2021-04-01, 18:08
Medlem
JEGS76s avatar
Flytta pensionssparandet från bank till Avanza?
Ja, det är frågan. Pros and cons tack.
Citera
2021-04-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Flytta pensionssparandet från bank till Avanza?
Ja, det är frågan. Pros and cons tack.

Beror på hur ditt nuvarande sparande ser ut.
Fondförsäkring/traditionell förvaltning?
Tjänstepension eller privat?
Avgifter?
Önskemål kring möjliga alternativ vid utbetalning?
Mycket som spelar in.
Citera
2021-04-02, 13:12
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Beror på hur ditt nuvarande sparande ser ut.
Fondförsäkring/traditionell förvaltning?
Tjänstepension eller privat?
Avgifter?
Önskemål kring möjliga alternativ vid utbetalning?
Mycket som spelar in.
Det är för tillfället pausat Individuellt pensionssparande; Swedbank Robur Globalfond A (100% aktier, +223% för stunden). Helt Ok men inte super-duper-ultra-kanon-bra. Funderar på att dra igång regelbundet sparande igen men i Avanzas regi då jag har för avsikt att ha så lite att göra med banken som möjligt. Funderar dessutom att byta bank, både privat och i företaget.

På Pensionssparkontot sitter ju inga pengar men dessa tillsynes små och betydelselösa avgifter förekommer varje år i oktober/november:

Ip-avgift
-125,00

Ip avkastn skatt
-30,00 (denna har tidigare år varit 15,00 kr)

Utbetalning..... jag är 45 år och har inte tänkt så långt än. Kommer förmodligen jobba tills jag dör eller leva på avkastning från BTC vid 60. Den som lever får se.

Det här med pensionssparande rör inga enorma belopp men jag tänkte att det är roligare på Avanza än på Swebbank. Tänker jag fel? Jag gör ju som jag vill själv i slutändan men tänkte det är alltid nyttigt att bolla lite tankar med någon annan.
Citera
2021-04-02, 14:25
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Det är för tillfället pausat Individuellt pensionssparande; Swedbank Robur Globalfond A (100% aktier, +223% för stunden). Helt Ok men inte super-duper-ultra-kanon-bra. Funderar på att dra igång regelbundet sparande igen men i Avanzas regi då jag har för avsikt att ha så lite att göra med banken som möjligt. Funderar dessutom att byta bank, både privat och i företaget.

På Pensionssparkontot sitter ju inga pengar men dessa tillsynes små och betydelselösa avgifter förekommer varje år i oktober/november:

Ip-avgift
-125,00

Ip avkastn skatt
-30,00 (denna har tidigare år varit 15,00 kr)

Utbetalning..... jag är 45 år och har inte tänkt så långt än. Kommer förmodligen jobba tills jag dör eller leva på avkastning från BTC vid 60. Den som lever får se.

Det här med pensionssparande rör inga enorma belopp men jag tänkte att det är roligare på Avanza än på Swebbank. Tänker jag fel? Jag gör ju som jag vill själv i slutändan men tänkte det är alltid nyttigt att bolla lite tankar med någon annan.

Det du vinner på att flytta är den fasta kostnaden på 125 kr/år och att du eventuellt kan välja andra fonder. Sett till kategorin globalfonder har du en fond som levererat väldigt bra både över 3 och 5 år.
Avkastningsskatten kommer såklart vara samma oavsett om du väljer att flytta till Avanza eller stanna kvar.

Du skriver inte vilken summa du har på ditt IPS, men att det är pausat och att du funderar på att dra igång sparandet igen framöver. Jag tänker att detta egentligen är en separat frågeställning då du antyder att du är företagare, men det ändå värt att reflektera över om du bör starta igång sparandet i nuvarande IPS eller om du bör göra avsättningen via företaget (bolagsform och löneuttag?). Det hänger ju ihop med avdragsrätten. Driver du en enskild firma tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in