från noll. Det är i praktiken omöjligt att använda bitcoin som betalmedel.
2022-12-08, 21:47
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Priset på bitcoin är ju bara ett resultat av att folk efterfrågar det som en lottsedel i väntan på en ny hype dom tror kommer. Om priset på bitcoin gick till noll så finns det absolut ingenting av nytta du kan göra med dina bitcoins.

Värdet på fiat kommer ifrån att det backas av staten. Vi är alla tvingade att spara fiat för att betala in skatter och avgifter, annars hamnar vi i fängelse. Du kan se fiat som frikortet för att slippa fängelse i spelet monopol. Värdefullt för alla förvärvsarbetande människor i landet.
Att bitcoins pris styrs av efterfrågan på en marknad är helt korrekt. Precis som det ska vara. Du kan naturligtvis inte veta vilka motiv alla bitcoinägare har, det är endast spekulation från din sida.

Du har också rätt i att fiat har ett visst framtvingat värde så länge som staten kräver att man ska använda valutan. Vad händer med värdet när staten bestämmer sig för att inte backa valutan längre?

Jag väljer marknaden framför statlig styrning alla dagar i veckan. Men det är snarare en politisk åsiktsfråga snarare än något objektiv för- eller nackdel.
2022-12-08, 21:48
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Då kan vi alltså dra slutsatsen att bitcoin saknar intrinsikalt, alltså inneboende värde. En fundamental skillnad mot exempelvis råvaror.

Priset är alltså bara en funktion av vad köpare tror sig kunna sälja för och inte pga något nyttovärde hos bitcoin i sig.

= ponzi.

Vad gäller antal butiker som tar emot bitcoin så är det ett avrundningsfel från noll. Det är i praktiken omöjligt att använda bitcoin som betalmedel.
Vad är svårigheten med digitala värden utöver analoga värden hos råvaror?
2022-12-08, 21:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Vad är svårigheten med digitala värden utöver analoga värden hos råvaror?
Vad pratar du om för värden? Försöker du likna bitcoin vid en råvara?
2022-12-08, 21:56
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

= ponzi.

Det är din åsikt baserat på din subjektiva definition av intrinsikalt värde. Det är inte en objektiv och allmängiltig sanning som kan appliceras på alla människor. Du kan tro det om du vill men någon sanning är det inte. Det är en filosofisk diskussion där det inte alltid finns rätt och fel.

Bra att du släppt ditt tidigare felaktiga uttalande och nu reviderat till ett annat. Där ger du igen bara uttryck för din åsikt. Du har rätt till den men det är ingen objektiv sanning du förmedlar.

Jag ställde en fråga som du missade att svara på. Att värdelöst betyder att priset är 0 är en självklarhet. Är bitcoin värdelöst nu?
2022-12-08, 22:12
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Vad pratar du om för värden? Försöker du likna bitcoin vid en råvara?
Satoshi's är en råvara som kan framställas, lagras och transporteras dock slutbearbetad till en produkt som heter Bitcoin.

Det är både analoga och digitala värden och det är ett genomgående problem att man är digital förnekare.
2022-12-08, 22:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det är din åsikt baserat på din subjektiva definition av intrinsikalt värde. Det är inte en objektiv och allmängiltig sanning som kan appliceras på alla människor. Du kan tro det om du vill men någon sanning är det inte. Det är en filosofisk diskussion där det inte alltid finns rätt och fel.

Bra att du släppt ditt tidigare felaktiga uttalande och nu reviderat till ett annat. Där ger du igen bara uttryck för din åsikt. Du har rätt till den men det är ingen objektiv sanning du förmedlar.

Jag ställde en fråga som du missade att svara på. Att värdelöst betyder att priset är 0 är en självklarhet. Är bitcoin värdelöst nu?

Nej, om någonting har (inneboende) värde är inte en filosofisk fråga. Du har lurats att tro att allt i världen är fritt för en personlig tolkning. Tyvärr finns det bara en verklighet och den är objektiv.

Jag ställde frågan vad bitcoin har för intrinsikalt värde och har ännu inte fått svar, utan istället hakar du upp dig på formuleringar kring hur sällsynt det är med butiker som tar betalt i bitcoin. Löjeväckande.

Frågar du mig så är bitcoin värdelöst ända tills någon kan svara på frågan om värde som går att påvisa även om priset är 0. Detta är helt trivialt att göra med alla sorters varor och tjänster som folk köper.
2022-12-08, 22:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Satoshi's är en råvara som kan framställas, lagras och transporteras dock slutbearbetad till en produkt som heter Bitcoin.

Det är både analoga och digitala värden och det är ett genomgående problem att man är digital förnekare.
Fel, ”satoshis” är inte en råvara.

Jag är inte någon sorts förnekare, varken analog eller digital.
2022-12-08, 22:29
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Nej, om någonting har (inneboende) värde är inte en filosofisk fråga. Du har lurats att tro att allt i världen är fritt för en personlig tolkning. Tyvärr finns det bara en verklighet och den är objektiv.

Jag ställde frågan vad bitcoin har för intrinsikalt värde och har ännu inte fått svar, utan istället hakar du upp dig på formuleringar kring hur sällsynt det är med butiker som tar betalt i bitcoin. Löjeväckande.

Frågar du mig så är bitcoin värdelöst ända tills någon kan svara på frågan om värde som går att påvisa även om priset är 0. Detta är helt trivialt att göra med alla sorters varor och tjänster som folk köper.
Värdet är systemoberoende pengar men inte betalningsmedel ännu.
2022-12-08, 22:32
Medlem
Jag äger inga bitcoin själv men hoppas ändå innerligt att det är framtiden då den skulle ge oss större frihet vad gäller pengar.

Så det är väll argumentet för att det är svårare att kontrollera bitcoin jämfört med fiatvalutor.

Sen tror jag nog att krypto är här för att stanna då det finns tillräckligt med människor i världen som vill ha pengar utanför bankernas uppsyn kan vara såväl svarta pengar eller folk med gott om cash som är systemkritiska.
2022-12-08, 22:32
Medlem
Citat:
Lista gärna butiker som tar emot bitcoin.

Internationellt det finns ju massor. Här har du ett exempel, som till med du borde godta:

https://www.bitdials.eu/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in