2021-03-20, 01:01
Medlem
Jag har ett par gamla skulder som ligger i inkasso. De är drygt 15 år gamla.

Jag undrar vad jag har för rättigheter vad gäller att jag kan få se ett tecknat avtal gällande skulden eller något som gör att jag ser att jag vart där/köpt tjänsten/-varan el dyl ?
Citera
2021-03-20, 01:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Det finns en preskriptionslag 10 år eller år. Sedan även en lag att ett Inkassobolag måste ange vad skulden handlar om. De måste kunna upplysa dig vid kontakt hur den uppkom.
https://lagen.nu/1981:130
https://lagen.nu/1974:182

Det tråkiga med preskriptionslagen är det räcker med att påminna för att dra ut på det. Efter påminnelse börjar en ny tid. Därför Inkassobolagen med jämna mellanrum skickar ut påminnelser utan att de kommer skicka det till Kronofogden (om de antar att man inte kan betala) för då ökar bara deras kostnad.
Citera
2021-03-20, 02:12
Medlem
Samtliga inkasso kör bara på, ring dessa och få avbetalning innan de kgör kronofogden......kronofogden funkar inte som folk tror på flaskback. Ring gldenären (den du är skyldig, de ser hellre en lösning än en skuld.)
De tar detta långt innan de anv'nder kronofogden och lyssnar, då slipper du betalmingsanmärknibar
Senast redigerad av bul-11-33 2021-03-20 kl. 02:25.
Citera
2021-03-20, 03:30
Medlem
morkfromorks avatar
De förvinner aldrig, om ett företag ger upp att driva in pengarna säljer de skulden till ett annat, jag har polare som ignorerat problemet men till slut tvingats ta tag i det.
Citera
2021-03-20, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
De förvinner aldrig, om ett företag ger upp att driva in pengarna säljer de skulden till ett annat, jag har polare som ignorerat problemet men till slut tvingats ta tag i det.
Fordran kan säljas, aldrig en skuld. Oftast arbetar inkasso med den ursprungliga borgenären som uppdragsgivare, att fordran överlåtes är inte så vanligt förutom då det sker i ett tidigt stadium, den innan fakturan skickas ut.
Citera
2021-03-20, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Samtliga inkasso kör bara på, ring dessa och få avbetalning innan de kgör kronofogden......kronofogden funkar inte som folk tror på flaskback. Ring gldenären (den du är skyldig, de ser hellre en lösning än en skuld.)
De tar detta långt innan de anv'nder kronofogden och lyssnar, då slipper du betalmingsanmärknibar
Gäldenären, det är den som skall betala.
Vet inte vad du menar med "anv'nder kronofogden och lyssnar".
Citera
2021-03-20, 05:28
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det finns lagar inkasso ska följa allt kan preskriberas.
Lagen säger att en skuld kan preskriberas efter 3 eller 10 år om du inte visste det.
Konsumtionsskulder ligger på 3 år.
Bank trafiksäkerhetsverket etc har 10 år alla skulder kan återupplivas av inkasso.
Men om du inte fått del av dina skulder så ska skulden preskriberas.
Det är inkassobolagets skyldighet att påvisa att du tagit del av skulden inom tex 3 år.
Du måste slåss för att få det preskroberat det är inget som inkasso medger utan strid.
Ps från en som vet och har preskriberat bort 300.000 för typ 8 år sedan
Citera
2021-03-20, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnieBaker
Jag har ett par gamla skulder som ligger i inkasso. De är drygt 15 år gamla.

Jag undrar vad jag har för rättigheter vad gäller att jag kan få se ett tecknat avtal gällande skulden eller något som gör att jag ser att jag vart där/köpt tjänsten/-varan el dyl ?

Är du inte intresserad att göra rätt för dig, betala för den varan/ tjänsten du beställt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in