2021-04-01, 22:21
Medlem
stockcocks avatar
Likt "Hur går det för er idag på börsen-tråden" (se länk nedan) så tänkte jag att vi kör en tråd där vi diskuterar hur det har gått hittills år 2021 på börsen. En sådan tråd kanske redan finns, då ber jag om ursäkt och har missat den.

Är ni på plus, är ni på minus? Vad ligger procentuella avkastningen på än så länge?

Vi har sett fortsatt fin "bullmarknad" efter Corona-dyken från år 2020, särskilt inom vissa sektorer, men vi har även sett kraftiga volatila rörelser, speciellt på Amerikanska börsen. Kom gärna med lite input kring sektorer eller specifika händelser som gjorde att ni klättrade bra - eller gick på torsk!

Tråden är inte tänkt som en skryt-tråd, utan för att samla information om hur det går än så länge, och kanske vad ni har förändrat i era strategier från år 2020. Har ni legat lång, swingat, intradagshandlat? Inom vilka sektorer har ni sett förluster eller stark avkastning?

Vore även roligt att höra om framtida mål och strategier för året.

Länk till "Hur går det får er idag-tråden":

(FB) Hur går det för er idag på börsen?
Citera
2021-04-01, 22:54
Medlem
ultraolds avatar
2,50%+ på Avanza och 14,87%+ på Lysa(fondrobot). Började med fonder/aktier förra året så är färsk, funderar på flytta över innehavet till Lysa då den presterar bättre.
Citera
2021-04-01, 23:01
Medlem
stockcocks avatar
Jag kan börja.

Åkte med i dyken från Corona, detta tidigt på året 2020. Rent globalt underskattade man pandemin kraftigt, redan i dess tidiga skede, särskilt i Sverige. Det kan vi ju tacka Tegnell för. Sålde sedan alldeles för sent, vilket med facit i hand, borde gjorts direkt...

Missade bra bottnar och vågade inte ta placering sen. Kudos till er som klev in där i slutet på våren.

Diversifierade om portföljen mot sommaren och sadlade om till mestadels "Corona-bolag" inom Svenska börsen. Dessa gick bra, men dök tyvärr när hypen lagt sig. Lät mina innehav ligga kvar och köpte ned mina GAV, nu i år har det börjat hända grejer. Sadlade sedan tidigt om till att investera i GreenTech (på Amerikanska börsen), som i takt med presidentvalet i USA blev en stor fluga. Jag förutspådde att Biden skulle vinna, där självklart en stor del av hans valkampanj fokuserade på pågående "klimathotet".

Är i år mestadels investerad i GreenTech, men det är enligt mig en mycket "överhypad" sektor, där förhoppningsbolag tävlar mot varandra. Majoriteten kommer det gå åt fanders för.

Jag är i år upp strax under +300 %.

Strategier för året är att bedriva vinsthemtagning mer utbrett, invänta dippar i marknaden, återinvestera. Vi ser volatila rörelser och "återkommande" spikes. Det är dumt att inte kapitalisera på dessa.

Det ska tilläggas att jag är mycket offensiv i mina investeringar, där risken för rektal prolaps är stor.
Senast redigerad av stockcock 2021-04-01 kl. 23:05.
Citera
2021-04-01, 23:09
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultraold
2,50%+ på Avanza och 14,87%+ på Lysa(fondrobot). Började med fonder/aktier förra året så är färsk, funderar på flytta över innehavet till Lysa då den presterar bättre.

Du hann först, grattis!

Jag känner inte till Lysa, hur fungerar det? Inom vilka sektorer investerar fondroboten kring?

