Citat:
Finns nog inget svenskt begrepp för detta, men ingår väl i den större bilden av "generation jag", "generation ego", "generation snöflinga", "curlinggenerationen" och liknande begrepp. De som växer upp i ett allt mer individualistiskt samhälle där föräldrar och skola säger att de kan få vad de vill i livet och se kommer de ut och märker att det inte alls är så lätt, är inte 60-talet längre när arbetsmarknaden blomstrade och framtiden var till synes ljus. Deras digitala filterbubblor speglar inte heller den reella världen som är jobbigt för deras odlade narcissism. Sedan kanske detta berättigande ligger i ungdomens och frigörelsens natur och iaf funnits delvis i tidigare generationer också.
Ja, det är nog inte helt lätt att "åtgärda", men att jobba med acceptans, riktig självkärlek, tacksamhet för det man har, att inte jämföra sig med andra, att inte grubbla och gräva ner sig i det som varit är väl några vägar som brukar vara bra för det mesta. Att fokusera på relationer och andra människor, att skaffa en unge är väl det optimala då man lägger fokus på ngn annan och kan försöka förverkliga sina drömmar genom barnen istället.. (återupprepar kanske problemet då iofs)
Ja, det är nog inte helt lätt att "åtgärda", men att jobba med acceptans, riktig självkärlek, tacksamhet för det man har, att inte jämföra sig med andra, att inte grubbla och gräva ner sig i det som varit är väl några vägar som brukar vara bra för det mesta. Att fokusera på relationer och andra människor, att skaffa en unge är väl det optimala då man lägger fokus på ngn annan och kan försöka förverkliga sina drömmar genom barnen istället.. (återupprepar kanske problemet då iofs)
Bra skrivet. Det där är svåra saker att jobba med. Jag är introvert så jag har dragit mig undan sen jag var i tonåren och man fick börja prioritera saker när tiden inte riktigt räckte till. Jag har nog levt lite för mycket med mig själv och mina egna känslor utan att kunna dela med andra och behöva anpassa mig till dem. Sånt tycker jag är jobbigt och jag är fortfarande i samma situation.
Mitt sociala liv får jag till största delen genom forum och spel över nätet, och där tar ju folk lätt till hårda ord i onödan. Ibland får man faktiskt påminna sig själv om att folk är trevligare i verkligheten där de har större anledning att vara det. Jag tror det är lätt hänt att utveckla någon form av "jag mot världen" attityd när man inte har några riktiga vänner.
Men tyck inte synd om mig. Jag har mer eller mindre valt att leva så för att det är enkelt och man slipper lämna sin comfortzone, så jag får skylla mig själv. Vill jag ändra på saker måste jag börja gå ut mer och träffa folk, men det är svårt så länge covid härjar. Man kan lugnt säga att min situation blev värre av det.
Senast redigerad av muskotnerd 2021-03-30 kl. 03:34.
Senast redigerad av muskotnerd 2021-03-30 kl. 03:34.