2021-03-27, 21:06
Medlem
killawifes avatar
När jag rengjorde cyklar som servades på biltema så använde jag olika typer av allrengöring, X4(biltemas variant av 5-56) och bromsrengöring. Funkade bra.
Citera
2021-03-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Hej,

Jag har haft min cykel i min lägenhet hela vintern. Och nu på våren är det ju dags att göra den fin, rengöra och smörja upp drev och kedja.

Fast bor man i liten lägenhet så är giftiga lösningsmedel inte det optimala eller ens så värst hälsosamt...

Jag testade med vanligt diskmedel, och det fungerade lysande!

Ofta (och jag vet) vill man ha det starkaste och tuffaste, men tro mig. Jag fick min cykel relativt ren med bara lite handdiskmedel.

Just till drevet och så behöver man en lämplig borste för att ta bort sand och dylikt. Att borsta bort det och smörja kedjan gör man bäst utomhus.

Diskmedel är fettlösande så det borde inte vara en överaskning.

Köp en miniatyrhögtryckstvätt. En sådan där man pumpar upp trycket manuellt, inte större än en liten brandsläckare. Sedan kan du stå utomhus och rengöra cykeln. Med 5-56 smörjer du den efteråt. Torka av - klart. Bör inte ta mer än en 1/2 timme.
Citera
2021-03-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Med 5-56 smörjer du den efteråt.

5-56 och WD-40 skulle jag inte kalla smörjmedel. De är rostlösande och tränger undan fukt. (WD = "Water Displacement, 40th formula"). Använder man de som smörjmedel måste man applicera väldigt ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag kör motorcykel och i den svängen har vax istället för fett varit en stor grej i 10 år. Alla är dock inte övertygade.

Problemet med vax är att det är bökigare att applicera än en lätt sprayning på kedjan. Men cykelkedjor behöver ju inte återbehandlas lika ofta så där kanske det problemet är mindre.

Fördelen med vax är att damm och skräp inte fastnar lika lätt. Dessa föroreningar på kedja och drev bidrar mycket till slitaget.

Men hela hysterin kring slitaget är lite överdrivet tycker jag. Både på min cykel och på min MC så har jag testat både att vara noggrann och att i stort sett totalt skita i smörjning av kedjan. Skillnaden i drivpaketets livslängd märks men är inte så dramatisk som de flesta tror...

Med tanke på att slitdelarna i drivlinan till cykel kan kosta ett antal tusenlappar så är det inte så konstigt om det finns en hysteri kring att få den att hålla så länge som möjligt.

Squirt kedjevax som jag kör med är förresten inte så svår att använda. Man får räkna med att återapplicera lite oftare med kedjevax än vanlig kedjeolja.
Citera
2021-03-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
5-56 och WD-40 skulle jag inte kalla smörjmedel. De är rostlösande och tränger undan fukt. (WD = "Water Displacement, 40th formula"). Använder man de som smörjmedel måste man applicera väldigt ofta.

De själva kallar oljan det. Hemsidan:https://5-56.nu/
Min egna erfarenhet är just den att det är en allroundolja med långvarigt ihållande effekt. Det är vad min cykel säger mig.

Väldigt många tror att det "bara" är en rostlösare. Den är så mycket mer än så.
Citera
2021-03-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
De själva kallar oljan det. Hemsidan:https://5-56.nu/
Min egna erfarenhet är just den att det är en allroundolja med långvarigt ihållande effekt. Det är vad min cykel säger mig.

Väldigt många tror att det "bara" är en rostlösare. Den är så mycket mer än så.

De nämner inte att 5-56 är bra som smörjmedel vad jag kan se i pdf:en, förutom vid smörjning av gångjärn.

Att det är en olja betyder inte automatiskt att det är ett bra smörjmedel för cykelkedjor. Diesel är också en olja, men knappast något man använder för att smörja, däremot använder en del det för rengöring av cykelkedjor vilket dock inte är så miljövänligt.
Citera
2021-03-28, 01:54
Medlem
D45Ks avatar
Den största faran är att de flesta rengöringsmedel är rent skadliga för bromsbelägg, framförallt för diskbromsar. Det kan räcka med väldigt lite diskmedel och sen torkar beläggen. Nya belägg kostar ungefär som ett bättre rengöringsmedel.
Citera
2021-03-28, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Den största faran är att de flesta rengöringsmedel är rent skadliga för bromsbelägg, framförallt för diskbromsar. Det kan räcka med väldigt lite diskmedel och sen torkar beläggen. Nya belägg kostar ungefär som ett bättre rengöringsmedel.
Sluta svamla. Alla dina inlägg i den här tråden är av tvivelaktig karaktär. Kom med trovärdiga källor på dina påståenden.
Citera
2021-03-28, 08:42
Medlem
Diskmedel typ Yes är alldeles utmärkt för rengöring av cyklar. Viktigt bara att smörja cykeln efteråt. Tips är att smörja kedjan med någon spray, spruta inifrån och ut genom kedjan för att driva ut allt vatten. Avsluta med att torka av kedjan på utsidan, om det finns olja där drar kedjan snabbt åt sig smuts annars.
Citera
2021-03-29, 18:45
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
De nämner inte att 5-56 är bra som smörjmedel vad jag kan se i pdf:en, förutom vid smörjning av gångjärn.

Att det är en olja betyder inte automatiskt att det är ett bra smörjmedel för cykelkedjor. Diesel är också en olja, men knappast något man använder för att smörja, däremot använder en del det för rengöring av cykelkedjor vilket dock inte är så miljövänligt.
Hur miljövänligt det är,beror väl på hur man gör och hur man hanterar diesel efter avslutad rengöring?

Jag menar,har man någon deciliter i en burk och återanvänder den och slutligen lämnar den till exempelvis returpunkten,så är det väl inga problem?

Men ställer man sig ute och spolar rent cykeln med diesel och låter allt åka iväg i dagvattenbrunn,eller gräsmattan,ja,det säger sig väl självt att man inte gör så?

Angående tvätt av själva cykeln,så har jag på flera av mina cyklar,vaxat den efter tvätt. Precis samma som man än vänder till bilar,funkar kanon och tar inte speciellt lång tid!👍
Citera
2021-03-29, 22:02
Medlem
arsonisms avatar
Brukade tvätta min MTB med cykelspecifika medel innan, men provade också med diskmedel en gång när jag hade slut på det, tycker det funkar lika bra. Har inte köpt nått dyrt medel sen dess. Har inte märkt av nån skillnad i slitage på kedja och sånt, smörjer fortfarande med cykelspecifik smörja.
Citera
2021-04-11, 18:57
Medlem
smoerreboms avatar
vad ska man smörja med sen då? har en fem år gammal cykel o funtar på att göra rent den lite. Har enbart cyklat med den i soligt och bara på asfalt i regn så den är inte så jätteskitig
Citera
2021-04-12, 01:38
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
vad ska man smörja med sen då? har en fem år gammal cykel o funtar på att göra rent den lite. Har enbart cyklat med den i soligt och bara på asfalt i regn så den är inte så jätteskitig

Universalsmörjolja borde väl funka.
Cyklar man bara på väg/cykelväg under sommar/vår/höst så ser jag ärligt talat ingen anledning till att rengöra och smörja cykeln mer än en gång per säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in