2021-03-21, 11:21
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Men det ligger väl (absolut) inte i sossarnas intresse att barnen har dessa kunskaper när de lämnar grundskolan. Jag menar, hur skulle då ett samarbetsparti som MP (C) komma en millimeter framåt med deras lögner som ju baseras på att folk är okunniga.

Så förhåller det sig i skendemokratin Sverige.

Sossarna har ju allt drivit linjen: "Makten framför allt", vad som ev skulle gynna dom breda folklagren är givetvis en bisak för de partier som sitter i regering och riksdag.
Citera
2021-03-21, 11:35
Medlem
Folk överlag kan inte förstå den enklaste överslagsaritmetik, som du gjorde här i ditt exempel. Därför kan man kan slå i dem vad som helst.
Citera
2021-03-21, 11:43
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vem tror att man ska sätta panelerna på bilen?
De ska sitta på taket till huset, och ladda hembatteriet och bilen!

Ja. Ev. solceller på bilar kan användas för underhållsladdning då man parkerar bilen för arbetsdagen. Då kan den stå och ladda i 8-9 timmar. En vettig solpanel på straxt under 1m2 ger 400W 2m2 går det nog att få dit på de flesta normala bilar så 800W panel bör kunna ge lite tillskott till batteriet då man arbetar och bilen står utan att användas. Gratis ström är aldrig fel även om det inte räcker att köra hem bilen med.

Små lösningar och många sådana lär bli framtiden. Dels för att minska kraftbolagens monopol men också för att ge lokala tillskott till brukare av ström.

När "rymdteknikens" solceller blir var mans egendom lär vi se solpaneler på 8-900w per kvadratmeter möjligen även 1kw paneler som utnyttjar fler av strålningens våglängder.

Gas, olja, kol, kärnkraft tillhör hedenhös och är ingen framtid. Solpaneler ute i rymden och någon form av transport ner till jorden är en mer långsiktig lösning. Vind och vågor är andra sätt att ta hand om solens energi.

Möjligen skulle vi kunna forska fram ett sätt att utnyttja den energi som finns kvar i kärnavfallet som vi vill bli av med. Kanske kommer det "solpaneler" som kan omvandla den radioaktiva strålningen från avfallet till elkraft, Då skulle vi ha kraft under långa tider beroende på halveringstiderna hos avfallet. Även bevakning av avfallet då det är under användning. Möjligen så uppfinner någon sådana solpaneler och även avfallet kan utnyttjas.
Citera
2021-03-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Du har inte missat precis allt, men nära på. För att bara göra en liten snabb lista så har du missat:

Solcellsladdare
Växelriktare
Batteri
Batteriregulator

Du skriver som om det bara fanns en typ av solcells kristaller och det är helt fel. Nya batterier med förbättrad kemi. Effektivare solcellsladdare kommer hela tiden. Nä, denna tråden var oerhört dåligt författad.

Du lever i en sagovärld. Det går inte att få ekonomin med solceller att gå ihop även med bidrag från staten som dessutom är osäkert om de någonsinn kommer att betalas ut.
Citera
2021-03-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Så kommer det där nånsin betala sig, eftersom du då egentligen bara kan driva AC'n och frysen? Inte nån vintervärmen, knappast nån billaddare, troligen inte tv/dator .. ?

I mitt fall är det inte det ekonomiska utan jag gillar att minska Eon och politikernas spenderbyxor + intresset för teknik. Blir nog en hybridbil så småningom.
Ser man bara ekonomi så köp "Frigolit" och bygg i standardtjocklek från fabrik, 500 mm tjock.
Det byggdes en villa av en intelligent man på detta sätt i mitten på 80-talet. Vid -20C drog den 900 W. Problemet var att det nästan alltid var för varmt. Öppna fönster eller AC behövdes ofta.
Ville MP göra något vettigt skulle detta vara något att stötta och som fungerar och som drastiskt skulle minska energiförbrukningen i Sverige men de har tydligen bara cykelgeneratortekniker som medlemmar och var skulle då de gigantiska energiskatterna hämtas?

