• 1
  • 2
2021-03-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasctic
Hej! Jag är en 21-årig student med CSN-lån för 1.5 års fulltid studier ~100k samt att jag står tillsammans med föräldrarna på ett bostadslån för 1.3 miljoner. Dom senaste tre åren har jag tjänat ~50k före skatt då jag jobbat under somrarna och på sidan om studierna och ser ut att kunna göra lika framöver, dock är ju det inte en fast anställning. Just nu har jag 70k som tillgångar i form av sparande och värdepapper. Min lägenhet kostar mig 6k i hyra, amortering osv. så jag har ungefär 4k över från CSN lånet+bidraget varje månad.

Long story short, jag ska till Spanien för en väldigt nischad kirurgi som går för 300k. Det finns inte tillgängligt i Sverige och det erbjuds inget finansiellt stöd från varken vården eller försäkringar. Eftersom kirurgins fördelar överväger alla nackdelar som kommer med att ta lånet så är det något jag kommer försöka ta oavsett hur mycket nackdelarna kommer nämnas i tråden.

Det jag vet att jag kan göra är att bli avskriven från bostadslånet och istället hyra min lägenhet från föräldrarna. Tydligen ska det då även gå att ansöka om bostadsbidrag som jag uppskattningsvis kommer kunna få 1500kr från varje månad. Då har jag 5.5k över varje månad från CSN, ett jobb som ger ungefär 40k efter skatt varje år men viktigast av allt, enbart CSN-skuld. Skulle det vara rimligt att få privatlån på 230k med dessa förutsättningar? Enligt lendo kommer ett sådant lån ungefär kosta 5.3k/mån med 4års avbetalning.

Finns det annat jag kan tänka på och vad är det som kan komma mellan mig och lånet?

Bostadsrättsföreningen har säkert ett krav på hur många procent av lägenheten du måste vara ägare i för att få bo där. Så att sälja din andel till päronen kan spricka där.
Citera
2021-03-29, 20:28
Medlem
Citat:
Som sagt är detaljerna oviktiga för det är något jag är insatt på och vet att jag behöver. Du får gärna ge råd gällande privatlånet dock.

Storleken är inte allt...
Citera
2021-03-29, 20:58
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Bostadsrättsföreningen har säkert ett krav på hur många procent av lägenheten du måste vara ägare i för att få bo där. Så att sälja din andel till päronen kan spricka

Sälja sin andel behövs inte.

TS kan fortfarande äga motsvarande nuvarande andel av bostadsrätten även om föräldrarna tar över lånen, iaf om lånen ligger på en "riktig" bank. Det enda som krävs är att TS i egenskap av delägare godkänner den nya pantsättningen.
Citera
2021-03-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Sälja sin andel behövs inte.

TS kan fortfarande äga motsvarande nuvarande andel av bostadsrätten även om föräldrarna tar över lånen, iaf om lånen ligger på en "riktig" bank. Det enda som krävs är att TS i egenskap av delägare godkänner den nya pantsättningen.

Banken kan då kanske ha synpunkter om föräldrarna ökar sin belåning utan att ha en motsvarande ägarandel.
Citera
2021-03-29, 21:42
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Någon mer kunnig kanske har tips, men min uppfattning finns det egentligen bara två bedömningsgrunder för svenska kreditgivare:

1. Historik (läs: inga betalningsanmärkningar)
2. Återbetalningsförmåga (läs: lön)

Inte ens ett rejält sparkapital räcker alltid som bevis på återbetalningsförmåga.

Någon med mer erfarenhet får gärna rätta mig.

Nä det va väl det hela. Man är ju för fan inte ens betrodd med ett hyreskontrakt om man inte har jobb även om man har miljoner på kontot.

Tror också det kan bli knepigt för TS att låna hundratusentals kronor på CSN-bidrag. Hoppas det i praktiken är omöjligt, allt annat visar ju på ett extremt osunt klimat. Om det är så viktigt så får TS pausa sina studier och skaffa ett jobb.
Citera
2021-03-29, 22:29
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Banken kan då kanske ha synpunkter om föräldrarna ökar sin belåning utan att ha en motsvarande ägarandel.

Med all respekt utrycker du dig som om att du inte har kännedom om hur pantsättning och säkerhetshantering av bostadskrediter fungerar.
Citera
2021-03-30, 12:46
Medlem
Inga företag lånar ut till en person med dina förutsättningar... De enda som kan tänka sig att låna ut mindre summor är de mest unkna sms låneföretagen som tar skyhöga räntor men även där kommer majoriteten dra öronen åt sig pga dina låga taxerade inkomster.

