Så rolig tråd! Har ett gäng som jag som barn vid olika tillfällen fått i födelsedagspresent och julklapp av mina föräldrar eller andra släktingar, än idag får jag då och då någon ny av mamma och pappa. Tycker de är väldigt gulliga och använder dem gärna, blir glad av dem då de är associerade med så många fina minnen!
Har aldrig övervägt att sälja någon av dem, de är ju kära bruksföremål. Och tror oavsett inte att jag har några dyrgripar i "kollektionen", utöver möjligen en som var en limiterad specialutgåva som kom ut för ett antal år sedan? Såldes endast på några Iittala outlets vill jag minnas, och fick en sådan i present. Det hade tydligen ringlat en lång kö utanför då så många hoppades på att kunna få tag på ett exemplar. Den föreställer mumin och hans mamma sittandes på en stenhäll vid havet, med rosa himmel och solnedgång, någon som har koll på vilken det är? Kallas den något särskilt?
Det återstår väl att se om den stiger i värde och tillåter mig att leva i överflöd på ålderns höst, eller om jag kommer sitta i min stuga och ha en mysig liten kopp att dricka kaffe ur.