Ett annat märkligt fenomen är att redan omkring 2010 fanns en mycket intressant bil att köpa. GM gjorde Volt. Den är en fullt fungerande familjebil som hade ca 16kWh batteri vilket senare ökades till 18. Det gav en verklig körsträcka på nära 8 mil vilket räcker för de flesta pendlares resor. Den var dessutom så intelligent gjord att en bensinmotor driver en generator som laddar el när batteriet närmar sig urladdat. Bilen går således hela tiden på el men fungerar även på långresor och vintertid med värme och AC på sommaren utan att stressa ägaren för det finns alltid el om bensin finns.
Den borde dessutom vara mycket enkel att koppla in på solelregulatorn då Voltens arbetsspänning ligger på ca 380V vilket fungerar fint på stora solelregulatorer som ofta klarar upp till 900 V och vips Off Grid är verklighet. Eon Good bye ! (Lite lögn för regulatorn måste ha 3fas in för att starta. Det är skydd för att inte ge bakspänning ut på nätet vid Eon-arbete på ledningarna)
Varför inte denna bil slog säljrekord förstår jag inte.
Den finns också under namnet Opel Ampera.

Tillbaka till solel. Jag har köpt inverters två gånger som tyvärr inte uppfyllt vad de lovat. De säger att de klarar 4000 W kontinuerligt men i verkligheten mindre än hälften sedan löser överhettningsskydden. Har returnerat 2 olika fabrikat nu och väntar på att hitta något vettigt. Vill klara 16A på alla tre faserna för att vara "osårbar" om en inverter lägger av. Dessutom är batteriladdningen ett problem då jag vill ladda med hela soleffekten så att kort solsken ger full laddning men sådana laddare gör att plånboken gråter. Vi får se när det kommer något vettigt.
Tror det blir en Volt eller Ampera när det blir läge fast jag kör mest långkörning nu för tiden så Volten blir nog mest för batteriets skull och det roliga att ha möjligheten att köra Off Grid.
Slutsats; Det är kul men vänta tills batteripriset kommit ner och batteriladdning/inverters finns för stor effekt till hyfsat pris.
Citera
2021-03-21, 12:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilket hembatteri?
https://www.tesla.com/sv_se/powerwall?redirect=no
Citera
2021-03-21, 12:26
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det går inte att få ekonomin med solceller att gå ihop även med bidrag från staten som dessutom är osäkert om de någonsinn kommer att betalas ut.

Du har uppenbart inte koll på solceller. Du verkar mena att det finns en sort och att tekniken står stilla vilket är helt fel och att du sedan förväntar dig bidrag är givetvis bara vänster-trams. Ni i tråden utgår från att tekniken är statisk och att vi kommer missbruka samma mängd el idag som om 2-3-4-5-6-7-8 år. Jag vet att jag inte är en expert i ämnet, men det är uppenbart att även ganska basala kunskaper i ämnet är några nivåer över din.
Citera
2021-03-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
[...]
Idag får man det precis att gå runt typ. Kanske bara i idealfallet också (inget som går sönder etc). Vet inte hur det ser ut i Sverige med att sälja tillbaka el till nätet. Kanske ger nån krona också.

I vilket fall; early adopters ska nog inte gå in för ekonomisk vinning. Det funkar kanske i vissa specialfall men inte för gemene man.

Däremot är det bra att det börjat gå åt det hållet. Behövs early adopters av andra skäl, för att det ska gå framåt. Tesla gör en bra satsning i Amerika på den fronten, och jag misstänker att det kommer bli mer vanligt här också.
Citera
2021-03-21, 12:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ja. Ev. solceller på bilar kan användas för underhållsladdning då man parkerar bilen för arbetsdagen. Då kan den stå och ladda i 8-9 timmar. En vettig solpanel på straxt under 1m2 ger 400W 2m2 går det nog att få dit på de flesta normala bilar så 800W panel bör kunna ge lite tillskott till batteriet då man arbetar och bilen står utan att användas. Gratis ström är aldrig fel även om det inte räcker att köra hem bilen med.

Små lösningar och många sådana lär bli framtiden. Dels för att minska kraftbolagens monopol men också för att ge lokala tillskott till brukare av ström.

När "rymdteknikens" solceller blir var mans egendom lär vi se solpaneler på 8-900w per kvadratmeter möjligen även 1kw paneler som utnyttjar fler av strålningens våglängder.