Tar vi lendo som du nämde i ditt inlägg kan du inte ens söka via dem av den anledningen att du inte uppfyller deras krav. Lendos krav är 120 000 i inkomst per år och du har bara 50 000 i inkomst enligt din text.
Dessutom stämmer inte räntan som kostnaden på första sidan beräknas på den gäller bara i optimala fall vilket du är långt ifrån
Citera
2021-03-30, 15:17
Medlem
Citat:
Tack för ärligheten. Är det något man som svensk kan göra för att öka sitt kreditvärde? Hör mycket om tips för amerikaner online men aldrig hört något i sverige. Vad tror du är mer rimligt, spara ihop till 200k och sen låna resterande?

Kreditvärdighet handlar om:

1. Ålder och antal år man har en "ren" historia utan betalningsanmärkningar, kreditanmärkningar i UC:n
2. Taxerade inkomst. Den ska gärna öka för varje år. I snitt tjänar en Svensson 25-30k/mån, så det är där "bra" kreditvärdighet börjar. Taxerad inkomst är viktigast för kreditvärdigheten, utan tvivel. 25000 * 12 = 300.000 kr/år, först där börjar man bli "enabled" att kunna ta ett lån med OK ränta på ca 230 kkr
3. Inga lån. Det förbättrar kreditvärdigheten drastiskt.
4. Förfrågningar. Du bör ha max 3-4 st. Annars försämras kreditvärdigheten och möjligheten att ta lån drastiskt. Alla förfrågningar syns i 12 mån, sedan försvinner dem. T.ex. ansöker du på Lendo om ett lån idag syns det att du sökt lån på 230k i 12 mån för alla som tar en UC på dig. Tar du ett lån syns dock lånet och hur väl du betalar av det tills dess att det är färdigbetalt. Man kan få frågor om sina krediter om man byter/säljer bostad etc. Det kan absolut sätta hinder att ha blancolån på så mycket, banker gillar det inte eftersom det försämrar din månatliga budget och deras möjlighet att ge t.ex. bostadslån

- Du kan se din kredit score eller din upplysning på minUC.se. Appen Kreddy kan du se den gratis i
- Du får bättre svar på din specifika situation om du gör en tråd på lånforum.nu, där är hela Sveriges lånetorskar samlade och alla har järnkoll. De kommer bekräfta att du ej kommer kunna låna 230k

Jag har några års erfarenhet av detta. Nu är jag clean från lån och kommer aldrig ta ett blanco igen.

I din sits hade jag frågat päronen om ett privatlån eller försökt spara ihop cashen. Du har ett bra kapital idag ska tilläggas! Det är jättepositivt. Du kan börja följa konton som mohammedsvagtillmiljonen på Instagram (akta dig för många andra konton), där kan du lära dig hur du kan få dina pengar att växa. En normal tillväxt om du placerar dem i säkra fonder är 5-20% per år. Dvs sätter du in 100.000 kr idag har du 105.000 kr eller 120.000 kr om ett år. Sedan går det bara snabbare och snabbare att växa dem, får du 15% på 120.000 kr år 2 är det ju 138000kr. 15% år 3 igen blir ju 158000 kr (15% * 138000kr). Det blir ju mer pengar om du sätter in sparade pengar varje månad också.

Sedan kan du köpa aktier såsom Tesla osv. men där kan det gå ruggigt snabbt ner - en dålig nyhet så kan du förlora 20% på en dag. Rekommenderar inte aktier i ditt läge.

Jag ser det bara som att det finns två lösningar.

1) Spara ihop cashen och skaffa extrajobb för att öka takten. Sätt in dem i säkra fonder. Finns aktieforum här på Flashback, kan finnas tips där. Men t.ex. Investor, Svolder, Spiltan, Handelsbanken Hållbar Energi är några bra fonder. Tanka appen Avanza och skaffa konto så kommer du igång. Varm rekommendation.

2) Fråga päronen om ett lån utan ränta för att du verkligen vill göra ingreppet och visa dem en realistisk amorteringsplan, tex att du vill betala av 3500 kr/mån och 4500 kr/mån om du skaffar ett jobb. Då kommer du må riktigt bra med ditt ingrepp för då har du verkligen löst det på rätt sätt (och det sätt som går, kan vara dumt att söka lån på Lendo och ta på dig en UC-förfrågan i onödan som finns där i 12 mån). Jag förstår dock att du ser lån som lösning, jag var lite naiv i din ålder också. Det har kostat mig ett par 100k i ränta.

3) Att sälja lägenheten känns inte som rätt prio. Boende behöver man hela livet, förhoppningsvis kan ingreppet vänta tills du löst cashen. Ett heltidsjobb och bra sparande så har du cashen på bara 1 år. Man vill ju bo även när man har ett ingrepp.
Senast redigerad av ELKARTELL 2021-03-30 kl. 15:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in