2023-05-04, 05:50
  #97
Medlem
Davalrofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Oavsett om man gillar idén att låsa in våldsamma typer på obestämd tid för brott de ännu ej begått så hade det inte varit aktuellt för Håkan. Hans övergrepp är inte så allvarliga, sett från statens synpunkt.

Det behövs inte heller inlåsning för fula gubbar. Ett samhälle skulle lätt kunna hantera en typ som Håkan. Problemet är att det inte längre finns något samhälle.

Dokumentären om fallet är intressant, journalisterna försöker hela tiden antyda att staten borde kunna hitta på någon sorts smart lösning på samhällsproblemet att barn sexualiseras och saknar stöd. En (kvinnlig) polis försöker lära ett av barnen att hon inte skall sprida pornografiska bilder på sig själv, hennes far har inget vettigt svar på det.

En av tonårstjejerna ställer en fråga som hon tycker är retorisk, fast den är virrig: "hur stor är sannolikheten att 300 tjejer hade dålig uppfostran, eller att 300 tjejer inte visste vad de höll på med?"

Hon förstår inte att sannolikheten för det i Sverige är HÖG. Ordet naiv betyder ju att ingen av barnen visste riktigt vad de höll på med. Alla tjejerna är dåligt uppfostrade, alla deras föräldrar är ganska dåliga föräldrar. Hon som blev ihop med Håkan och han utnyttjade hennes lilla dotter är kanske dåligast.

Men dessa dalmasars normer är helt normala, kanske ni säger. Ja, där har vi problemet.


Hur tänker du om övergreppet på flickan som var nio år? Var det hennes mors fel?

Om tjejerna som i förtroende skickade bilder till en jämnårig kille dom blivit förtjusta i? Anser du att det är fel att en man med avsikt att plåga och utpressa dom på mer sexuellt material befinner sig i andra ändan?

Rent allmänt, tänker du så att om du inte lyckas skydda dina tillgångar från personer som kan tillskansa sig dessa tillgångar av dig förtjänar dina tillgångar bara för att du misslyckats med att skydda dom?
T ex om din bil blir stulen eller identitet blir kapad. Får du helt enkelt skylla dig själv?


Social utfrysning från samhället skulle vara lämpligt men troligtvis biter det inte på en sådanhär person så det blir verkningslöst, att någon förälder inte knäppt mannen i fråga beror kanske på att dom har så mycket att förlora att det helt enkelt inte blir värt det.

Vi behöver faktiskt nå ut med mer info till ungdomar om att allt dom gör troligtvis kommer vändas emot dom OCH insatser som faktiskt gör att sådant utnyttjande får konsekvenser även för störda personer.
Citera
2023-08-10, 05:26
  #98
Medlem
Blackwidow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Oavsett om man gillar idén att låsa in våldsamma typer på obestämd tid för brott de ännu ej begått så hade det inte varit aktuellt för Håkan. Hans övergrepp är inte så allvarliga, sett från statens synpunkt.

Det behövs inte heller inlåsning för fula gubbar. Ett samhälle skulle lätt kunna hantera en typ som Håkan. Problemet är att det inte längre finns något samhälle.

Dokumentären om fallet är intressant, journalisterna försöker hela tiden antyda att staten borde kunna hitta på någon sorts smart lösning på samhällsproblemet att barn sexualiseras och saknar stöd. En (kvinnlig) polis försöker lära ett av barnen att hon inte skall sprida pornografiska bilder på sig själv, hennes far har inget vettigt svar på det.

En av tonårstjejerna ställer en fråga som hon tycker är retorisk, fast den är virrig: "hur stor är sannolikheten att 300 tjejer hade dålig uppfostran, eller att 300 tjejer inte visste vad de höll på med?"

Hon förstår inte att sannolikheten för det i Sverige är HÖG. Ordet naiv betyder ju att ingen av barnen visste riktigt vad de höll på med. Alla tjejerna är dåligt uppfostrade, alla deras föräldrar är ganska dåliga föräldrar. Hon som blev ihop med Håkan och han utnyttjade hennes lilla dotter är kanske dåligast.

Men dessa dalmasars normer är helt normala, kanske ni säger. Ja, där har vi problemet.

Det är nog snarare dina normer som är problemet. Skrämmande dåligt kalibrerad kompass har du.
Citera
2023-08-30, 15:24
  #99
Medlem
Styvdottern som har blivit utsatt av Håkan, vet någon mer om de? Bodde dom i Leksand då? Och när är flickan född?
Citera
2026-02-07, 06:48
  #100
Medlem
Apropå risk för återfall i brottslighet…

https://www.falukuriren.se/2026-02-05/misstanken-han-spred-ai-porr-av-os-aktuella-programledaren/

https://www.falukuriren.se/2026-02-06/systematisk-jakt-pa-unga-flickor-leksandsbon-domd-gang-pa-gang/
Citera
2026-02-13, 14:44
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte5I22
Apropå risk för återfall i brottslighet…

https://www.falukuriren.se/2026-02-05/misstanken-han-spred-ai-porr-av-os-aktuella-programledaren/

https://www.falukuriren.se/2026-02-06/systematisk-jakt-pa-unga-flickor-leksandsbon-domd-gang-pa-gang/

Visst måste det vara Håkan? Vet någon var han bor nu? Han har flyttat och har skyddad adress nu. Antar att han bara flyttat inom Leksand.
Citera
2026-06-22, 12:23
  #102
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
+1

Det finns dessutom enligt SCBs Namndatabasen endast tre personer i hela landet som heter Norlings i efternamn. Utifrån det, samt att hitta.se och birthday.se bara ger en träff på namnkombinationen, verkar det rimligt att utgå från att det bara finns en enda svensk med förnamnet Håkan och efternamnet Norlings, och att det är han som bor i Leksand.

Jag har nu långt senare lyssnat på radiodokumentären. Javisst, Håkan Norlings är ett ärkesvin. Jag kommer inte att gråta några tårar om en pappa till någon av de flickor han gett sig på skär kuken av honom.

Samtidigt kan jag inte låta bli att bli lite imponerad. Ungefär som jag blev av killarna som gjorde Helikopterrånet.

Det är så välplanerat, smart och slugt i båda fallen.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in