2021-04-09, 20:36
Medlem
Sqrbankens avatar
Finns så mycket åsikter i detta ämne och känsligt är det också medan begreppet "nybörjarspråk" heller knappast är fredat. För mig kokar det ner till vilken, eller vilka, premisser du lägger i detta begrepp. Själv är jag C-kodare och argumenterar för, trots språkets envisa silvernacke och många brister (inte minst i stringhantering), att det är det bästa högnivå-språk att sätta sig in i för att i brist på bättre poetiskt valda ord förstå programmering. Förstå vad som händer under huven eftersom vi får ytterst lite gratis här och på så vis tvingas närmare maskinen.

Dessa argument från min sida är dock ett helt naket/nakna (direkt subjektiva) svar på frågan "förstå programmering - nybörjarspråk". När folk frågar efter ett bra nybörjarspråk så söker de oftast snarare - med all rätt - ett svar på vilket språk som sias bli mest relevant framgent så att mest vaken tid kan tillges detta och därmed avkasta mest relevans på arbetsmarkanden. Mitt svar blir således att du med fördel harvar C ur premissen att bli en bättre programmerare (betonar igen; bland högnivå-språken) medan jag till premissen "relevanta" språk står desto mer svarslös.

Bland OOP-språken så har Python haft en duktig växtvärk sett till en tioårig backspegel men inbillar mig - utan att följa trendgrafer på något sätt alls - att C# avancerar stadigt sedan en tid tillbaka. Språkets syntax tycks dessutom ligga till grund för gymnasiell programmeringsundervisning istället för java sedan en tid tillbaka.
Senast redigerad av Sqrbanken 2021-04-09 kl. 20:42.
Citera
2021-04-11, 12:35
Medlem
Jag skulle inte följa dessa råden här. De arbeten som är lediga idag kräver oftast en mer senior profil med erfarenhet av Azure eller andra molnlösningar. Mitt råd till TS är att satsa på frontend och React, Vue, TypeScript samt Angular. Det skriks efter denna kompetensen och kommer nog vara betydligt lättare att få jobb inom som nybörjare. C# söks mest av konsultfirmor i storstäderna idag. Som konsult förväntas du ha kunskapen från dag 1. Undantag finns, men det är generellt en regel idag.
Citera
2021-04-11, 16:55
Medlem
Bäst nybörjarspråk om man vill lära sig programmera är språk där man lätt gör fel, desto snabbare man gör fel desto snabbare lär man sig. C# är verkligen inte ett bra språk för att lära sig programmera med eftersom programmeraren får så mycket "hjälp", och det följer med gigantiskt bibliotek med funktionalitet så man lär sig mer att leta där än att programmera själv.

"vanilla" javascript tycker jag är ett utmärkt språk att lära sig programmera med. i Javascript kan man trassla till det på ganska lite kod
Senast redigerad av changelog 2021-04-11 kl. 16:58.
Citera
2021-04-11, 21:48
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av changelog
Bäst nybörjarspråk om man vill lära sig programmera är språk där man lätt gör fel, desto snabbare man gör fel desto snabbare lär man sig. C# är verkligen inte ett bra språk för att lära sig programmera med eftersom programmeraren får så mycket "hjälp", och det följer med gigantiskt bibliotek med funktionalitet så man lär sig mer att leta där än att programmera själv.

"vanilla" javascript tycker jag är ett utmärkt språk att lära sig programmera med. i Javascript kan man trassla till det på ganska lite kod
Jag håller inte helt med, folk lär sig olika. Vissa behöver mer hjälp och behöver öka sin kunskap stegvis, medan vissa behöver mer "hårt" och rätt på.

Varför inte Assembly?
Citera
2021-04-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Jag håller inte helt med, folk lär sig olika. Vissa behöver mer hjälp och behöver öka sin kunskap stegvis, medan vissa behöver mer "hårt" och rätt på.
Vad lär du dig om du får så väldigt mycket hjälp och när så mycket är färdig?

Givetvis lär man sig verktyget C# om man jobbar i den miljön men att programmera finns helt klart bättre språk att använda för att bli duktig.

Citat:
Varför inte Assembly?
Det är absolut ett tips om man kan motivera den som skall lära sig koda att göra det. Programmerare som kan Assembly och C/C++ kan i princip alla andra språk. De behöver någon vecka så är de igång.
Programmerare i C# som aldrig testat assembler eller C++ har många månader innan de kan göra något i C++

Om de som anställer är kunniga och kanske vill anställa en C# programmerare. Två stycken ansöker, en som kodat C# i tre år och en som kodat C++ i tre år. C++ programmeraren är klart mer värdefull jämfört med den som kodat C# även om arbetet skall göras i C#
Senast redigerad av changelog 2021-04-11 kl. 22:20.
Citera
2021-04-11, 22:23
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Vad lär du dig om du får så väldigt mycket hjälp och när så mycket är färdig?

Givetvis lär man sig verktyget C# om man jobbar i den miljön men att programmera finns helt klart bättre språk att använda för att bli duktig.