Släng ej in alla likvida medel i en korg. Tja, om det inte är GreenTech, hahaha!
Citera
2021-04-01, 23:12
Medlem
Neroxxs avatar
Just nu är aktieportföljen minus 2-3% och fonddelen + 12%, 2021 har hittils varit rätt lungt annars rent generellt. Dock ser aktieportföljen för 2021 positiv ut med en hel del i pipelinen så året slutar nog bra allafall, svårt att toppa aktieportföljen 2020 dock (+91,68 %).
Senast redigerad av Neroxx 2021-04-01 kl. 23:18.
Citera
2021-04-01, 23:18
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Just nu är det minus 2-3%, 2021 har hittils varit rätt lungt annars rent generellt. Dock ser 2021 positiv ut med en hel del i pipelinen så året slutar nog bra allafall, svårt att toppa 2020 dock (+91,68 %).

+91,68 % är bra jobbat. Speciellt bolag eller sektor du klev in i? Tog du bra position i den fina bottnen som sågs rent allmänt?
Citera
2021-04-01, 23:24
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
+91,68 % är bra jobbat. Speciellt bolag eller sektor du klev in i? Tog du bra position i den fina bottnen som sågs rent allmänt?

Det var speciellt två bolag som hade bra 2020 som stod för den stora dragningen, har varit inne i dessa bolag sen typ 2017 och båda fick en positv utveckling under 2020. Båda dessa var då förhoppningsbolag inom läkemedel.
Citera
2021-04-01, 23:28
Medlem
ultraolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Du hann först, grattis!

Jag känner inte till Lysa, hur fungerar det? Inom vilka sektorer investerar fondroboten kring?

Släng ej in alla likvida medel i en korg. Tja, om det inte är GreenTech, hahaha!
Aktier https://gyazo.com/4d774623b121bdb9527589923d301357
Räntor https://gyazo.com/0a5618c793d305196bd2df293354d7cb
Citera
2021-04-01, 23:36
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultraold
Aktier https://gyazo.com/4d774623b121bdb9527589923d301357
Räntor https://gyazo.com/0a5618c793d305196bd2df293354d7cb

Ser bra ut. Vanguard är större innehavare i flera av GT-bolagen jag håller lång.

Det här med Lysa är ju onekligen intressant. Men man har ju någon paranoid föreställning om pyramidverksamhet. Hur fungerar det i praktiken?
Citera
2021-04-02, 00:32
Medlem
Nu ni! Nu ska jag utsätta mig för det allra sämsta man kan göra på Flashback, misslyckanden Följande skrivs dels för att visa nya vad som kan hända, men också för att ta första steget i misslyckade stories. Jag misstänker att det finns fler exempel på att ligga back, eller så är jag ensam fullblodad retard. Siffrorna är tagna från Avanza nu i efterhand.

Efter ett ekonomiskt tufft 2020 så sadlade jag om inför nyår och började titta aktier och göra om i fonder (haft en fond som legat still i många år på samma summa). Mitt första köp var Airbnb på IPO dag, sen började jag titta på vaccinföretag men det kändes alldeles för rörligt. Gröngöling man var (jag har självuppgraderat mig till erfaren gröngöling, fritolkning) så paniksålde jag airbnb med några hundralappar förlust

Anlände till det ökända aktiedelen på Flashback och fann Stockens informativa inlägg, samtidigt skeptisk men kände va fan, vad ska jag annars göra? Lära sig på något sätt bör man. "Minst 100 aktier bör man köpa!" och oerfaren som man var så köpte jag 100 aktier. GEVO var andra aktien som köptes med ett GAV på 5,66. Upp till 14/15 där jag faktiskt sålde av hela innehållet med en fin vinst och planen var att köpa in mig igen senare, med noll koll på kommande dyk. Än så länge lever jag livet!

I samma veva hittade jag BNGO och kände, ja, vi slänger väl lite pengar här också. Gick hur bra som helst, GAV på 6,87 och sålde runt 12. Allt går prima! Vem sa att det var svårt med aktier?

