2021-03-30, 11:57
Medlem
Jag skulle vilja veta vilka era favorit distro till Linux är och få en liten motivering till varför.
Själv använder jag sedan några år POP OS. Gillar att användarvänligheten och att det har bra support för spel från start. Men är också lite sugen på att testa något nytt och vill därför höra vad ni kör och varför.
Citera
2021-03-30, 15:53
Medlem
Muppetys avatar
Jag är inte särskilt avancerad av mig o föredrar så mycket GUI som möjligt, så jag använder Linux Mint 20.1. Har Ubuntu 20.04 på min studiedator o det är helt ok det också. Har inte provat mer än lite Xubuntu, Lubuntu o sånt, men kanske testar en annan variant på en dator jag ska ha som mediaspelare i sovrummet. Förslag? Ska ha den till att spela film till TV via HDMI samt lyssna på ljudböcker i externa högtalare.

Jag hatar o kommer aldrig att gå tillbaka till Windows numera i.a.f. Har raderat det helt nu, hade det parallellinstallerat tidigare, men använde det aldrig.
Citera
2021-03-30, 17:13
Medlem
angelfuck666s avatar
Manjaro har funkat bra för mej, inga problem alls. Måste köra Windscribe via terminalen men det går fint bara man vänjer sej. Bara att installera och köra, snyggt är det också (KDE Plasma). Har Mint på en annan laptop och där är/har det varit lite problem, men det beror nog mest på att den är gammal som gatan.
Citera
2021-03-30, 20:51
Medlem
Jag kör Ubuntu 20.04 LTS på jobbet.

Jag behöver en ordentlig terminal, tillgång på IP stacken, LXD, KVM m.m... nej WSL2 kan inte ersätta Linux.

Alla program finns precompila till Ubuntu, och om det inte finns så är det ofta lätta installationsinstruktioner.

Ubuntu "bara fungerar", har aldrig några problem. Jag har inte behov för att customizera desktoppen och kör det mesta stock. Några få extensions. Gnome har blivit riktigt stabilt och väldigt bra workflow. i3wm och liknande orkar jag inte lära mig. Det går tillräckligt fort med tabbade terminaler ändå.

Använder Ubuntu hemma också på 1 tvpc samt två raspi4 servrar. Allt fungerar smärtfritt. Kontorsarbete, surf, film osv. Spel fungerar inte optimalt på Linux, men det håller jag inte på med.
Senast redigerad av fghj 2021-03-30 kl. 20:56.
Citera
2021-04-02, 00:25
Medlem
Jag har fastnat för Void. Hade jag inte använt Void. Det har hänt att uppdateringar pajjar saker i Void och jag har haft lite småproblem, men pakethanteringssystemet är snabbt, det är lätt att göra en minimal installation och det faktum att mycket ändå för göras manuellt är lite intressant. Något för de som använder Arch men vill testa något annat kanske.

Hade jag inte kört Void, så hade jag antagligen använt Debian. När det är installerat och fungerar, så kan man lita på att saker inte bara pajjar vid en uppdatering. Visst är det äldre mjukvara, men behöver man det stabilitet så...

Jag har dock på något vis ner i det där träsket med tiling fönsterhanterare, specialanpassat tangentbordsbaserat användande och plain text . Vet inte om det är bra eller dåligt, men det känns som att så fort man använder en dator som inte är min egna så är det betydligt jobbigare än det var förr då man måste använda musen pga. steget är så mycket längre.
Senast redigerad av yokisuci 2021-04-02 kl. 00:29.
Citera
2021-04-02, 07:04
Medlem
mattias_rs avatar
Debian
Citera
2021-04-02, 08:27
Medlem
Fisk242s avatar
Manjaro med i3 är min favorit (nuvarande på stationär). Dock spökar ibland muskelminnet när jag sitter vid t.ex xfce (på bärbar) när jag vill stänga fönster med tangent-kombination a la i3.
Manjaro kräver mindre omstart än t.ex Mint känns det som.
Bluetooth var enklare för mej i Mint, annars hade jag haft Manjaro fortfarande på min bärbara.

URvxt/ranger/vim/moc osv på båda.
Citera
2021-04-02, 21:09
Medlem
hashs avatar
Desktop Archlinux sen 2004, innan dess var det Slackware för hela slanten.
Min första Archlinux version var 0.6.

Server: Kört en del Freebsd, NetBSD och Slackware men nu är det all Debian.

Har testat en del Ubuntu, Mint osv....men aldrig fallit mig i smaken.

Varför? KISS Principle
Senast redigerad av hash 2021-04-02 kl. 21:37.
Citera
2021-04-02, 23:36
Moderator
vhes avatar
Debian. Mycket byråkrati, men man vet var man har dem. Kompromissar inte en millimeter på sitt Social Contract, även när de hamnar i blåsväder (någon som kommer ihåg Iceweasel?) Gigantiskt paketarkiv och slimmad och väl fungerande mini-installation.

Delvis även av gammal vana, får medges. Minns tiden då RPM hell var en grej. Sedan tog väl Redhat sig i kragen och styrde upp det hela - och många hävdar att RPM-världen slår APT-världen nuförtiden. Det kan mycket väl vara så, men old habits die hard.

Både på desktop och server, förresten.

På jobbet kör man Ubuntu. Motivering? Mot bättre vetande ;-)
Citera
2021-04-03, 19:27
Medlem
Muppetys avatar
Är det samma kommandon i alla Linuxdistros? Eller samma som i Ubuntu/Mint?

De enda jag behöver är i.o.f bara sudo apt-get update && install. Är DEB-filer också körbara i alla Linux? Har fått för mig att DEB står för Debian...

Funderar på att prova någon annan distro än Mint o vill veta om jag kan ominstallera alla program på samma sett? Har inte bestämt vilken distro än...

Vilken håller högst säkerhet, samt är användarvänlig, helt med så mycket GUI som möjligt.?
Citera
2021-04-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

De enda jag behöver är i.o.f bara sudo apt-get update && install. Är DEB-filer också körbara i alla Linux? Har fått för mig att DEB står för Debian...

Funderar på att prova någon annan distro än Mint o vill veta om jag kan ominstallera alla program på samma sett? Har inte bestämt vilken distro än...

Vilken håller högst säkerhet, samt är användarvänlig, helt med så mycket GUI som möjligt.?
Testa Manjaro. Finns Bubblejail att ladda ner för att göra Firefox och liknande bombsäkert.

Inte samma filer för installation. Men Snap, Flatpak och AUR finns.
Citera
2021-04-04, 15:12
Moderator
vhes avatar
Citat:

Nja. Om det distarna var identiska så skulle de inte vara olika distar. Mycket är samma, en del är olika.

Citat:

Det stämmer. deb står mycket riktigt för Debian, och används endast av distributioner som är baserade på Debian.

Citat:

Rätt förenklat så kan man säga att det nästan råder ett motsatsförhållande mellan "användarvänlig" och "hög säkerhet", så det det blir svårlöst.

Ingen (utanför Redmond) har någonsin satt sig ner och tänkt nu skall jag bygga ett osäkert operativsystem som är skitbökigt att använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in