2021-03-20, 02:04
Medlem
Hej, hur lång tid efter döden försvinner ens personnummer?

Om jag söker efter en person med korrekt personnummer på tex ratsit men inte får upp något antar jag att det finns två möjligheter, skyddad identitet eller död. Antar att en flytt utomlands inte räcker för att ta bort ens personnummer från ratsit?

Ber om ursäkt om det är fel forum.
Citera
2021-03-20, 02:07
Medlem
Går det ens att söka på ratsit med personnummer?
Citera
2021-03-20, 02:12
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Hej, hur lång tid efter döden försvinner ens personnummer?

Om jag söker efter en person med korrekt personnummer på tex ratsit men inte får upp något antar jag att det finns två möjligheter, skyddad identitet eller död. Antar att en flytt utomlands inte räcker för att ta bort ens personnummer från ratsit?

Ber om ursäkt om det är fel forum.

FYI Jag bor utomlands och jag är inte sökbar på Ratsit
Citera
2021-03-20, 02:22
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Jag undrar en sak som har med det att göra.

Det går att ringa till Skattemyndigheten och fråga om en person har dött. Bra att kunna personnummer för ändamålet.

Har en person sekretess på namn och personnummer går det inte att få fram sånt.

Men vad händer om en person med sekretess går och dör? Försvinner sekretessen då så man kan kolla status hos Skattemyndigheten? Eller finns den kvar på något automatiskt sätt?
Citera
2021-03-20, 02:24
Medlem
Okej, sorry ratsit var ett dåligt alternativ men upplysning.se funkar fint om man är inloggad. Testade söka på mig själv.

Någon som har koll på när man försvinner? Vad krävs för att göra det? Vilka alternativ finns, skatteverket?
Citera
2021-03-20, 04:38
Medlem
insertrandomnames avatar
Jag flyttade utomlands för 15 år sedan, hittar inget om mig om jag söker på personnummer, finns det verkligen loggar med info utanför typ polismyndigheten för pass osv?
Citera
2021-03-20, 04:49
Medlem
LemPicas avatar
Det dröjer cirka en vecka efter dödsfall innan Skatteverket uppdaterar sina register.
Hur ofta ratsit och dylika uppdaterar sina är nog olika.
Du får troligtvis snabbast korrekt information om du vänder dej direkt till Skatteverket.
Citera
2021-03-20, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Jag flyttade utomlands för 15 år sedan, hittar inget om mig om jag söker på personnummer, finns det verkligen loggar med info utanför typ polismyndigheten för pass osv?

Du finns t ex. hos Skatteverket i folkbokföringsregistret, registrerad som utflyttad. Även Ratsit brukar ha dessa uppgifter, dock inte så långt bak som 15 år.
Citera
2021-03-20, 10:28
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du ser det personnumret lika lite som du ser en person med skyddad identitet.
Där det vanligtvis är ett streck för oss andra yyyymmdd-xxxx så förekommer andra symboler där för personer som är avlidna eller skyddade. Vilket då blir dolt vid en vanlig sökning i register mer personuppgifter. Det krävs särskild behörighet för att se dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in