Det är absolut ett tips om man kan motivera den som skall lära sig koda att göra det. Programmerare som kan Assembly och C/C++ kan i princip alla andra språk. De behöver någon vecka så är de igång.
Programmerare i C# som aldrig testat assembler eller C++ har många månader innan de kan göra något i C++
Som ett första programmeringsspråk så kan jag tycka att C# är trevligt. Eftersom det är lätt så kommer man in i det snabbt. Du kan lära dig grundprinciper, du får lite kodvana, du lär dig lite datastrukturer etc.

Men sen självklart så håller jag med om att om man ska bli någon bra eller "riktig" programmerare så är det nästan nödvändigt att lära sig C och/eller Assembly eftersom man inte har någon hjälp och inte massa färdiga bibliotek.

Men jag tänker att börja i t.ex. C kan vara överväldigande för många. Det kan nog vara lite väl omständligt så att man får avsmak av programmering (när det egentligen är kul att koda i C). Speciellt i början så är det viktigt att bibehålla intresset.

Citat:
Om de som anställer är kunniga och kanske vill anställa en C# programmerare. Två stycken ansöker, en som kodat C# i tre år och en som kodat C++ i tre år. C++ programmeraren är klart mer värdefull jämfört med den som kodat C# även om arbetet skall göras i C#
Håller med!
Citera
2021-04-11, 22:28
Medlem
Citat:
Men jag tänker att börja i t.ex. C kan vara överväldigande för många. Det kan nog vara lite väl omständligt så att man får avsmak av programmering (när det egentligen är kul att koda i C). Speciellt i början så är det viktigt att bibehålla intresset.

Absolut är C en väldigt hög tröskel för någon som skall lära sig koda, därav mitt förslag om att välja
javascript.

Kanske en fördom men de jag känner till som kodar C# har antingen börjat med det språket och liksom fastnat. Eller så är det C++ kodare som egentligen aldrig haft något större intresse och/eller inte talang för programmering.

Vet några som kör C# som utan tveckan skulle hoppa tillbaka till C++ men som sitter på ganska långa och välbetalda konsultuppdrag i C#
Citera
2021-04-12, 00:14
Medlem
piangs avatar
C# är kanoners om du ska skapa program i Windows miljö.

Integrerar fint med Windows alla krumelurer och databaser.

Många program som kan köras på Windows har också API/SDK stöd om du behöver kommunicera eller bygga något som interagerar med dessa.

Riktigt enkla verktyg för att skapa GUI också så man slipper lägga tid på det. Drag n drop enkelt i visual studio. Mycket att ladda ner därigenom också till ditt program.
Citera
2021-04-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Mitt första programspråk var C, tätt följt av C++.

Har man ett intresse av av att programmera så spelar det inte så stor roll. Ju svårare desto roligare!

Men vill du utveckla appar hos Android så bör du inrikta dig på Java och Kotlin.

Vilket språk du väljer spelar egentligen inte så stor roll. Det är vad du utvecklar som spelar roll.

Med det sagt så ser java och c# otroligt likadana när man tittar på koden. Det kan vara en bra grej, men ochså att man snurrar till det i huvudet.

Är C# ett lämpligt nybörjarspråk? Egentligen inte! Eftersom man måste förklara vad objektsorientering är samtidigt med alla if-satser och while loopar...

Vi nördar gillar ju sånt! Givetvis!

C# är jävla cancerspråk. Får huvudvärk varje gång jag ser skiten. Att kombinera det med Azure är som att få en dildo uppkörd i röven. C# är en pyramid baserad på klena byggstenar; dem försökte kopiera Java och fortfarande inte är helt cross-platform. Folk blir utbrända fort som fan genom denna ursäkt till muslimspråk.
Citera
2021-04-14, 09:43
Medlem
Cameltotems avatar
C# är superstort i Sverige.

Hemsidor, appar, machine learning, apis, konsolappar.

Finns inget du inte kan göra med C#.
Citera
2021-04-16, 14:28
Medlem
C# är ett bra nybörjarspråk, liksom java och python. Det som också är bra är att du kan fortsätta använda det under en hel karriär. Väldigt stor del av enterprise-utveckling sker i nåt av de språken (med tillägg av javascript och lite annat).

Ni som säger att man ska lära sig c/c++ först, visst det kan man göra. Men lär er sen c#/java på riktigt, så ni inte blir nån som skriver c i c#, det blir sjukt mycket fulkod om man inte kan c# "på riktigt" utan bara kodar procedurellt i c#.
Citera
2021-04-19, 21:29
Medlem
FiveDayss avatar
Finns många synpunkter på huruvida C# är ett bra språk att lära sig som nybörjare. Jag tycker att svaret är ja. C# är också väldigt relevant i branschen idag, och kommer med stor sannolikhet att vara det ett bra tag framöver.

Som svar på huruvida kunskaper i C# underlättar en möjlig övergång till C eller C++, skulle jag bestämt vilja hävda nej. Jag tycker inte ens att C, C++ och C# är särskilt närbesläktade. Grundfilosofin bakom de olika språken är helt annorlunda, vilket ofta resulterar i ett annorlunda tänk när man designar sin lösning. Språken används dessutom i ganska skilda branscher. C i hårdvarunära applikationer och inbyggda system, C++ används i väldigt brett spektrum av applikationsområden, och C# nästan uteslutande för Windowsapplikationer och annat som "interfacear" med Microsofts prylar, typ produkter som arbetar ihop med Windows eller Xbox eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in