2021-04-02, 07:56
Bannlyst
Vad kan du för språk som är väldigt ovanligt och sällsynt att det används? Kan du skriva en längre mening på det språket och översätta det till svenska?
Citera
2021-04-02, 08:10
Medlem
Mullrets avatar
Kan hyfsad svenska. Både i skrift och tal.
Något som är väldigt ovanligt i Sverige.
På stadens gator och torg pratas det någon rotvälska från Mellanöstern. Svårt att göra sig förstådd. Värst är det i Malmö och Södertälje.

Men man kämpar på.
Citera
2021-04-02, 08:23
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kan hyfsad svenska. Både i skrift och tal.
Något som är väldigt ovanligt i Sverige.
På stadens gator och torg pratas det någon rotvälska från Mellanöstern. Svårt att göra sig förstådd. Värst är det i Malmö och Södertälje.

Men man kämpar på.

Intressant!
Svenska är tydligen väldigt ovanligt även i ett globalt perspektiv.

Det måste vara roligt att behärska ett så fint och ovanligt språk. Bra kämpat!

Själv fuskar jag också lite i svenska och så hankar jag mig fram på teckenspråk (svenskt) och ryska, som iofs inte är väldigt ovanligt.

Svårt att följa ts uppmaning att skriva något på teckenspråk, men lite ryska kan man ju bjuda på: Привет товарищ!
Citera
2021-04-02, 08:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Vad kan du för språk som är väldigt ovanligt och sällsynt att det används? Kan du skriva en längre mening på det språket och översätta det till svenska?

Sällsynt på vilket sätt och var? Att kunna ryska eller kinesiska kan ju ses som ovanligt här, men knappast globalt.

Esperanto? Hur ser du på det?
Citera
2021-04-02, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Sällsynt på vilket sätt och var? Att kunna ryska eller kinesiska kan ju ses som ovanligt här, men knappast globalt.

Esperanto var en bra idé men slog aldrig igenom. Idag är det stendött eftersom alla accepterat engelska som världsspråk.
Om 50 eller 100 år kanske kinesiska tar över i takt med Kinas expansion ekonomiskt, militärt och kanske även kulturellt.
Inte många i Sverige talar något kinesiskt språk men det kommer garanterat bli en stor tillgång i framtiden.
Citera
2021-04-02, 10:09
Medlem
yz44s avatar
Det klart ovanligaste språket jag har något lite kunskap om är svenska.
Ett udda språk på den nordgermanska språkgrenen där även norska, danska, islänska och färöiska finns.
Är inte mer än ca 0,13% av jordens befolkning som använder sig av det, vilket gör det väldigt ovanligt.
Citera
2021-04-02, 10:52
Medlem
Qusimotos avatar
Jag kan tala pirahã
Citera
2021-04-02, 10:52
Medlem
Cinns avatar
En hel hög teckenspråk, främst svenskt och amerikanskt, men även många andra. Samt internationella tecken men det är tekniskt sett inte ett språk.

Svåra språk att skriva meningar och översätta som exempel.
Citera
2021-04-02, 11:19
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Pojke, nu vi talar.
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Esperanto var en bra idé men slog aldrig igenom.
Esperantister sågs på det fräcka fyrtiotalet som skumma internationalister och eldades därför med i Europa. Att nassarna whackade dem var ju inte konstigt men att onkel Stalin gjorde gemensam sak och lät fimpa alla han fann var aningen mer otippat i förväg. Men kommunism var såklart det enda Världsspråket som behövdes.

OnT: Vi kan inte outa oss. Men det är bra europeisk skit.
Citera
2021-04-02, 15:12
Medlem
Dranghoffs avatar
Svenska är inte särskilt ovanligt. Det finns åtminstone 6 000 nu levande språk som är ovanligare.
Räknar man samman de skandinaviska språken är vårt språk ett av de största i världen. Särskilt när man ser till den mängd vetenskap och litteratur de bär upp.
Citera
2021-04-02, 16:28
Medlem
Jofs avatar
Samiska borde vara ovanligt. Inget jag kan i alla fall.
Citera
2021-04-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Samiska borde vara ovanligt. Inget jag kan i alla fall.
Samiska är inte ett språk, utan tre olika språk med nio undergrupper i Sverige. Så om man talar samiska bör man berätta vilken samiska man menar.

Information om samiska språken.

Nio språk
De tre språkområdena östsamiska, centralsamiska och sydsamiska kan i sin tur delas upp i minst nio språk. Östsamiska talas på Kolahalvön i Ryssland (kildinsamiska) och östra delen av Finland (skolt- och enaresamiska). Centralsamiska talas i Finland, Norge och Sverige (nordsamiska och lulesamiska). Sydsamiska talas i Norge och Sverige.

De skillnader som finns gör att en same från ett område kan ha svårt att förstå en same från ett annat område. Skillnaderna är jämförbara med skillnaderna mellan svenska, norska och danska. De som har viss vana kan förstå och prata med varandra, medan andra har svårare att kommunicera. Skillnaden mellan sydsamiska och nordsamiska kan liknas vid skillnaden mellan svenska och färöiska. Skillnaderna mellan språken som ligger längst bort från varandra - samiskan i öster och samiskan i söder - är nästan lika stora som mellan svenska och tyska.

http://www.samer.se/1186
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in