• 1
  • 2
2021-04-01, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Kvinnor lever i snitt till 83 års ålder, medan vi män endast blir 82 år gamla.

Vad är din fråga egentligen? Det är bara en enkel siffra.

Någon "definition" finns det inte.
Att vilja veta varför nåt är som det är, och hur, är väl inget konstigt.

Om nån säger att WW1 började 1914 så undrar även jag "varför"
Citera
2021-04-01, 03:14
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghost.of.burn.hard
Jag vill bara skrika rakt ut.
Men vad förväntar du dig egentligen? Du länkar ingenting, och även om du gjorde det kommer artikeln inte ge någon definition. Det bästa du kan hoppas på är en rimlig gissning på vilken definition de använt, vilket du har fått.
Citera
2023-02-03, 23:22
Medlem
Jag provar att bumpa tråden.
Jag förstår inte.

Hur länge förväntas t ex en kvinna född 1940 leva? Hur många kvinnor födda 1940 lever fortfarande? Hur många levde ifjol, året innan? (För att dra till med rena gissningar: 10 %, 12 %, 14 %??? I så fall verkar kanske antal levande minska med ca 10 % per år??)

Hur länge förväntas t ex en man född 1970 leva? När förväntas 50 % av män födda 1970 vara avlidna? När förväntas 90 % av dem vara avlidna?

Det vore kanonbra med en tabell med födelseår på ena axeln, och årtal eller ålder på den andra. I varje cell kan man då ange hur stor procentandel som fortfarande levde/lever. Exempelvis för män födda 1940: 99 % vid 1 års ålder, 99 % vid 2 års ålder, ... , 90 % vid 60 års ålder, ... , 70 % vid 70 års ålder, ... , 50 % vid 85 års ålder...

(Edit: förstår t ex inte... Vadå "medellivslängd vid födseln"? Varför medel? Median vore ett mycket bättre mått, och percentiler. Varför "vid födseln"? När man föds är man 0 dagar gammal. Varför gissa hur länge en nyfödd kommer att leva? Varför inte hellre fokusera hur länge personer födda under vissa årtal levt?)
Senast redigerad av beitos 2023-02-03 kl. 23:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in