• 3
  • 4
2021-04-18, 18:49
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodJank
The previous system shutdown at 02:42:55 on ‎29/‎03/‎2021 was unexpected. Står basically bara att Windows stängdes av oväntat.

Du får alltid ut en felkod när windows stänger av sig! Kolla igen! Posta den.
Citera
2021-04-18, 20:34
Bannlyst
Har ett EVGA agg, fjärde året inne på nu. Pra Krejjer.
Citera
2021-04-19, 06:57
Medlem
Ladda ner ett program som kan läsa av dina tempsensorer, tex https://openhardwaremonitor.org/, och berätta vad cpu och gpu kommer upp i under load.
Citera
2021-04-19, 11:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag hade gärna hjälpt dig med mer än med tips, men kolla med din kompis igen.
Alternativt får du kolla "datorservice" på hitta.se etc.

Men jag tror starkt att jag har ringat in felet på din dator: Överhettning beroende på att kylaren sitter "fel".. Skitsvårt att göra distansdiagnostik, men ändå. Låter som felet du har.
Jag har två gaminglaptops som överhettades 24/7. Byta kylpasta och rengöra hjälpte inte. Däremot att inaktivera turbofunktionen på CPU'n (ThrottleStop) har hållt burkarna svala i typ ett år.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandwish77
Har ett EVGA agg, fjärde året inne på nu. Pra Krejjer.
Lol, fyra år är ingenting Har nästan 9 år på mainagget (Corsair/Seasonic), som rullat i typ 15k timmar, och ändå är näst nyast i 35 datorer. IBM 5150:n kör fortfarande orörd originalnätdel från -83 (detta kan visserligen diskuteras, men det funkar)
Senast redigerad av avc 2021-04-19 kl. 12:14.
Citera
2021-04-29, 13:35
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Hemmabygge. En polare byggde datorn åt mig, då jag inte byggt en dator förr. Fläkten är en Arctic Freezer 34 eSports DUO Svart/Röd och chassit är Fractal Design Focus G Svart Mid Tower - Midi tower.

Ditt chassi har plats för en fläkt baktill. Se till att montera en fläkt där som suger ut varmluft om du nu inte redan har det.

Men till att börja med bör du montera loss cpu-kylaren, ta bort kylpastan både på cpu och kylare (bomullspads med lite T-röd på funkar bra) och montera om kylaren med ny kylpasta. Som redan nämnts låter det som att kylaren inte sitter ordentligt.
Det finns massor av information och klipp om hur du rengör en cpu, applicerar kylpasta osv. Manual för hur du monterar kylaren lär finnas på tillverkarens hemsida om du känner dig osäker.

Lämna in på verkstad är (oftast) pengar i sjön, allt de gör kan du göra själv och dessutom lär du dig samtidigt och behöver inte be din lata "polare" om hjälp i framtiden.
Citera
2021-07-03, 13:06
Medlem
Citat:
Har ominstallerat Windows 10 för att jag antog att mjukvaran var ''sönder''. Datorn stängs av när jag kör spel och blir varm väldigt snabbt, trots att jag har en rätt så bra CPU-fläkt och att det inte finns damm. Kan vara att chassit är för litet, så hela datorn är väldigt kompakt.

Vart kan jag reparera datorn i Stockholm? Provade Inet men det är för jävla dyrt hos de och de sa att det skulle ta en vecka.

Alina eller Webbhallen skulle jag gå till om du inte är bekväm med att laga själv.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in