2021-03-25, 13:11
Medlem
1. Vad är det mesta ni köpt aktier eller fonder för? (ni kan säga på ett ungefär) har själv inte lagt mer än 500kr på nått. Är det ens då värt att köpa?

2. Hur mycket väntar ni på att något ska öka i värde innan ni säljer?

3. Vad avgör vilka fonder eller aktier ni väljer?
Citera
2021-03-25, 13:18
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
1. Vad är det mesta ni köpt aktier eller fonder för? (ni kan säga på ett ungefär) har själv inte lagt mer än 500kr på nått. Är det ens då värt att köpa?

40 000 kr gånger 3 nu under corona dippen.

Annars så har jag satt in 2000 månadsvis sedan Adam var Sheriff.

Har haft samma I 30 år typ.

Sverige
Norden
Ryssland

Säljer aldrig, köper bara.
Citera
2021-03-25, 13:42
Medlem
Citat:

Mitt största långsiktiga innehav långsiktiga innehav har jag jag lagt ungefär 300k på, jag brukar dock föredra att hålla värdepapper en kortare tid. Gäller det så pass små summor som 500kr hade jag inte köpt aktier med avsikt att tjäna pengar utan snarare som en hobby, hade hellre lagt 500kr åt gången i fonder. Men ja det är upp till dig om det är värt det eller inte, så länge du går plus på det eller lägger det i företag du tror kommer gå plus framöver så är det väl inte dumt?

Hur länge jag håller beror på hur mycket jag tror företaget kommer göra på kort sikt, vanligtvis så handlar det om 3-5% men till och från hittar man guldkorn som kan göra uppemot 100%. Brukar börja med att kolla på företag inom en viss sektor jag gillar/känner mig bekväm att investera i och sedan ta en titt på företagens befintliga kurs och triggers som kan påverka kursen inom närtid.

Har minskatr mitt sparande i fonder avsevärt men kolla på låg avgift och bra spridning, globalfond, sverigefond och småbolagsfond.
Citera
2021-03-25, 15:31
Medlem
Citat:

Ser inte riktigt anledningen att hålla koll på det, men gissningsvis något 6-siffrigt. Med fonder har man dock normalt varken insättnings- eller uttagsavgifter så det finns egentligen inte någon gräns för vad som är värt att köpa (bortsett från gränsen fondbolaget sätter) - sen är det klart att har man bara 500kr i fonder så blir avkastningen därefter.

Citat:

Varför sälja när det har ökat något visst i värde innan man säljer? Man säljer väl av en anledning, typ att man skall köpa något? Vad skall man annars sälja för?

Visst kan man ombalansera, men i början kan man göra det rätt mycket genom att styra sina insättningar istället för att sälja. Jag gör detta en gång årligen.

Citat:

Låga avgifter och breda fonder.
Citera
2021-03-25, 16:12
Medlem
PippaPigs avatar
Jag har automatöverföring på 6000 i månaden som sedan investeras automatiskt i tre olika fonder. Har lärt mig att det i längden inte går att tajma marknaden så jag försöker inte ens (förutom någon ynka tiotusing i lekaktier). Tänker inte röra pengarna på ca tio år.
Valet av fonder baserades på fondavgift och riskspridning (en svensk index, en global index och en miljöfond som framtidschansning)
Citera
2021-03-25, 16:58
Medlem
Största enskilda ordern låg nånstans mellan 55-60 000kr. Nu blir köpen istället mindre och oftare, varje månad den 25e.

Säljer i regel inte mina innehav om inte nånting förändras till det negativa, som skatteregler eller utdelningspolicy osv.

Vad som avgör är om bolaget gör vinst, delar ut, är påväg åt rätt håll, har en enligt mig vettig verksamhet inför framtiden med mera.
Citera
2021-03-25, 17:21
Medlem
Citat:

1. Någon stans ska man börja. Jag kan dock tycka att 500 kr är i minsta laget att handla aktier för. Om börsen i genomsnitt går upp 5 % per år så innebär det en börsuppgång på 25 kronor per år i ditt fall. Känns som mycket arbete för lite pengar. Om du istället har möjlighet till att köpa aktier för 2000 kr så blir det samma mängd arbete men du kommer kanske att tjäna en hundralapp istället i genomsnitt på ett år. Som jag ser det så bör man därför sikta på att köpa aktier för ett antal tusenlappar vid varje tillfälle men du kan ju börja med 500 kr om du vill.

2. Jag är långsiktig och de flesta placeringar ser jag på en tidshorrisont på minst 10 år. Jag köper aktier och lägger i byrålådan, har mycket svårt att sälja.

3. Köper i första hand aktier i "tråkiga" gubbaktier. Dessa brukar prestera bra på lång sikt. Generellt trygga och stabila företag som har verksamhet där de tjänar pengar. Som aktieägare så kan man sova gott om nätterna utan att oroa sig allt för mycket.
Citera
2021-03-26, 05:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Ekonomi: övrigt --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem