2021-03-20, 04:13
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Om vi menar att våra begrepp refererar något annat än namn på våra inbillningar, typ: entiteter i en objektiv verklighet;
Då kan det omöjligtvis vara så (såvida man inte är naiv både realist och positivist) att orden beskriver verkligheten.

Alltså refererar A (vilket kan vara vad som helst) INTE till det objekt vi försöker referera till (A).

Vad tänker ni om det?
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-20 kl. 04:34.
Citera
2021-03-21, 23:52
Medlem
Är det verkligen ingen som tycker att detta filosofiska spörsmål är intressant?

Språkfilosofin verkar väldigt eftersatt här i forumet..
Är ni verkligen inte ens intresserade av det naturliga språket?!

Har vi några andra pragmatiker alls här?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pragmatik
Citat:
Pragmatik är en disciplin inom språkfilosofin och språkvetenskapen. Pragmatik är läran om språkets användning och hur fraser tolkas olika beroende på deras kontext. En pragmatisk sats är en sats som bara i vissa fall ska tolkas bokstavligt.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-21 kl. 23:55.
Citera
2021-03-31, 05:35
Medlem
Uppfattas ämnet som ointressant?
Är pragmatik för svårt att diskutera,
Eller är det mitt fel att tråden saknar svar?

Pragmatiken är för viktig att förbise!

Jag söker svar i ämnet - Du intresserade, Tack!
Citera
2021-04-10, 02:39
Medlem
Jag kan konkretisera ditt koncept mer:

Eftersom definitioner inte ÄR den fysiska entiten utan enbart en beskrivning så uppstår informationsförlust och detta gap öppnar upp för subjektiva tillfyllnader. Ett exempel är ordet vakum. Vakum består nog av mer än det som beskrivs i saol.

Däremot finns det definitioner och ord som inte är fysiska entiteter utan abstrakta koncept skapat av månniskan. Även inom dessa finns det ofta gap och möjlighet för subjektiva tillfyllnader. Ett exempel är snabb. Vi lan ha olika uppfattning vad snabb innebär

Sen finns det ord skapat av månniskan som inte är fysiska tillstånd där definitionen är så tydlig att det inte finns utrymme för subjektiva tillfyllnader. Ett exempel är franska språket, eller landet korea. Det är väldigt specifikt och det finns inte mycket utrymme för subjektiva förvrängningar
Citera
2021-04-10, 02:50
Medlem
LightCameraActions avatar
Matematik är antagligen språket som sökes. Ord är trams i sammanhanget.
Citera
2021-04-10, 02:59
Medlem
Ceci n'est pas une pipe.

Jo, jo, vi fattar grejen: bilden är inte det avbildade föremålet; och det uttalade ordet är en godtycklig ljudföljd som bara representerar begreppet! Mycket fyndigt!

Men om jag nu talar om en pipa, eller om Maigrittes bild av en pipa, eller vad någon berättat för mig om en pipa eller en bild av en pipa; skulle jag därvid nödgas använda olika ord för "pipa"? Det verkar vara att belasta språket med överflödig vokabulär!

Det närmaste jag kan tänka mig är väl användningen av citattecken i skriftspråket, eller kanske en något förställd röst i citatet då man citerar i tal (men föreläsare som gör kaninöron i luften kan räkna med att tappa hälften av min respekt för varje gång det upprepas)!
Citera
2021-04-10, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo, jo, vi fattar grejen: bilden är inte det avbildade föremålet; och det uttalade ordet är en godtycklig ljudföljd som bara representerar begreppet! Mycket fyndigt!

Haha, ja.
Citera
2021-04-10, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ceci n'est pas une pipe.

Men om jag nu talar om en pipa, eller om Maigrittes bild av en pipa, eller vad någon berättat för mig om en pipa eller en bild av en pipa; skulle jag därvid nödgas använda olika ord för "pipa"? Det verkar vara att belasta språket med överflödig vokabulär!

Det närmaste jag kan tänka mig är väl användningen av citattecken i skriftspråket, eller kanske en något förställd röst i citatet då man citerar i tal (men föreläsare som gör kaninöron i luften kan räkna med att tappa hälften av min respekt för varje gång det upprepas)!
Den enligt mig sundaste språkteorin är nominalismen,- att alla ord är namn på de abstraktioner som utgör våra begreppsapparater.

Om vi antar nominalism får vi en perfekt korrespondens mellan begrepps intensioner kontra dess extensioner,
Därför att begreppen då antas referera (representera) entiteter i våra mentala modeller, simpliciter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nominalism
Citat:
Nominalism (av latin nomen, 'namn', 'beteckning') är en filosofisk riktning som hävdar att generella termer som "katt" eller "grön" inte motsvaras av självständigt existerande universalier. Enligt nominalismen är allmänbegreppen i någon mening endast "tomma ord". I sin mer radikala form förnekar nominalismen att katter över huvud taget har någonting annat gemensamt än att predikatet "katt" kan tillämpas på dem. Enligt en vanligare position svarar generella termer mot allmänbegrepp som är gemensamma psykologiska entiteter, utan att de för den skull har självständig existens utanför språket och tanken.[1] Riktningen står i opposition till realism, i synnerhet begreppsrealism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in