Jag gjorde en Europabetalning Urgent. Den kom i retur. Anledningen till returen var att det inte gick att skicka Urgent till kontot i fråga. Men inte hela beloppet kom i retur till mitt konto. Det saknades 55 Euro. Det finns inte angivet någonstans vart dessa tagit vägen.
Avgiften för Europabetalningen är 150 kronor. Avggiften för återbetalnignen är 65 kronor, vilket också står angivet på aviseringen om återbetalning
Båda avgifterna är debiterade mitt konto, -150 kronor och -65 kronor.
Jag går till banken för att höra mig för vart 55 Euro tagit vägen. Till slut kläcker nötet ur sig att det "kostar kring 500 kronor" att göra en återbetalning, märkbart iriterad av besöket från småfolket. Men det står på aviseringen att avgiften är 65 kronor. Och det ju är också debiterat mitt konto.
Inte ett ett pip någonstans om någon ytterligare avgift. Det är bara borta 55 Euro. Poof!
Inte kan väl en bank ta en avgift utan att specificera den? Jag har kollat vilkoren men kan inte hitta något sådant.
(Nu var det inte meningen med Urgent, men det kan hända att jag klickade fel. Kan inte bevisa något så jag får stå för det)
Det behöver inte vara din bank som tagit avgiften. Det kan vara en mellanhand eller mottagarbanken som tagit avgiften. Det är omöjligt för din bank att veta detta i förhand. Dessutom kan du förlora på växlingen om pengar skickas i annan valuta, då de växlas två gånger innan de sätts in på ditt konto igen.
Det brukar stå i villkoren för utlandsbetalningstjänsten att avgifter kan tillkomma, eftersom bankerna vet att detta händer ofta.
Att inte specificera det tycker jag är ganska amatöraktigt beteende oavsett. Tänk på att de får antas ha företagskunder som förväntas redovisa avgiften separat i sin tur - eller förväntar banken att de bara skall bokföra det som att en massa pengar bara "försvunnit" på ett oförklarligt sätt?
Vad gäller ursäkten att de "inte kunde veta" så tycker jag det verkar vara en dålig ursäkt. Självklart skall en näringsidkare ha hyffsad koll på vad sina underleverantörer tar för avgifter och kunna ge sina kunder en korrekt offert. Hur skulle du tycka ifall någon annan betedde sig lika? Isht om man redan har avtalat om ett pris?
Sen är det klart att mo det som "Duerf" skriver att det faktiskt står i avtalet att avgifter kan tillkomma så är det väl juridiskt rätt att avgifter faktiskt kan tillkomma (men att inte ens i efterhand specificera dessa verkar synnerligen ohyfsat som sagt).
Inte kan väl en bank ta en avgift utan att specificera den? Jag har kollat vilkoren men kan inte hitta något sådant.
Hos min bank står detta under avgifter för utlandsbetalning
Om betalningen innehåller fel uppgifter (t.ex. fel kontonummer eller att kontonumret inte stämmer överens med namnet på kontohavaren), kan mottagarbanken ta en avgift för att returnera betalningen, det är tyvärr ingenting som Skandia kan påverka.
så tänker att eftersom du inte kunde göra brådskande betalning så råkade du ut för avgiften ...Har sett just €55 i avgift för längesedan, kan ha varit när jag hade Handelsbanken.
Kan rekommendera Revolut för överföringar och handel i utländsk valuta, man brukar slippa avgifter och få bättre kurs än hos traditionella banker.
Hos min bank står detta under avgifter för utlandsbetalning
Om betalningen innehåller fel uppgifter (t.ex. fel kontonummer eller att kontonumret inte stämmer överens med namnet på kontohavaren), kan mottagarbanken ta en avgift för att returnera betalningen, det är tyvärr ingenting som Skandia kan påverka.
så tänker att eftersom du inte kunde göra brådskande betalning så råkade du ut för avgiften ...Har sett just €55 i avgift för längesedan, kan ha varit när jag hade Handelsbanken.
Kan rekommendera Revolut för överföringar och handel i utländsk valuta, man brukar slippa avgifter och få bättre kurs än hos traditionella banker.
Japp. Men ännu inte ett knyst någonstans från min bank om ATT en avgift tagits. Dåååligt. HAr SKAFFAT Revolut och håller på att bekanta mig. Redan fail på att fylla i mitt svenska bankkonto för transfereringar dit
Japp. Men ännu inte ett knyst någonstans från min bank om ATT en avgift tagits. Dåååligt. HAr SKAFFAT Revolut och håller på att bekanta mig. Redan fail på att fylla i mitt svenska bankkonto för transfereringar dit
Ja det håller jag med om, kunde åtminstone stå med i villkoren.
Vill du göra utlandsöverföring till Revolut så är det ditt IBAN hos Revolut som du skall använda men enklast är att sätta in med kort eller Google Pay så slipper du också väntetid.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!