Av en slump så kom jag att tänka på AMC, film har alltid varit av intresse och jag hade en diskussion vid middagsbordet om vart det kan finnas mest uppsida, en av aktierna det föll på var AMC. Så den 15 januari lägger jag en order på AMC på 100 aktier, på ett pris av 2,66 per aktie. GEVO gick som tåget och jag minns att jag kände då att jag har för lite, så jag sålde enstaka AMC aktier och pumpade in i GEVO och sen sålde GEVO och köpte tillbaka AMC högre. Ja ni hör ju, helt jävla galet var det. Hur kan det vara frittfram att handla på marknaden?

Sen dyker AMTX upp. Köper in mig den 25/1 på 8,96 och fyller på dagen efter på 9,47. Säljer sedan när den sjunker 1-2 dollar, röda siffror var farligt. Jag hade totalt 115 aktier som hade haft en fin uppgång idag

Och så den stora dagen! Jag hade köpt AMC den 15 januari med ett GAV på runt $3 efter fram o tillbaka köp. Börsen öppnar och en uppgång på 452% visas Vad gör grönglingen? Håller, den ska upp mer! Under morgonen har jag tittat premarket och fått reda på hela kalabaliken med GME och AMC, AMC TO THE MOON! Om jag minns rätt så är 27/1 inte volatil under öppningstimmarna, det hålls rätt bra. Börsen stänger och jag är astaggad inför kommande dag, 400% mer!!!

Börsen öppnar och värdet har sjunkit!! Här säljer jag av i panik och besvikelse, men köper in för mindre summa, säljer av igen, och, ja, håller på som en riktig gröngöling som inte har någon aning om vad som händer. 400% idag hade jag bara tagit och sen väntat, jävla oerfarenhet och girighet. Lägger även en liten order på GME innan stängning. Den 28/1, dagen efter är den generella ökningen på 12% Lärde jag mig? Nja, inte riktigt. Både GEVO och BNGO sjönk mycket i värde i denna veva också, men dom var fortfarande blåa så reflekterade väl inte över det.

Jag bestämmer mig bara för att läsa på mer. Sagt och gjort. Hittar CCIV den 1 februari med och köper in mig med ett GAV runt 25. Varje dag är som löning efter det, jävlar vad cash jag tjänade! Från 12% ökning till 59% på 17 dagar, nu ska jag ha tillbaka mina pengar. Jag laddar på mer successivt (att lägga undan tills röda dagar kommer hade jag inte kommit på än, på kontot växer inga pengar tänkte jag), så när CCIV rusar från 38 till 50 kan ni ju tänka er vad jag gör. Jag ligger alltså +90-100% på mitt dyraste inköp någonsin, och går all in. All research och åsikter tyder på att mergern kommer hända med Lucid, och jag är medveten om att det kan komma en liten pullback men sen bär det av till månen, så jag laddar på. Vid den absoluta toppen hade jag +12k. Lärde jag mig från AMC att ta vinster? Haha ni har för höga förhoppningar om gröngölingar

Mergern meddelas, och jag tittar siffrorna afterhours och ser ridå. Helvete vad fan händer Börsen öppnar och den studsar upp till 44. Ligger fortfarande helt okej plus, säljer jag? Nej det är ju exakt det här jag tänkte skulle hända, pullback innan avresa till månen! Resten är historia. Detta var alltså 23/2, och nu har jag också köpt in mig på den absoluta toppen inför kommande korrigering. När väl björnmarknaden börjar så sjunker i princip allt innehav och vinster en efter en försvinner.

Bland allt detta har det hänt mindre försök till daytrades som också slutat i förlust, så det är en hel del som inte är redovisats.

Jag låg alltså +90% 27/1, +12% 28/1, +60% 16/1 och nu.. Haha ja mars var inte nådig, ligger nu på -55%

Lastat om, lärt mig en jävla massa och nu mot nya uppgångar. Skrattar åt det nu i efterhand hur illa jag skött detta, har haft världens chanser att skaffa mig flera hundraprocent avkastning men inte ska det ske.

