2021-03-24, 05:02
Avstängd
Ksenia74s avatar
Jag satt och tänkte på det att en boxare som får mycket smällar mot huvudet måste väl åka på en hel del hjärnskakningar ? Givetvis beroende på kraft i slagen . Men lever boxare med ständig huvudvärk? Eller vi säger så här hur länge varar en hjärnskakning efter en match?
Citera
2021-03-24, 06:56
Medlem
Lättare hjärnskakning läker ut, de akuta effekterna upphör, inom en till två veckor. Men en femtedel får kvardröjande effekter med yrsel, huvudvärk, balansproblem, minnesproblem. Upprepade hjärnskakningar ökar risken att få Alzheimer, fyra gånger vanligare i den gruppen.
Citera
2021-03-24, 08:03
Medlem
snivlems avatar
det är väldigt skadligt och hela sista halvan av livet kan va mer eller mindre förstörd

https://www.youtube.com/watch?v=9WSxZ1c1Cy4

man måste kunna skämta om det också... https://www.youtube.com/watch?v=aiEFo0POJfE
Citera
2021-03-24, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Jag satt och tänkte på det att en boxare som får mycket smällar mot huvudet måste väl åka på en hel del hjärnskakningar ? Givetvis beroende på kraft i slagen . Men lever boxare med ständig huvudvärk? Eller vi säger så här hur länge varar en hjärnskakning efter en match?
Det har visats tecken på pågående utveckling av hjärnskada flera veckor efter match. Det är inte alltid man har symptom.
Citera
2021-03-24, 11:01
Medlem
theshades avatar
Det är riktigt farligt med upprepade hjärnskakningar. Man blir dement och tappar funktion. Finns mängder med exempel. Försök ha ett givande samtal med en gammal proffsboxare.
Citera
2021-03-24, 11:10
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Det är riktigt farligt med upprepade hjärnskakningar. Man blir dement och tappar funktion. Finns mängder med exempel. Försök ha ett givande samtal med en gammal proffsboxare.

Boxning är farligt men tider går även framåt.

Boxare idag super inte samma dag som dom har gått match.

Dom har bättre handskar, dom gamla blev som cement av svett och att dom blev ihoptryckta.
Citera
2021-03-24, 11:26
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Boxning är farligt men tider går även framåt.

Boxare idag super inte samma dag som dom har gått match.

Dom har bättre handskar, dom gamla blev som cement av svett och att dom blev ihoptryckta.

Upprepat våld mot huvudet har samma konsekvenser idag som alltid.

Boxare blir inte dementa för att de super om du nu trodde det. Nya handskar har nog en begränsad effekt så länge som boxning fortfarande handlar om att slå varandra i huvudet.
Citera
2021-03-24, 21:09
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Upprepat våld mot huvudet har samma konsekvenser idag som alltid.

Boxare blir inte dementa för att de super om du nu trodde det. Nya handskar har nog en begränsad effekt så länge som boxning fortfarande handlar om att slå varandra i huvudet.

Upprepat våld mot huvudet har såklart alltid konsekvenser. Jag argumenterade för att konsekvenserna antagligen är mildare idag än för 20 år sen, av de skälen jag uppgav.

Alkohol i kombination med huvudtrauma är såklart inte bra.

Att bli slagen med handskar som har stelnat av vätska och dåligt material är såklart inte heller bra.
Citera
2021-03-24, 21:12
Medlem
Om man blir knockad rejält, får en hjärnblödning eller ordentlig hjärnskakning kan det ta flera månader innan hjärnan känns normal. För vissa kortare och för andra längre. Men upprepade rejäla hjärnskakningar är väldigt dåligt för hjärnan som inte reparerar sig så snabbt.
Senast redigerad av Din-Granne 2021-03-24 kl. 21:15.
Citera
2021-03-24, 21:15
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Upprepat våld mot huvudet har såklart alltid konsekvenser. Jag argumenterade för att konsekvenserna antagligen är mildare idag än för 20 år sen, av de skälen jag uppgav.

Alkohol i kombination med huvudtrauma är såklart inte bra.

Att bli slagen med handskar som har stelnat av vätska och dåligt material är såklart inte heller bra.

Har du källa på att alkohol i kombination med våld mot huvudet är "extra" farligt? Vad har du för källor på att boxare drack "förr" men inte "nu"?

Vad har du för källor på att handskarna förr "stelnade av vätska" och att detta skulle orsaka mer trauma än idag.

Det låter som skitsnack men jag väntar tålmodigt på dina källor. Vi är ju ändå överens om att upprepat våld mot huvudet alltid har konsekvenser men dessa detaljer är jag nyfiken på.
Citera
2021-03-24, 21:20
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Har du källa på att alkohol i kombination med våld mot huvudet är "extra" farligt? Vad har du för källor på att boxare drack "förr" men inte "nu"?

Vad har du för källor på att handskarna förr "stelnade av vätska" och att detta skulle orsaka mer trauma än idag.

Det låter som skitsnack men jag väntar tålmodigt på dina källor. Vi är ju ändå överens om att upprepat våld mot huvudet alltid har konsekvenser men dessa detaljer är jag nyfiken på.

Behöver du en källa på att man inte ska kröka efter att man har slagit i skallen?
Jaja, du kan väl börja här
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26196270/

Man gick ut och drack förr i tiden efter matcher, och nu pratar jag inte 100 år sen utan bara några årtionden. Mycket har hänt på kort tid.

Gällande handskar så kanske man har behövt boxas lite för att veta något om hur materialet har utvecklat sig. Handskarna är helt enkelt mycket bättre idag än vad dom var förr.
Har inte en källa på detta tyvärr
Citera
2021-03-24, 21:54
Medlem
En grej som har blivit bättre nu är att kunskapen kring hjärnskakningar har utvecklats, så många boxare sparras enbart hårt perioden innan match, och sparras lätt resten. Hjärnan läker aldrig, men samtidigt så är det sporten som går ut på att slå varandra i huvudet.

Om du inte satsar så kan du garanterat träna boxning länge utan att skaffa men för livet om du tränar intelligent, vilket i praktiken mest innebär att tacka nej till vissa sparringpartners.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in