2021-03-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Äta i restaurangen ja men knappast take away och vi vet ju inte när händelsen inträffade. Den kan ju lika gärna ha inträffat innan nuvarande regler trädde i kraft.

Kommer du in på en normal restaurang med mera komplicerad matlagning så ja men på Max och Donken förväntar man sig kunna beställa tills den tid dom annonserar som stängningstid. Speciellt om det gäller take away. Vill Donken att man inte skall kunna beställa så får dom helt enkelt sätta en tidigare tid.

Vad du förväntar dig är totalt irrelevant, det finns inget som helst krav på att de skall tillaga och servera mat ända fram till stängning, det är upp till restaurangen att avgöra när de tar sista beställning.

Där jag bor har de förövrigt 10minuter innan stängning för sista beställning hos BK, Donken, Sibylla och Max. Alla andra ställen jag känner till i området har 30minuter eller mer.
Sen har jag varit med om att de gör undantag ibland för att vara schyssta, men det lär de ju bara göra om kunden är trevlig och knappast man gör för störiga fyllon.
Det kan ju vara så att det är regionala skillnader?
Senast redigerad av Aramir2 2021-03-21 kl. 18:22.
Citera
2021-03-21, 18:42
Medlem
Citat:
Kommer du in på en normal restaurang med mera komplicerad matlagning så ja men på Max och Donken förväntar man sig kunna beställa tills den tid dom annonserar som stängningstid. Speciellt om det gäller take away. Vill Donken att man inte skall kunna beställa så får dom helt enkelt sätta en tidigare tid.

En normal resturang brukar stänga köket en timme innan resturangen stänger.
Citera
2021-03-21, 18:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En normal resturang brukar stänga köket en timme innan resturangen stänger.
Fast detta brukar inte vara fallet på den här typen av snabbmatsställen. Skillnad på en fin restaurang med komplicerad matlagning och på snabbmatshak.
Citera
2021-03-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needtogitgood
Hej.

Jag och några vänner från verkstan bestämde oss för att ta ett par drinkar efter jobbet igår. Slutar i alla fall med att vi befinner oss på donken (McDonalds) efter en lång kväll av supande. Klockan var då 02:49, det stod att de skulle stänga 03:00. Vi går i alla fall in och ska beställa, men då får vi tydligen höra att de har stängt av alla maskiner. Jag frågar då varför och en av de som arbetar där svarade med att de hade stängt. Vi blev givetvis upprörda och det slutade med att polisen tillkallades, vid det laget var klockan 03:12 och restaurangen hade ju redan stängt. Då hävdar ägaren att vi dök upp en minut innan stängning (stämmer inte och deras kameror kan bevisa motsatsen). Polisen tvingar oss då att lämna lokalen.

Frågan är då, kan vi stämma restaurangen för någon form av diskriminering? Vi såg andra kunder inne i restaurangen, som hade beställt några sekunder innan oss, men tydligen, så får inte vi beställa mat? Låter jävligt orättvist.

EDIT: Vi ville dessutom ha 1-2 cheese var (vi var 4 pers) och det fanns bokstavligen 8 färdiga cheeseburgare, de hade alltså inte äns behövt grilla något. Vi ville endast ha våran jävla mat.

Med vänlig hälsning

Needtogitgood
Du kan inte göra ett skit givetvis.
Citera
2021-03-21, 19:09
Medlem
Citat:
Fast detta brukar inte vara fallet på den här typen av snabbmatsställen. Skillnad på en fin restaurang med komplicerad matlagning och på snabbmatshak.

Så är det där jag bor men det är irrelevant för frågan.
Frågan är om de får neka att sälja innan stängning och svaret på det är ett självklart JA.
En restaurang väljer själv när de tar sista beställning. Utöver det har de full rätt att neka vilken kund som helst för vilken orsak som helst som inte är en av diskrimineringsgrunderna när som helst även om de fortfarande tar emot beställningar från andra.

Kort sagt så har TS absolut noll och inget att komma med. Restaurangen har inte brutit mot någon lag då de vägrat att sälja mat till TS.
Citera
2021-03-21, 19:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Så är det där jag bor men det är irrelevant för frågan.
Frågan är om de får neka att sälja innan stängning och svaret på det är ett självklart JA.
En restaurang väljer själv när de tar sista beställning. Utöver det har de full rätt att neka vilken kund som helst för vilken orsak som helst som inte är en av diskrimineringsgrunderna när som helst även om de fortfarande tar emot beställningar från andra.

Kort sagt så har TS absolut noll och inget att komma med. Restaurangen har inte brutit mot någon lag då de vägrat att sälja mat till TS.
Givetvis. Det han kan göra är att klaga hos McDonalds då det möjligtvis kan bryta mot deras interna regler. Så domstol är ingen möjlighet.
Citera
2021-03-21, 19:28
Medlem
Citat:
Givetvis. Det han kan göra är att klaga hos McDonalds då det möjligtvis kan bryta mot deras interna regler. Så domstol är ingen möjlighet.

På TS lokala McDonalds i så fall då det är ett franchiseföretag.
Möjligen kan han få någon burgare som ursäkt men med tanke på att TS berättar att de agerat på sådant sätt att polisen behövde tillkallas för att få dem ut ur restaurangen så har jag väldigt svårt att se att butikschef/ägare inte backar sin personal i frågan.
I och för sig är snabbmatsrestauranger ökända för att behandla sin personal som skit, men även där tror jag man hellre backar personal än odrägligt fyllefolk.
Citera
2021-03-23, 14:26
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Detta är för dumt för att vara sant...
Om du inte trollar. HJÄLP!
"Principen om avtalsfrihet är det som möjliggör att restaurangägare kan sätta upp egna regler för vilka gäster som tillåts besöka restaurangen" (lawline.se).
Du och ditt gäng uppfyllde alla kriterier för att restaurangen skulle neka att servera er. Oavsett tidpunkt.
Inte minst nu under en pandemi. Hade ni supit i en park eller hemma?
Uppför dig!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in