2021-03-26, 16:37
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilken hävarm har de stora länderna på oss eftersom notan alltid ligger där vi sitter när vi ätit???

Var det bara Sverige som betalade den här coronafonden?
Citera
2021-03-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Var det bara Sverige som betalade den här coronafonden?

Är det bara Sverige?

Det brukar vara typ Sverige, Nederländerna och Tyskland som pysar in och de andra som tankar ut.

Sverige brukar ta största delen per invånare.
Citera
2021-03-26, 16:43
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Är det bara Sverige?

Det brukar vara typ Sverige, Nederländerna och Tyskland som pysar in och de andra som tankar ut.

Sverige brukar ta största delen per invånare.

Ja, och Danmark.

Nu när UK är borta blir det ännu dyrare för de andra länderna.
Citera
2021-03-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ja, och Danmark.

Nu när UK är borta blir det ännu dyrare för de andra länderna.

Danmark har ett mycket bättre avtal än oss och UK hade ju krigsskadestånd typ. De betalade förhållandevis lite ändå per invånare.

Frankrike betalar ganska mycket men de har skickliga förhandlare så de får mycket stöd för att t ex kunna tillverka alla märkliga ostar.

Jag säger bara att EU skall ta bort snusförbudet, annars betalar vi fan inte.

Det sjukaste var att Grekland hade jordbruksstöd för att odla en av de mest tjärhaltiga och värsta cigarettobaken i hela världen. Men snus... nej, det är livsfarligt.

Vi förhandlar uselt.
Citera
2021-03-26, 17:09
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Danmark har ett mycket bättre avtal än oss och UK hade ju krigsskadestånd typ. De betalade förhållandevis lite ändå per invånare.

Frankrike betalar ganska mycket men de har skickliga förhandlare så de får mycket stöd för att t ex kunna tillverka alla märkliga ostar.

Jag säger bara att EU skall ta bort snusförbudet, annars betalar vi fan inte.

Det sjukaste var att Grekland hade jordbruksstöd för att odla en av de mest tjärhaltiga och värsta cigarettobaken i hela världen. Men snus... nej, det är livsfarligt.

Vi förhandlar uselt.

Finns det några fördelar med vårt EU-medlemskap?
Citera
2021-03-26, 17:38
Medlem
Citat:
Finns det några fördelar med vårt EU-medlemskap?

Ja, flytträtt och garanterad tillgång till våra exportmarknader t ex

Flytträtten är medelklassens lekplats, men visst är det läckert att plugga i Paris eller bara flytta till Berlin och söka jobb.
Citera
2021-03-26, 20:24
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Varför ska inte svenska pengar gå till Sverige?

Därför att pengar i Sverige går inte främst till svenskar utan till de som håller på att förstöra Sverige.

Därför att somliga av oss vill se välfärdssamhället falla till varje pris, så att alla kan se med öppna ögon vilket slags samhälle vi har skapat.
Citera
2021-03-26, 20:32
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Därför att pengar i Sverige går inte främst till svenskar utan till de som håller på att förstöra Sverige.

Därför att somliga av oss vill se välfärdssamhället falla till varje pris, så att alla kan se med öppna ögon vilket slags samhälle vi har skapat.

Då vill du väl att välfärdssamhället i t.ex. Tyskland också ska falla. Eller har du extra mycket emot svenskar?
Citera
2021-03-26, 20:37
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Hmmm... kan jag minnas så fel??

Chafsförhandlaren kanske inte var sosse, men kan ju varit alkad ändå?

Vi har ju hursomhelst nästan alltid varit största nettobetalare per capita i alla fall, och det utan att ha den starkaste ekonomin. Det är det som är så underligt.

Och det är underligt att vi inte starkare kan driva våra egna särintressen med tanke på det ovanstående.

Ja, då minns du fel. Inga sossar var inblandade. Moderaten Ulf Dinkelspiel var den som ledde de svenska EU-förhandlingarna under den borgerliga regeringen som satt 1991-94. Huruvida han var alkis vet jag inte men han var snusare och fick igenom ett svenskt undantag från EUs bisarra snusförbud.

Varenda svensk regering oavsett färg har lagt sig i princip platt för EU i nästan alla frågor under årens lopp. Avgifterna är ständigt förhandlingsbara men Sverige har mig veterligt aldrig försökt förhandla på allvar. Vid omröstningen i Riksdagen nyligen var det ju bara SD och V som röstade emot coronastödpaketet till Sydeuropa om SEK 150 miljarder.
Citera
2021-03-26, 20:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Då vill du väl att välfärdssamhället i t.ex. Tyskland också ska falla. Eller har du extra mycket emot svenskar?

Jag har nog mer kärlek till Sverige och vill därmed att svenskarna först och främst ska pushas åt att sluta med sin sossedyrkan och skapa något nytt. Tysklands fall blir EUs fall, å andra sidan, så jag har nog Tyskland som nr2 i min lista.

Systemet måste sluta rulla på heltenkelt. Vad som kommer sedan får vi se.
Citera
2021-03-26, 20:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag har nog mer kärlek till Sverige och vill därmed att svenskarna först och främst ska pushas åt att sluta med sin sossedyrkan och skapa något nytt. Tysklands fall blir EUs fall, å andra sidan, så jag har nog Tyskland som nr2 i min lista.

Systemet måste sluta rulla på heltenkelt. Vad som kommer sedan får vi se.

Tyskland är läskigt, staten övervakar populistpartiet Afd.

På SD-kanalen Riks finns flera videor om hur illa det är att svenska ska betala för syditalienare.
Du kan ju skriva till Riks och säga att de borde ta upp hur bra det är att pengar som kunde gått till oss istället går till siesta-spanjorer. De kommer dock inte att ta upp det, eftersom kanalen är nationalistisk.
Citera
2021-03-26, 21:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Tyskland är läskigt, staten övervakar populistpartiet Afd.

På SD-kanalen Riks finns flera videor om hur illa det är att svenska ska betala för syditalienare.
Du kan ju skriva till Riks och säga att de borde ta upp hur bra det är att pengar som kunde gått till oss istället går till siesta-spanjorer. De kommer dock inte att ta upp det, eftersom kanalen är nationalistisk.

Är det verkligen värre att betala till siesta-Spanjorer än siesta-Somalier?

Givetvis går dock pengarna till tyska banker som vill ha det garanterat att få räntan från siesta-Spanjorer, men det är en annan historia. Ser materialism som en opium till folket, bara när de får det sämre blir de medvetna om det som är viktigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in