Jag funtar på en annan lösning som är bättre än någon jävla brytare, trådlös eller trådad mus. Varför inte en ljussensor under skalet på musen, som inaktiverar denna när handen plockas bort? Får väl ta fram lödkolven igen, fördelen är att en sådan lösning inte kräver att man tar upp ett hål. Får se om det kan finnas någon bra pinne på musens chipset att toggla, eller stänga av dioden. Att dra en av signalerna i kabel mot jord fungerar sisådär vet jag av erfarenhet. Släcka LED är nog bäst, för då slipper man också potentiellt störande ljusläckage i en mörkermiljö (min mus har en springa kring skrollhjulet och den projicerar musens LED på väggen framför mig, dvs precis till höger om skärmen. Syns inte i vanlig belysning, men släcker man så syns det). Får se om det ger någon bieffekt när dioden tänds igen.
Detta är naturligtvis något som alla möss redan borde ha kan man tycka, fast bäst vore det förstås om applikationer som just är känsliga för musrörelser hade detta inbyggt, för att musen rör sig lite okommenderat är ju oftast inget problem för datoranvändningen i stort.
Får se om jag gitter ro detta i hamn, återkommer i så fall. Sedan Douglas Engelbart har det inte hänt så mycket, det största och bästa är väl optiska möss. Jag får väl stå för det tredje stora steget i musens utveckling!