Citat:
Ursprungligen postat av
FettoBob
https://en.wikipedia.org/wiki/Understanding -
"Understanding is a psychological process related to an abstract or physical object, such as a person, situation, or message whereby one is able to think about it and use concepts to deal adequately with that object. Understanding is a relation between the knower and an object of understanding. Understanding implies abilities and dispositions with respect to an object of knowledge that are sufficient to support intelligent behavior"
https://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence -
"Emotional intelligence (EI), emotional quotient (EQ) and emotional intelligence quotient (EIQ), is the capability of individuals to recognize their own emotions and those of others, discern between different feelings and label them appropriately, use emotional information to guide thinking and behavior, and adjust emotions to adapt to environments."
Vad vill du säga med detta?
Förståelse - både generellt, och specifikt för andras känslor - förutsätter inte dogmatism.
Du verkar ha svårt, både med förståelsen i allmänhet och för andras känslor?
Mig verkar du inte förmå begripa, trots att jag försöker förklara så att t.o.m någon så känslostyrd som du skall förstå...
Har du svårt att förstå mig? Att du inte sympatiserar med mig förstår jag, men din oförmåga begriper jag inte. Hur svårt kan det vara?
Själv har jag inte svårt alls, varken att begripa det du skriver eller dina känslor - däremot sympatiserar jag inte med dig.
Citat:
En stor del människor förstod, innan religionens uppkomst, att de flesta människor inte föredrar att uppleva emotionell och fysisk smärta. Med följd av den insikten, förstod en stor del människor att, till exempel, våldtäkt är ondskefullt och fel mot de som inte föredrar att uppleva emotionell och fysisk smärta.
Trams. Hade du någon källa? Vänligen belägg detta med annat än din egen tro.
"Godhet"/"rätt" och
"ondska"/fel" har ingenting med förståelse att göra, utan är ren och skär dogmatism.
"Godhet" och
"ondska" är religiös dogmatism, och inte alls detsamma som förståelse för andras känsloliv.
Man kan besitta förståelse både i allmänhet och för andras känslor utan att vara dogmatisk.
Moralism och normer grundas inte i fakta, utan formas helt och simpelt genom tyckonomi.
Detta förstår alla som inte är oförståndiga. Har du hört talas om
Humes lag ?
Citat:
Hur skulle du påstå att en massmördande diktator påverkat världen, eller, säg, en stor del av sin omgivning, jämfört med en munk som levt uppe i bergen hela sitt liv?
Det beror givetvis på vilka handlingar dessa personer utövat och hur de påverkat världen, och slutligen vad man TYCKER om det.
Själv tycker jag att både Alexander den store och Markus Aurelius gjort mer gott för världen än de flesta bergsmunkar tillsammans.
Du som indoktrinerats med kyrkans slavmoralism tycker givetvis annorlunda, det förstår jag.
Citat:
Hur får du det till att lögnen är sann? Det innebär snarare att konsekvensen av lögnen är sann - inte att lögnen är sann.
Jo, men precis. Lögnen är sann, på så sätt att den har konsekvenser (och sanningsvärdet ligger i konsekvenserna).
Citat:
På en skala mellan 'teoretisk närhet av fullständig praktiskhet och teoretisk närhet av fullständig opraktiskhet' är något som befinner sig i 'teoretisk närhet av fullständig praktiskhet' alltid rätt i jämförelse med något som befinner sig i 'teoretisk närhet av fullständig opraktiskhet' - i syfte med att uppnå ett mål som gynnas av de praktiska konsekvenserna och ogynnas av de opraktiska konsekvenserna. Alltså kan dogmatik vara praktiskt inriktat, i till exempel syftet om att organisera sig som art. Dvs - regler som definierar rätt och fel - regler som straffar de som bryter mot lagen.
Till exempel: Anta ett stort område som saknar lagar. De flesta människor har följdaktligen problem med de som fritt utför mord och annan skada. De flesta människor i det stora området vill minska antalet mord och skada. Det är fullständigt praktiskt att införa lagar som förbjuder och fängslar de som utför mord och skada - för att minska mord och skada. Det är fullständigt opraktiskt att belöna de som utför mord och skada - för att minska mord och skada.
Jaså, tycker du det? Du är alltså dogmatisk fundamentalist och förbudsivrare, precis som jag predicerade.
Kan vi framöver försöka förhålla oss lite mer sakligt till ämnet?
Absolutism kontra relativism är ämnesrelevant - men specifika dogmer diskuterar vi bättre annorstädes.