2021-03-20, 00:55
Medlem
Är feminism bara en fluga eller är den här för att stanna tror ni?
Min egen tanke är att det kommer bli oerhört tufft att vara feminism i Sverige dom närmsta åren med tanke på hur mycket synen på kvinnor försämrats bara på några år. Det feministerna kämpat för i många år blev helt bortkastad på en handvändning.
Citera
2021-03-20, 01:00
Medlem
hyssasess avatar
feminism har väl alltid funnits, för mig är det en politisk ideologi för att uppnå jämställdhet mellan kön men man måste inte vara feminist för att vilja ha jämställdhet.

Och nej, jag tror inte feminismen är utdöende. Bara för att FI inte har lyckts komma in i riksdagen finns det ju många liknande alternativ såsom vänsterpartiet som också ser sig som ett femnistiskt parti. De är ju väldigt lika FI och är ju ganska stora i riksdagen
Citera
2021-03-20, 01:01
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Min egen tanke är att det kommer bli oerhört tufft att vara feminism i Sverige dom närmsta åren med tanke på hur mycket synen på kvinnor försämrats bara på några år. Det feministerna kämpat för i många år blev helt bortkastad på en handvändning.
På vilket sätt är det bortkastat i en handvändning?
Citera
2021-03-20, 01:03
Avslutad
Hur menar du... Vad är det som är bortkastat av det feministerna kämpar för. Det är ju så här och lite till feministerna vill ha samhället. Du ser vilka otroliga förmåner vita kvinnor har fått idag.
Senast redigerad av Anders500mg 2021-03-20 kl. 01:09.
Citera
2021-03-20, 01:07
Medlem
Stenballes avatar
Något som har funnits i över 150 år kan knappast kallas en fluga.
Synen på kvinnor har bara försämrats hos konservativa, incels och svaga män som känner sig hotade av att inte längre ha en självklar makt.
Vi andra uppskattar starka och självständiga kvinnor som vi kan leva med och älska på lika villkor.
Feminismen kommer att självdö den dagen då dess mål är uppnått - jämställdhet mellan könen.

Fler frågor?
Citera
2021-03-20, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
På vilket sätt är det bortkastat i en handvändning?

När vi importerat hundratusentals män som ser kvinnor som tre hål, kommer bara bli värre närmsta åren!
Citera
2021-03-20, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Något som har funnits i över 150 år kan knappast kallas en fluga.
Synen på kvinnor har bara försämrats hos konservativa, incels och svaga män som känner sig hotade av att inte längre ha en självklar makt.
Vi andra uppskattar starka och självständiga kvinnor som vi kan leva med och älska på lika villkor.
Feminismen kommer att självdö den dagen då dess mål är uppnått - jämställdhet mellan könen.

Fler frågor?

Hur är tanken att vi ska uppnå jämställdhet när vi importerar människor som ser på kvinnor på samma nivå som ett husdjur? Och feministerna vill ha det så?
Citera
2021-03-20, 02:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hur är tanken att vi ska uppnå jämställdhet när vi importerar människor som ser på kvinnor på samma nivå som ett husdjur? Och feministerna vill ha det så?

Bra frågeställning, undrar samma sak.
Kvinnor och män bör absolut ha samma lön för samma jobb men det ska också vara på samma villkor. Vi kan inte ha kvinnor som jobbar som brandman och inte klarat samma tester som männen. Om jag ligger avsvimmad i ett brinnande hus så vill jag inte bli hittad av en kvinnlig rökdykare som inte kommer orka bära mina 80 kilo till säker plats.
Vi ska heller inte kvotera in kvinnor på chefspositioner bara för att de är kvinnor utan i så fall ska de vara lika kompetenta som männen som söker samma jobb.

Det pratas hela tiden om att det ska vara fler kvinnor på högre poster men det pratas aldrig om att det är så få kvinnor som jobbar som elektriker, rörmokare, målare eller liknande. De ska väl vara lika jämställt där kan man tycka.
Citera
2021-03-20, 06:29
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Ang din sista formulering; det är väl precis det som säkerställer ideologins fortlevnad?

Annars verkar det ju generellt fungera så med frihetsrörelser att de inte bara lägger ner när de uppnått sina mål. Man uppfinner i stället nya saker att kämpa för under samma fana i stället för att uppdatera sin världsbild och inse att man faktiskt kan släppa kampen och gå ut och njuta av livet i stället.

Det är förmodligen därför vi nu ser HBTQ-aktivister propagera för att lesbiska kvinnor ska suga kuk (om den sitter på en man som identifierar sig som kvinna) och feminister propagerar för att män ska få delta i damidrott eller sitta av sina fängelsestraff i kvinnofängelser (om de definierar sig som kvinnor). Man går liksom hela varvet runt och befinner sig snart tillbaka på ruta ett igen.
Citera
2021-03-20, 06:54
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

På vilka grunder menar du att synen på kvinnor försämrats bara på några år?
Citera
2021-03-20, 07:29
Medlem
snow-racers avatar
Tredje vågens feminism som vi upplever idag är en gren eller ett symtom av postmodernism som vi idag tyvärr tvingas uppleva. Postmodernismen är extremt problematisk eftersom att den väljer att bortse från forskning och tidigare etablerade normer.

Frågar du t.ex. en inbiten postmodernist/feminist om endast kvinnor kan få barn så kommer de inte att svara ja. De kommer istället att börja raljera och babbla massa skit. När du sedan ifrågasätter deras skitsnack så kommer de att hävda att du är en backåtsträvande nazist.

Hela deras existens är baserad på makt och att förstöra för och trycka ner andra.
Citera
2021-03-20, 08:03
Bannlyst
den är påväg mot sin död, feministerna pushade det för långt, folk insåg hur sjuka och fanatiska dem är, nu ryggar folk tillbaka ifrån feminism
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in