• 2
  • 3
2021-04-06, 13:31
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Men varför skev du inte det du skrev nu, i stället för att tramsa?
/../
För att de andra redan hade skrivit massa förslag på t.ex. trådlösa möss och jag inte vet varför mjukvarutillverkare inte tänker på vissa självklarheter så tänkte jag att jag skulle angripa problemet från en mer mekanisk synvinkel och om du någon dag är på bättre humör och kommer tillbaka till den här posten i framtiden så kanske du drar lite på smilbanden och då har jag gjort en god gärning och förgyllt någons dag lite vilket ger mig lite pluskarma
Citera
2021-04-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
För att de andra redan hade skrivit massa förslag på t.ex. trådlösa möss och jag inte vet varför mjukvarutillverkare inte tänker på vissa självklarheter så tänkte jag att jag skulle angripa problemet från en mer mekanisk synvinkel och om du någon dag är på bättre humör och kommer tillbaka till den här posten i framtiden så kanske du drar lite på smilbanden och då har jag gjort en god gärning och förgyllt någons dag lite vilket ger mig lite pluskarma
Fair enough, men jag tycker ändå inte att denna wall of text om betong och whatnot är speciellt rolig, för det lät mest som chikaneranden.
Citera
2021-04-08, 17:23
Medlem
Jag funtar på en annan lösning som är bättre än någon jävla brytare, trådlös eller trådad mus. Varför inte en ljussensor under skalet på musen, som inaktiverar denna när handen plockas bort? Får väl ta fram lödkolven igen, fördelen är att en sådan lösning inte kräver att man tar upp ett hål. Får se om det kan finnas någon bra pinne på musens chipset att toggla, eller stänga av dioden. Att dra en av signalerna i kabel mot jord fungerar sisådär vet jag av erfarenhet. Släcka LED är nog bäst, för då slipper man också potentiellt störande ljusläckage i en mörkermiljö (min mus har en springa kring skrollhjulet och den projicerar musens LED på väggen framför mig, dvs precis till höger om skärmen. Syns inte i vanlig belysning, men släcker man så syns det). Får se om det ger någon bieffekt när dioden tänds igen.

Detta är naturligtvis något som alla möss redan borde ha kan man tycka, fast bäst vore det förstås om applikationer som just är känsliga för musrörelser hade detta inbyggt, för att musen rör sig lite okommenderat är ju oftast inget problem för datoranvändningen i stort.

Får se om jag gitter ro detta i hamn, återkommer i så fall. Sedan Douglas Engelbart har det inte hänt så mycket, det största och bästa är väl optiska möss. Jag får väl stå för det tredje stora steget i musens utveckling!
Senast redigerad av DjILY 2021-04-08 kl. 17:26.
Citera
2021-04-08, 22:18
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har inte windows en "setting" för detta ? (Kör Linux men hart för mig att det fanns i Windows också)
dvs när musen varit inaktiv ett tag så går den per automatik till en plats på skrivbordet, typ höger nere eller uppe.
Tror det stämmer, pekaren försvinner efter ett tag om man låter bli den.
Citera
2021-04-09, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har inte windows en "setting" för detta ? (Kör Linux men hart för mig att det fanns i Windows också)
dvs när musen varit inaktiv ett tag så går den per automatik till en plats på skrivbordet, typ höger nere eller uppe.
Vänta, missade nog detta. Vad är det för setting som windows nog också har, dvs finns i linux? Jag har aldrig hört talas om eller sett någon funktion som gör att muspekaren flyttas automatiskt när den varit inaktiv. Och vad händer när musen blir aktiv igen? Problemet här är ju att musen aktiveras för lätt i mediaspelare, inte att den inte försvinner om den är stilla. Det är vara stilla som min mus inte riktigt klarar av att vara.

Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Tror det stämmer, pekaren försvinner efter ett tag om man låter bli den.
? Om du talar om att muspekaren släcks om musen är stilla någon sekund i mediaspelare så vet nog alla som någonsin tittat på någonting i fullskärmsläget detta och det är ju inte heller vad tråden handlar om det minsta.
Citera
2021-04-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammasGrabbHalva
Samma här. Det är otroligt störande. Skitdrygt att det ska behöva vara så här varje kväll man ska dra igång en rulle.

https://i.imgur.com/lleUXUd.jpg
Citera
2021-04-09, 17:32
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

? Om du talar om att muspekaren släcks om musen är stilla någon sekund i mediaspelare så vet nog alla som någonsin tittat på någonting i fullskärmsläget detta och det är ju inte heller vad tråden handlar om det minsta.
Nä det vet jag.
Svarade bara på ett annat inlägg
Citera
2025-06-29, 02:13
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Jag använde VLC flitigt för omkring tio år sedan. Precis som i de flesta andra videospelare – såsom MPV, Windows Media Player och MPC-HC – försvann muspekaren automatiskt så snart man slutade röra den, samtidigt som kontrollpanelen dolde sig.

Numera använder jag uteslutande MPV, och det av goda skäl. När HDR-material tonemappas till SDR, återges färgerna i VLC, MPC-HC och liknande med ett tydligt grådassigt och urvattnat uttryck. MPV, däremot, hanterar färgrymden med en helt annan precision. Processorn belastas visserligen mer, men resultatet – den visuella kvaliteten – är i en klass för sig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in