Någon som har skött det värre? Våga dela med er
Senast redigerad av Mash08 2021-04-02 kl. 01:15.
Citera
2021-04-02, 00:41
Medlem
+5% mest USA(40%) som fått mig och lagga PI
Citera
2021-04-02, 01:06
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Nu ni! Nu ska jag utsätta mig för det allra sämsta man kan göra på Flashback, misslyckanden Följande skrivs dels för att visa nya vad som kan hända, men också för att ta första steget i misslyckade stories. Jag misstänker att det finns fler exempel på att ligga back, eller så är jag ensam fullblodad retard. Siffrorna är tagna från Avanza nu i efterhand.

Efter ett ekonomiskt tufft 2020 så sadlade jag om inför nyår och började titta aktier och göra om i fonder (haft en fond som legat still i många år på samma summa). Mitt första köp var Airbnb på IPO dag, sen började jag titta på vaccinföretag men det kändes alldeles för rörligt. Gröngöling man var (jag har självuppgraderat mig till erfaren gröngöling, fritolkning) så paniksålde jag airbnb med några hundralappar förlust

Anlände till det ökända aktiedelen på Flashback och fann Stockens informativa inlägg, samtidigt skeptisk men kände va fan, vad ska jag annars göra? Lära sig på något sätt bör man. "Minst 100 aktier bör man köpa!" och oerfaren som man var så köpte jag 100 aktier. GEVO var andra aktien som köptes med ett GAV på 5,66. Upp till 14/15 där jag faktiskt sålde av hela innehållet med en fin vinst och planen var att köpa in mig igen senare, med noll koll på kommande dyk. Än så länge lever jag livet!

I samma veva hittade jag BNGO och kände, ja, vi slänger väl lite pengar här också. Gick hur bra som helst, GAV på 6,87 och sålde runt 12. Allt går prima! Vem sa att det var svårt med aktier?

Av en slump så kom jag att tänka på AMC, film har alltid varit av intresse och jag hade en diskussion vid middagsbordet om vart det kan finnas mest uppsida, en av aktierna det föll på var AMC. Så den 15 januari lägger jag en order på AMC på 100 aktier, på ett pris av 2,66 per aktie. GEVO gick som tåget och jag minns att jag kände då att jag har för lite, så jag sålde enstaka AMC aktier och pumpade in i GEVO och sen sålde GEVO och köpte tillbaka AMC högre. Ja ni hör ju, helt jävla galet var det. Hur kan det vara frittfram att handla på marknaden?

Sen dyker AMTX upp. Köper in mig den 25/1 på 8,96 och fyller på dagen efter på 9,47. Jag hade totalt 115 aktier som hade haft en fin uppgång idag

Och så den stora dagen! Jag hade köpt AMC den 15 januari med ett GAV på runt $3 efter fram o tillbaka köp. Börsen öppnar och en uppgång på 452% visas Vad gör grönglingen? Håller, den ska upp mer! Under morgonen har jag tittat premarket och fått reda på hela kalabaliken med GME och AMC, AMC TO THE MOON! Om jag minns rätt så är 27/1 inte volatil under öppningstimmarna, det hålls rätt bra. Börsen stänger och jag är astaggad inför kommande dag, 400% mer!!!

Börsen öppnar och värdet har sjunkit!! Här säljer jag av i panik och besvikelse, men köper in för mindre summa, säljer av igen, och, ja, håller på som en riktig gröngöling som inte har någon aning om vad som händer. 400% idag hade jag bara tagit och sen väntat, jävla oerfarenhet och girighet. Lägger även en liten order på GME innan stängning. Den 28/1, dagen efter är den generella ökningen på 12% Lärde jag mig? Nja, inte riktigt. Både GEVO och BNGO sjönk mycket i värde i denna veva också, men dom var fortfarande blåa så reflekterade väl inte över det.