Gas, olja, kol, kärnkraft tillhör hedenhös och är ingen framtid. Solpaneler ute i rymden och någon form av transport ner till jorden är en mer långsiktig lösning. Vind och vågor är andra sätt att ta hand om solens energi.

Möjligen skulle vi kunna forska fram ett sätt att utnyttja den energi som finns kvar i kärnavfallet som vi vill bli av med. Kanske kommer det "solpaneler" som kan omvandla den radioaktiva strålningen från avfallet till elkraft, Då skulle vi ha kraft under långa tider beroende på halveringstiderna hos avfallet. Även bevakning av avfallet då det är under användning. Möjligen så uppfinner någon sådana solpaneler och även avfallet kan utnyttjas.
400w /m2 ger 40% i verkningsgrad.
1000w instrålning per m2 vid 25grader celcius är referenspunkten som används för att beräkna verkningsgraden. Det finns inga kommersiella paneler som kommer i närheten av det och lär inte göra det heller.

Dom flexibla Polyetylenpanelerna som används för att fästa i t.ex. ett biltak är ren dynga. Plastbaserade celler som inte tål uv-ljus. Dom tappar 7-8% av märkeffekten varje år när dom vittrar sönder av solljus. Efter tio år är det bara skit kvar. Dröm vidare.
Citera
2021-03-21, 12:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Du lever i en sagovärld. Det går inte att få ekonomin med solceller att gå ihop även med bidrag från staten som dessutom är osäkert om de någonsinn kommer att betalas ut.
Nja, bidragen som staten betalar är frikostiga så återbetalningstiden blir relativt kort. Man får ganska bra betalt för att sälja överskottelen när staten ger bidrag till elbolagen för att köpa solel av småproducenter. Sen får man dra av skatten från elförbrukningen för motsvarande mängd man producerat.

Utan statsstöd hade återbetalningstiden varit runt 20år, kanske 15 om man gör det mesta av jobbet själv. Just nu betalar det sig på 8-10år med töntstöden.
Citera
2021-03-21, 13:08
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Det är rymdteknikens solceller som snart kommer. Solpaneler i rymden som skickar ner ström och all sorts vansinne som bubblar över. Vind och vågor och allehanda dyra återvändsgränder.
Sedan är kärnkraft hedenhös för att sedan solpaneler ska ta hand om avfallet och generera ström och gud vet allt.
Du glömde Toriumsagan. Och fusion som bara är 20 år fram i tiden alltid.
Inget av det här existerar eller räcker för att byta ut de skitiga kolkraftverken i dagsläget, eller en överskådlig framtid.

Det verkar vara som en tornado i en sci-fi-filmsamling i din skalle och jag förmodar att du har väldigt bristande kunskaper på det naturvetenskapliga området i allmänhet och kärnkraft i synnerhet.

Gillar din entusiasm, men det du skriver har liksom ingen som helst koppling till verkligheten.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-21 kl. 13:12.
Citera
2021-03-21, 13:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
https://www.tesla.com/sv_se/powerwall?redirect=no
Tesla powerwall är batteriernas "apple". Du betalar dig sjuk för märket men får inte mycket för pengarna. En powerwall2 på 14kWh går loss på 80 000kr. = 5714kr /kWh.
Mitt hembatteri som jag byggde själva av AGMbatterier kostade knappa 13 000kr för 10,5kWh. =1238kr/kWh.

"Men litiumbatterier är så mycket bättre och kan cyklas tiotusen gånger och användas i en evighet, blablabla." Så brukar det påstås men det finns ingen data att backa upp det med.

Då kör jag hellre på beprövad teknik med riktig data bakom. Jag vet att mina batterier kommer att klara daglig användning i minst fem år. Jag vet inte att en powerwall håller i minst 5 x 4,61 = 23,05år som skulle behövas för att göra batteriet prisvärt.

Jag kan dock med ganska stor erfarenhet av batterier misstänka att den tekniska livslängden (shelflife) för litiumbatterier är 10-12år vilket inte brukar ändra så mycket oberoende vilken batterikemi det rör sig om.

Det finns dock en del kineskopior av litiumbatterier idag som nästan börjar komma ner i en prisnivå så dom blir intressanta. Om dom verkligen håller för det som försäljarna lovar, vilket är tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in