Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du kan ju kolla själv på en enkel googling
Din egen UC-score kan du kolla gratis via Teddy.
Beror på om du har lån, kreditkort mm.

Sen såklart VAD du ska låna till.

Kreddy, menar du antar jag
Citera
2021-03-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Beror ju på hur mycket du lånar. Exempel från Nordea:

Om du lånar över 70 % av bostadens värde: Minst 2 % av den totala skulden per år. Minst 3 % om du lånar mer 4,5 årslöner (2 % + 1 %).

Om du lånar 50-70 % av bostadens värde: Minst 1 % av den totala skulden per år Minst 2 % om du lånar mer än 4;5 årslöner (1 % + 1 %).

Om du lånar under 50 % av bostadens värde: Inget krav på amortering omdu inte lånar mer än 4,5 årslöner för då blir det minst 1 %.

Ett bolån kan läggas upp på upp til 50 år.

Inget bolån
Citera
2021-03-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Hur ser man UC gratis?
Vad är Teddy?

Kreddy, en app.
Citera
2021-03-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Kreddy, menar du antar jag

Just så.
Citera
2021-03-30, 20:56
Medlem
Emma18s avatar
Det går att låna väldigt mycket även när det inte rör sig om bolån, även på en relativt låg årsinkomst. Dock så kommer ju de olika långivarna hålla koll på att du redan har lån och räntan kommer bli därefter. Den första långivaren kanske erbjuder ett lån på 100 000 till 3-5% ränta men när du har det lånet kräver nästa långivare 7-8% ränta för samma lån osv. Om du går till tillräckligt många ställen så kan du säkert komma upp i lån på 500k eller så, men om syftet är att investera pengarna så kommer räntenivåerna ganska snart bli ohållbara.

Att utöka ett bostadslån eller att undvika amorteringar för att investera kan vara en ok ide på grund av det låga ränteläget, men att ta blancolån är så gott som aldrig värt det då räntan blir alldeles för hög och äter upp all vinst och mer.
Citera
2021-03-30, 23:36
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Om man saknar helt skulder
Har fast jobb sedan många år med årslön på 300.000kr

Hur mycket kan man få ut som mest ?

Om du nu är helt skuldfri, så är det dumt att börja ta lån. Det slutar aldrig bra.

Vad du istället kan göra är att be om lån eller investering via ALMI Invest där dom går efter om din affärsidè är lönsam. Du behöver alltså inte ha startat ditt företag, utan endast ha en bra affärsplan och affärsidè som är lönsam med tiden, och som inte riskeras gå i konkurs inom tre år.

De tar inget kreditupplysning som negativt drar ner din kreditvärdighet, utan de kollar bara upp så du inte har bedrägligt beteende och endast tar en grundkontroll.

https://www.almi.se/almi-invest/

Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Hur ser man UC gratis?
Vad är Teddy?
Kreddy är en app där du kan ta reda på din kreditvärdighet och creditscore. Det är helt gratis.

https://kreddy.se/

Du kan också se din information hos MinUC.

https://www.minuc.se/
Citera
2021-03-31, 00:13
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Om man saknar helt skulder
Har fast jobb sedan många år med årslön på 300.000kr

Hur mycket kan man få ut som mest ?

Varför frågar du här när ett simpelt samtal till banken kan ge dig ett snabbt och korrekt svar?
Citera
2021-03-31, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Om du nu är helt skuldfri, så är det dumt att börja ta lån. Det slutar aldrig bra.

Vad du istället kan göra är att be om lån eller investering via ALMI Invest där dom går efter om din affärsidè är lönsam. Du behöver alltså inte ha startat ditt företag, utan endast ha en bra affärsplan och affärsidè som är lönsam med tiden, och som inte riskeras gå i konkurs inom tre år.

De tar inget kreditupplysning som negativt drar ner din kreditvärdighet, utan de kollar bara upp så du inte har bedrägligt beteende och endast tar en grundkontroll.

https://www.almi.se/almi-invest/

Kreddy är en app där du kan ta reda på din kreditvärdighet och creditscore. Det är helt gratis.

https://kreddy.se/

Du kan också se din information hos MinUC.

https://www.minuc.se/

Alla har lån, det finns nog inte många människor som inte har lån. Till och med världens rikaste har offentligt stora lån som ex Elon Musk.

Tack för tipset om Almi, kommer göra ett försök men jag är nog beredd på att dom kommer säga nej och speciellt nu i dessa tider. Jag räknar tyvärr med att dom inte ser vad jag ser.
Sen är dessutom svårt och lägga upp en plan då man är anpassningsbar till den budget man har.
Jag gör gärna min plan större om jag får in mer pengar och mindre beroende på pengaflöde så det här med att skapa en affärsplan för att presentera är svårt.
Citera
2021-03-31, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart-Skalle
Varför frågar du här när ett simpelt samtal till banken kan ge dig ett snabbt och korrekt svar?

Jag värdesätter mer folks erfarenhet av lån än bankens svar som är mer svart och vitt.
Citera
2021-03-31, 07:42
Medlem
Duerfs avatar
Du skulle möjligtvis kunna få ett blancolån på runt 200-300 tkr. Det känns som en dålig idé att ta ett blancolån för att investera med.
Citera
2021-03-31, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Då kan du låna rätt mycket. Hade inga problem att låna 200 000 blanco med en halvtidsinkomst (fast jobb)

Nu när jag har heltid , skulle jag gissa att 500k är helt möjligt.
Räntan är bra mycket högre än bostadslån, men mellan 5-6% är dagens räntesatser. Mer 6% om din kreditvärdighet bedöms under medel

Nackdelen är ju då att de första 6% av avkastningen då går åt till att betala räntan bara.

Själv så hade jag valt att läsa en kurs i nåt intressant ämne, som ger CSN-stöd och använt de pengarna istället.

Fan så mkt bättre ränta.
Citera
2021-03-31, 07:51
Medlem
Luxuss avatar
Nu är det nog tyvärr så att om din affärsidé inte går att sälja in till en investerare för att dessa ( vars jobb det är att se vad som kommer dra in stålar) inte kommer tro på den - då är det kanske inte en helt genomtänkt idé i detta stadium.

Är det en produkt i form av en uppfinning typ en solcellsdriven ficklampa - ja då är det en sak, men om det du ska leverera är en TJÄNST - då är möjligheten att just sälja in denna avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in