2021-04-01, 17:33
Medlem
Ja, som rubriken lyder. Själv samlar jag sedan flera år tillbaka och har runt 40 muminmuggar nu. 8 av dem är värda runt eller över 1000 kr styck.

Jag gillar att det är en investering som man kan se och ta på, i stället för typ bitcoin och liknande. Jag säger investering, men jag vet egentligen inte om jag vill sälja dem någonsin. De kommer väl snarare gå i arv om jag skaffar barn någon gång. Men man vet ju aldrig vad man gör om ekonomin skiter sig.

Ni som samlar, hur tänker ni? Ser ni det som en investering? Och om ni har dyrare muggar, använder ni dem till vardags? Jag använder alla muggar och väljer beroende på humör. Om jag är bakis funkar hattifnatt-muggen utmärkt då den perfekt illustrerar hur borta jag känner mig. Om jag är på dåligt humör använder jag Mårran sov. Men jag vet att vissa bara har de dyra muggarna bakom glas, jag förstår mig inte på det. Muggar är väl till för att användas? Trist såklart om de går sönder men man behöver ju inte ge den dyraste muggen till en treåring att dricka ur. Hur tänker ni?
Citera
2021-04-01, 17:40
Medlem
Bonnatorps avatar
Jajjemums, har tre stycken av den där mörkblåa där han sitter på en bro över vintern med en måne, har för mig det är bland de högre värderade.

Fick dem som pengareserv till framtiden, och det är jag mycket glad över.
Citera
2021-04-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jajjemums, har tre stycken av den där mörkblåa där han sitter på en bro över vintern med en måne, har för mig det är bland de högre värderade.

Fick dem som pengareserv till framtiden, och det är jag mycket glad över.

Åhå, Vinternatt! Den har jag tyvärr inte, men hade gärna haft! Den är så fin!

Här står det att den är värderad till 1700 kr, inte alls dumt! Tror tom att den är värd mer än så, många som vill ha den!

https://www.modersverige.se/muminmuggar.html

(Sajt med komplett lista på muminmuggar och deras värde enligt vad muggarna brukar gå för på auktion, senast uppdaterad 2020 dock)
Citera
2021-04-01, 18:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumindasen
Åhå, Vinternatt! Den har jag tyvärr inte, men hade gärna haft! Den är så fin!

Här står det att den är värderad till 1700 kr, inte alls dumt! Tror tom att den är värd mer än så, många som vill ha den!

https://www.modersverige.se/muminmuggar.html

(Sajt med komplett lista på muminmuggar och deras värde enligt vad muggarna brukar gå för på auktion, senast uppdaterad 2020 dock)
Nämen du, tycker jag har sett lilla my som sprutar vatten på hattifnattar också, det vore ju guld!
Citera
2021-04-01, 19:09
Moderator
Maviels avatar
Alltså - jag gillar dem att dricka ur. De har lagom tjockhet i kanten och lagom mängd. Gillar även karaktärerna. Men visst. Hade nån erbjudit massor för nån av mina så hade jag sålt dem. Gillar dem men kan ju ändå bara dricka ur en åt gången. Brukar välja utifrån humör.
Citera
2021-04-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumindasen
Ja, som rubriken lyder. Själv samlar jag sedan flera år tillbaka och har runt 40 muminmuggar nu. 8 av dem är värda runt eller över 1000 kr styck.

Jag gillar att det är en investering som man kan se och ta på, i stället för typ bitcoin och liknande. Jag säger investering, men jag vet egentligen inte om jag vill sälja dem någonsin. De kommer väl snarare gå i arv om jag skaffar barn någon gång. Men man vet ju aldrig vad man gör om ekonomin skiter sig.

Ni som samlar, hur tänker ni? Ser ni det som en investering? Och om ni har dyrare muggar, använder ni dem till vardags? Jag använder alla muggar och väljer beroende på humör. Om jag är bakis funkar hattifnatt-muggen utmärkt då den perfekt illustrerar hur borta jag känner mig. Om jag är på dåligt humör använder jag Mårran sov. Men jag vet att vissa bara har de dyra muggarna bakom glas, jag förstår mig inte på det. Muggar är väl till för att användas? Trist såklart om de går sönder men man behöver ju inte ge den dyraste muggen till en treåring att dricka ur. Hur tänker ni?

Tror du att investeringen är trygg och att värdet kommer hålla i sig eller rent av växa fram tills barnen ska ärva dina muggar?

Kommer hypen hålla? Kommer nya generationer känna samma nostalgiska känsla över mumin som tidigare generationer?
Citera
2021-04-01, 20:16
Medlem
Triremers avatar
Vem köper ens dem? Wedgwood, Alessi eller Pillivuyt är mycket snyggare.
Citera
2021-04-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Tror du att investeringen är trygg och att värdet kommer hålla i sig eller rent av växa fram tills barnen ska ärva dina muggar?

Kommer hypen hålla? Kommer nya generationer känna samma nostalgiska känsla över mumin som tidigare generationer?

Nej, sådant brukar växla med generationerna som har olika barndomsminnen och känner nostalgi för olika saker. Vill du lämna något ekonmiskt värde till barnen ska du nog sälja av innan Mumin-samlarna börjar gå bort/flytta till äldreboende. Men än så länge är de ju fina att ha för sin egen skull.
Citera
2021-04-01, 21:39
Medlem
ForzaLeons avatar
Muminmuggar blir som jultallrikar om 20 år.
Citera
2021-04-01, 21:57
Medlem
Krummlans avatar
Det bästa man kan göra är att skjuta luftgevär på dom
Citera
2021-04-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nämen du, tycker jag har sett lilla my som sprutar vatten på hattifnattar också, det vore ju guld!

Men jösses, har du den också?? Vilken guldgruva!
Citera
2021-04-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS

Mja, tror faktiskt att muminmuggar kommer att fortsätta vara populära bland dem som läst Muminböckerna, och med tanke på att många köper muminböcker till sina barn kommer nog inte kärleken till Mumin försvinna! Böckerna, och kopparna, har ofta ett stort affektionsvärde för dem som läser och samlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Vem köper ens dem? Wedgwood, Alessi eller Pillivuyt är mycket snyggare.

Väldigt många! Finns facebookgrupper dedikerade till muggarna. Kolla typ tradera och Blocket!

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Nej, sådant brukar växla med generationerna som har olika barndomsminnen och känner nostalgi för olika saker. Vill du lämna något ekonmiskt värde till barnen ska du nog sälja av innan Mumin-samlarna börjar gå bort/flytta till äldreboende. Men än så länge är de ju fina att ha för sin egen skull.

Det kommer nog nya generationer av samlare! Men du har en poäng i att det går i vågor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in