2021-04-03, 19:56
Medlem
Dollarstore är billigast på denaturerad etylalkohol och tändvätska, 25 kr.
Läs på flaskorna, en del "rödsprit" är blandat med propylenalkohol.
Citera
2021-04-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var det samma märke på rödspriten, för precis som det vi dricker är det skillnad på olika märke?
Nej, det var inte samma fabrikat/märke på flaskorna. Men Jula både Biltema och Jula kör med sina egna EMV såsom Starta, medan Willys jag köpte var Hall Miba i Alvesta - alltså inte Eldorade eller Garant. Så borde inte vara av lägre kvalitét.

https://hallmiba.com/i/om-oss.html
Citera
2021-04-03, 20:03
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
På ÖB kostar en liter rödsprit hela 59 kr, helt galet.

Ändå har ÖB som slogan PRISET ÄR SKILLNADEN.

Ja?

Det stämmer ju?
Citera
2021-04-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Dollarstore är billigast på denaturerad etylalkohol och tändvätska, 25 kr.
Läs på flaskorna, en del "rödsprit" är blandat med propylenalkohol.
Så du menar att T-röd (som det brukar stå på flaskorna) kostar samma pris som tändvätska på Dollarstore? Märkligt, för det var där jag kollade först, och dem hade inte. Kanske bara var slut i min butik.
Citera
2021-04-03, 22:56
Medlem
Kosmos.s avatar
Lidl säljer också t-röd har jag sett. Bör inte de vara absolut billigast då de generellt är billigast matvarubutik.
Citera
2021-04-03, 23:17
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ok men om jag vill ha en liter T-röd i plastflaska för rengöring av grejer, hur ska jag göra enligt dig för att inte bli lurad?
Om du har vägarna förbi Danmark, så har dom mycket bättre grejer, till ett lägre pris.

Ja, jag har mitt lager, jobbigt nu i Coronatider...

Inte denna butik, utan typ Bauhaus i Danmark, de är billigare:
https://www.lomax.dk/rengoering/reng...-1-l-60070270/
Citera
2021-04-03, 23:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
men du kan ju som mest rent hypotetiskt bli lurad på 29 kr då, kom igen nu, bara flaska kostar väl en krona.
Ja alltså det är av nyfikenhet jag undrar. Inte för att jag kommer försöka spara 30 kr.
Citera
2021-04-03, 23:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du har vägarna förbi Danmark, så har dom mycket bättre grejer, till ett lägre pris.

Ja, jag har mitt lager, jobbigt nu i Coronatider...

Inte denna butik, utan typ Bauhaus i Danmark, de är billigare:
https://www.lomax.dk/rengoering/reng...-1-l-60070270/
Jag fattar inte, det är ju inte alls billigare? Om man köper 18 styck blir det 37 danska kronor per flaska?
Citera
2021-04-04, 00:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag fattar inte, det är ju inte alls billigare? Om man köper 18 styck blir det 37 danska kronor per flaska?
Hittar inte rätt, minns nu att jag brukade köpa på coop.dk men produkten saknas i sortimentet.
Tror också priserna har skenat i coronatider, då det är samma grejer som handsprit.
Citera
2021-04-04, 00:21
Medlem
Megaforces avatar
Det är länge sen biltema var billiga. De har höjt priserna kraftigt de senaste åren. Handlar bara där om man skall ha något snabbt som man behöver typ idag. Att t.ex. handla bildelar är ofta 3-4 gånger så dyrt på biltema som t.ex. på nätet. Dessutom är sortimentet väldigt blekt numera eftersom man mest satsar på billiga plastprodukter som säljs dyrt.
Citera
2021-04-04, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
E85 är suveränt att göra rent med i stället för att köpa rödsprit.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelm
Det kan nog stämma, men man ska ha i åtanke att E85 även består av bensin, som är från olja, liksom diesel som också lämpar sig väl för rengöring av många saker.

Alltså inte lämpligt för rengöring av t.ex. plast och gummi!

Ren sprit är det som gäller, på sin höjd 96% isopropanol eller aceton om det krävs kraftigare saker.

Funderade faktiskt på om man kunde använda E85 som T-röd i betydelsen rengöringsmedel när jag läste tråden. Just i termerna av bensinen som är inblandad.
Fortsätter nog med ren T-röd när det gäller rengöring av mindre detaljer som jag inte vill ha bensin på... Men däremot slog det mig, går det att använda som bränsle i spritkök o d? Går ju knappast att få tag på billigare rödsprit än elva - tolv spänn litern för E85:en!
Citera
2021-04-04, 01:24
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Funderade faktiskt på om man kunde använda E85 som T-röd i betydelsen rengöringsmedel när jag läste tråden. Just i termerna av bensinen som är inblandad.
Fortsätter nog med ren T-röd när det gäller rengöring av mindre detaljer som jag inte vill ha bensin på... Men däremot slog det mig, går det att använda som bränsle i spritkök o d? Går ju knappast att få tag på billigare rödsprit än elva - tolv spänn litern för E85:en!
E85 i spritkök har jag inte provat men göra rent plats, gummi, bromsskivor, motordelar och även på glas har funkat utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in