Jag bestämmer mig bara för att läsa på mer. Sagt och gjort. Hittar CCIV den 1 februari med och köper in mig med ett GAV runt 25. Varje dag är som löning efter det, jävlar vad cash jag tjänade! Från 12% ökning till 59% på 17 dagar, nu ska jag ha tillbaka mina pengar. Jag laddar på mer successivt (att lägga undan tills röda dagar kommer hade jag inte kommit på än, på kontot växer inga pengar tänkte jag), så när CCIV rusar från 38 till 50 kan ni ju tänka er vad jag gör. Jag ligger alltså +90-100% på mitt dyraste inköp någonsin, och går all in. All research och åsikter tyder på att mergern kommer hända med Lucid, och jag är medveten om att det kan komma en liten pullback men sen bär det av till månen, så jag laddar på. Vid den absoluta toppen hade jag +12k. Lärde jag mig från AMC att ta vinster? Haha ni har för höga förhoppningar om gröngölingar

Mergern meddelas, och jag tittar siffrorna afterhours och ser ridå. Helvete vad fan händer Börsen öppnar och den studsar upp till 44. Ligger fortfarande helt okej plus, säljer jag? Nej det är ju exakt det här jag tänkte skulle hända, pullback innan avresa till månen! Resten är historia. Detta var alltså 23/2, och nu har jag också köpt in mig på den absoluta toppen inför kommande korrigering. När väl björnmarknaden börjar så sjunker i princip allt innehav och vinster en efter en försvinner.

Bland allt detta har det hänt mindre försök till daytrades som också slutat i förlust, så det är en hel del som inte är redovisats.

Jag låg alltså +90% 27/1, +12% 28/1, +60% 16/1 och nu.. Haha ja mars var inte nådig, ligger nu på -55%

Lastat om, lärt mig en jävla massa och nu mot nya uppgångar. Skrattar åt det nu i efterhand hur illa jag skött detta, har haft världens chanser att skaffa mig flera hundraprocent avkastning men inte ska det ske.

Någon som har skött det värre? Våga dela med er

Mycket bra inlägg och fantastiskt att du är så öppen med dina investeringar och reflekterar på en sund och rimlig nivå.

Jag är ingen trading-professor, men utifrån hur jag ser det så tajmar du ibland dåligt med din trading. Vi har även sett ena djävligt volatila tider på Amerikanska börsen, särskilt inom sektorerna du tar upp, vilket jag tror är en stark faktor till att det gått dåligt för dig i slutändan, trots bra avkastning i början på året. Följde CCIV och det var ju en rejäl smäll, tänkte själv ta placering i början men var fulltankad. Så vi bortser från CCIV, låt inte det hålla dig nere. Många tog ett dyk där!

Det man kan titta på, och se på hur börsen betett sig i år (mer specifikt NASDAQ) är att marknaden varit så pass volatil, många har fått kalla händer och sålt ut med förluster. Marknaden lär fortsätta att vara volatil. Du bör hitta en strategi som passar dig bättre, tittar man på ditt mönster av handel så framgår det att du gillar att bedriva "swing-trading" men du fegar ur ibland, det är lätt hänt. Prova att låta halva innehavet ist ligga kvar lång, i bolag du tror kommer klättra (men är osäker på nära framtidens utveckling), använd sedan resten av innehavet till swing- eller daytrading - en 50/50 kallas det för. Målet här är självklart inte att ha något "lågt GAV", utan att ta tillvara på kursrörelser, samtidigt som en del av ens innehav ligger kvar lång och får puttra vidare.

Det är jättebra att "låsa" sig till en kanske 5 bolag och delvis gå lång, studera samtidigt hur kursens (och börsen, gärna inom sektorn) rörelser tenderar att agera. Hitta stöd/motstånd, trejda resten av ditt innehav där. Ju mer insatt du är kring kursens volatilitet desto enklare blir det att hitta entry + exit. Konsoliderar ett visst bolag kring en viss kurs en tid, ta reda på varför, skedde större "offering" till ett särskilt pris kursen stannat på? Där och då är tecken på bra entry. När tar du sen vinsthemtagning om kursen klättrar? Det är en heeelt annan story, jag själv plockar för sällan!
Senast redigerad av stockcock 2021-04-02 kl. 01:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in