Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Så kommer det där nånsin betala sig, eftersom du då egentligen bara kan driva AC'n och frysen? Inte nån vintervärmen, knappast nån billaddare, troligen inte tv/dator .. ?
I mitt fall är det inte det ekonomiska utan jag gillar att minska Eon och politikernas spenderbyxor + intresset för teknik. Blir nog en hybridbil så småningom.
Ser man bara ekonomi så köp "Frigolit" och bygg i standardtjocklek från fabrik, 500 mm tjock.
Det byggdes en villa av en intelligent man på detta sätt i mitten på 80-talet. Vid -20C drog den 900 W. Problemet var att det nästan alltid var för varmt. Öppna fönster eller AC behövdes ofta.
Ville MP göra något vettigt skulle detta vara något att stötta och som fungerar och som drastiskt skulle minska energiförbrukningen i Sverige men de har tydligen bara cykelgeneratortekniker som medlemmar och var skulle då de gigantiska energiskatterna hämtas?
Ett annat märkligt fenomen är att redan omkring 2010 fanns en mycket intressant bil att köpa. GM gjorde Volt. Den är en fullt fungerande familjebil som hade ca 16kWh batteri vilket senare ökades till 18. Det gav en verklig körsträcka på nära 8 mil vilket räcker för de flesta pendlares resor. Den var dessutom så intelligent gjord att en bensinmotor driver en generator som laddar el när batteriet närmar sig urladdat. Bilen går således hela tiden på el men fungerar även på långresor och vintertid med värme och AC på sommaren utan att stressa ägaren för det finns alltid el om bensin finns.
Den borde dessutom vara mycket enkel att koppla in på solelregulatorn då Voltens arbetsspänning ligger på ca 380V vilket fungerar fint på stora solelregulatorer som ofta klarar upp till 900 V och vips Off Grid är verklighet. Eon Good bye ! (Lite lögn för regulatorn måste ha 3fas in för att starta. Det är skydd för att inte ge bakspänning ut på nätet vid Eon-arbete på ledningarna)
Varför inte denna bil slog säljrekord förstår jag inte.
Den finns också under namnet Opel Ampera.
Tillbaka till solel. Jag har köpt inverters två gånger som tyvärr inte uppfyllt vad de lovat. De säger att de klarar 4000 W kontinuerligt men i verkligheten mindre än hälften sedan löser överhettningsskydden. Har returnerat 2 olika fabrikat nu och väntar på att hitta något vettigt. Vill klara 16A på alla tre faserna för att vara "osårbar" om en inverter lägger av. Dessutom är batteriladdningen ett problem då jag vill ladda med hela soleffekten så att kort solsken ger full laddning men sådana laddare gör att plånboken gråter. Vi får se när det kommer något vettigt.
Tror det blir en Volt eller Ampera när det blir läge fast jag kör mest långkörning nu för tiden så Volten blir nog mest för batteriets skull och det roliga att ha möjligheten att köra Off Grid.
Slutsats; Det är kul men vänta tills batteripriset kommit ner och batteriladdning/inverters finns för stor effekt till hyfsat pris.