• 2
  • 3
2021-03-24, 17:26
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Om man kommer med bil och ser ett rådjur stå och beta lugnt är det ju inte påverkat av bilen och då borde man ju få skjuta. Inte sittandes i bilen men en bit ifrån. Och en åtelkamera genskjuter inte. Då skulle man ju inte få ha kikare heller. En åtelkamera kan man ju säga är en kikare monterat på ett träd med minne som kan skicka bilder. Om den har mms, finns ju utan också.
Att nyttja en åtelkamera utan MMS är fult lagligt för att lära sig djurens beteende, men när det kommer till att du får bilder och tar bilen dit kan det nog bli skillnad. Som jag skrev tidigare så tror jsg inte lagstiftningen har hängt med i utvecklingen.
Citera
2021-03-24, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Att nyttja en åtelkamera utan MMS är fult lagligt för att lära sig djurens beteende, men när det kommer till att du får bilder och tar bilen dit kan det nog bli skillnad. Som jag skrev tidigare så tror jsg inte lagstiftningen har hängt med i utvecklingen.

Redan på 1960-talet var det förbjudet att se älgar med ögonen och sedan genskjuta dem med bil, det är lika förbjudet idag om du använder åtelkamera, inte alls svårt att förstå!

https://www.ja.se/artikel/27412/jakt...-och-jakt.html
Citera
2021-03-24, 18:01
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Redan på 1960-talet var det förbjudet att se älgar med ögonen och sedan genskjuta dem med bil, det är lika förbjudet idag om du använder åtelkamera, inte alls svårt att förstå!

https://www.ja.se/artikel/27412/jakt...-och-jakt.html
Helt rätt.
Det jag menar med att lagstiftningen inte har hängt med är om inte en åtelkamera som skickar information kan vara olagligt varse sig du går eller tar bilen. Man får ju t.ex inte använda inspelat ljud vid lockjakt.
Citera
2021-06-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Nej det är det inte så länge du klivit några meter från bilen.

Yttra dig inte när du inte vet vad som gäller idiot
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in