2021-04-01, 22:48
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumindasen
Mja, tror faktiskt att muminmuggar kommer att fortsätta vara populära bland dem som läst Muminböckerna, och med tanke på att många köper muminböcker till sina barn kommer nog inte kärleken till Mumin försvinna! Böckerna, och kopparna, har ofta ett stort affektionsvärde för dem som läser och samlar.

Väldigt många! Finns facebookgrupper dedikerade till muggarna. Kolla typ tradera och Blocket!

Det kommer nog nya generationer av samlare! Men du har en poäng i att det går i vågor

Folk är galna och saknar smak. Muminmuggar... Vad är näst? Duschdraperier med Kalle Anka på?
Citera
2021-04-01, 23:13
Medlem
Vi har ett gäng Muminmuggar hemma. Jag ser dem bara som bruksföremål. Jag vet givetvis att det skulle gå att sälja muggarna för ganska mycket pengar just nu och under de senaste 10 åren men tvekar på hur länge det håller.

Som alla objekt så bygger priset på utbud och efterfrågan. Dessa industritillverkade objekt har en viss begränsning i tillverkningen vilket gör att det finns en anings begränsning på utbudssidan. Det fanns samma begränsning på t.ex. samlingstallrikar på 60 och 70-talen. När tallrikstillverkarna drev på marknadsföringen så fanns det en viss efterfrågan då folk trodde på att det skulle finnas ett framtida värde.

Efterfrågans sidan är mer tveksam, den drivs till stor del av att värdet ökar. Om man jämför med samlartallrikar så finns det numer knappast ett värde i tallrikarna (kanske i ett fåtal speciella och feltryckta versioner). Det är väldigt troligt att utvecklingen av värdet på Muminmuggar kommer vara likadan som för tallrikarna. Värdet kommer att falla inom vår livstid. Frågan är bara om toppen är nådd eller om om det fortfarande finns ett utrymme?

Oavsett kommer investeringen inte innehålla samma möjlighet till vinst och förlust som kryptovalutor eller den senaste hypen NFT:s
Citera
2021-04-01, 23:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Märklig mix av ointressant och vågat - vad finns för garanti att de inte nytrycks?
Citera
2021-04-02, 00:48
Medlem
Har 20-talet muggar varav den senaste jubileumsmuggen troligtvis är dyrast. Använder dem som kaffemuggar snarare än investering. Att det blivit just Muminmuggar beror på barndomsminnen och att det finns lite finlandssvenska spår i släkten, de är dessutom av riktigt bra kvalitet och klarar maskindisk utan tillstymmelse till problem.

Slutligen är Tove Jansson (tillsammans med Astrid Lindgren) 1900-talets största svenskspråkiga författare, så en touch kultur också 😂
Citera
2021-04-03, 00:44
Medlem
Så rolig tråd! Har ett gäng som jag som barn vid olika tillfällen fått i födelsedagspresent och julklapp av mina föräldrar eller andra släktingar, än idag får jag då och då någon ny av mamma och pappa. Tycker de är väldigt gulliga och använder dem gärna, blir glad av dem då de är associerade med så många fina minnen!

Har aldrig övervägt att sälja någon av dem, de är ju kära bruksföremål. Och tror oavsett inte att jag har några dyrgripar i "kollektionen", utöver möjligen en som var en limiterad specialutgåva som kom ut för ett antal år sedan? Såldes endast på några Iittala outlets vill jag minnas, och fick en sådan i present. Det hade tydligen ringlat en lång kö utanför då så många hoppades på att kunna få tag på ett exemplar. Den föreställer mumin och hans mamma sittandes på en stenhäll vid havet, med rosa himmel och solnedgång, någon som har koll på vilken det är? Kallas den något särskilt?

Det återstår väl att se om den stiger i värde och tillåter mig att leva i överflöd på ålderns höst, eller om jag kommer sitta i min stuga och ha en mysig liten kopp att dricka kaffe ur.
Citera
2021-04-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaAfHaparanda
Så rolig tråd! Har ett gäng som jag som barn vid olika tillfällen fått i födelsedagspresent och julklapp av mina föräldrar eller andra släktingar, än idag får jag då och då någon ny av mamma och pappa. Tycker de är väldigt gulliga och använder dem gärna, blir glad av dem då de är associerade med så många fina minnen!

Har aldrig övervägt att sälja någon av dem, de är ju kära bruksföremål. Och tror oavsett inte att jag har några dyrgripar i "kollektionen", utöver möjligen en som var en limiterad specialutgåva som kom ut för ett antal år sedan? Såldes endast på några Iittala outlets vill jag minnas, och fick en sådan i present. Det hade tydligen ringlat en lång kö utanför då så många hoppades på att kunna få tag på ett exemplar. Den föreställer mumin och hans mamma sittandes på en stenhäll vid havet, med rosa himmel och solnedgång, någon som har koll på vilken det är? Kallas den något särskilt?

Det återstår väl att se om den stiger i värde och tillåter mig att leva i överflöd på ålderns höst, eller om jag kommer sitta i min stuga och ha en mysig liten kopp att dricka kaffe ur.

Men vad fint! Den muggen är från 2018 och heter "Mumindagen", just för att den släpptes på Mumindagen (Tove Janssons födelsedag) i begränsad upplaga som du skriver! Jag har turen att ha den också, den är så otroligt fin!

Beroende på hur gammal du är kan du mycket möjligt ha några dyrgripar i ditt ägo; om muggarna köptes på 90-talet är de bland de första tillverkade muminmuggarna! Du kan hitta en lista på alla muminmuggar och deras uppskattade värde här:

https://www.modersverige.se/muminmuggar.html
Citera
2021-08-25, 15:03
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumindasen
Ja, som rubriken lyder. Själv samlar jag sedan flera år tillbaka och har runt 40 muminmuggar nu. 8 av dem är värda runt eller över 1000 kr styck.

Jag gillar att det är en investering som man kan se och ta på, i stället för typ bitcoin och liknande. Jag säger investering, men jag vet egentligen inte om jag vill sälja dem någonsin. De kommer väl snarare gå i arv om jag skaffar barn någon gång. Men man vet ju aldrig vad man gör om ekonomin skiter sig.

Ni som samlar, hur tänker ni? Ser ni det som en investering? Och om ni har dyrare muggar, använder ni dem till vardags? Jag använder alla muggar och väljer beroende på humör. Om jag är bakis funkar hattifnatt-muggen utmärkt då den perfekt illustrerar hur borta jag känner mig. Om jag är på dåligt humör använder jag Mårran sov. Men jag vet att vissa bara har de dyra muggarna bakom glas, jag förstår mig inte på det. Muggar är väl till för att användas? Trist såklart om de går sönder men man behöver ju inte ge den dyraste muggen till en treåring att dricka ur. Hur tänker ni?
Nää, inga Mumie-muggar...
Citera
2021-09-06, 20:23
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Sälja? Nej, jag köpte mina för att använda dem.
Citera
2021-09-07, 08:56
Medlem
Borde vara en tidsfråga innan det dyker upp piratkopior på dessa muggar.
Citera
2021-09-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Borde vara en tidsfråga innan det dyker upp piratkopior på dessa muggar.

På den länkade sidan i början av tråden står det att piratkopior redan finns, tråkigt!

Jag har flera styckna med de flesta är söndertvättade i diskmaskinen eller har små flisor och andra skador som nog tar bort hela värdet inför en ev vidareförsäljning. Men älskar att dricka ur dem och det är väl det som är huvudsaken antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in