2021-03-20, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
VVS/Rörmokare. En schyst rörkrökare dra in närmare 40k netto.

40k netto? Sluta nu, era jävla jönsar
Citera
2021-03-20, 06:44
Medlem
Det viktigaste som jag ser det som gamling och "förbi" är att man ska sträva efter att hitta ett arbete som man känner att man VILL gå till! KAN ju vara ett jobb med superhög lön eller så är det ett vanligt kneg med vanlig lön. DEN i Sverige idag som har ett tryggt heltidsarbete där hen trivs är RIK!
Citera
2021-03-20, 07:04
Medlem
Tilteds avatar
Välj jobb först och främst efter intresse. Du ska trots allt tillbringa 40 timmar i veckan i 40 år på arbetet. Dessutom blir de som saknar intresse för uppgifterna inte speciellt bra på sina jobb -> dålig löneutveckling.
Citera
2021-03-20, 07:53
Medlem
xid0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Välj jobb först och främst efter intresse. Du ska trots allt tillbringa 40 timmar i veckan i 40 år på arbetet. Dessutom blir de som saknar intresse för uppgifterna inte speciellt bra på sina jobb -> dålig löneutveckling.

+1

Däremot så skall man inte vara rädd att testa saker tills man vet vad man faktiskt är intresserad av. Bara för att du aldrig varit intresserad av VVS innan så betyder det inte att det är inte är rätt val.

Systemvetenskap
26k/mån -> 86k/mån på 5 år (utvecklare -> tekniskt sälj, båda inom IT)
Citera
2021-03-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RussianPking
Hög lön är inte 50k. Det skulle jag nog påstå är övre medel.

Men nu till din fråga. Nöjer du dig med 40-50k så är en snabb väg in VVS som andra sagt.

Vill du ha bredare utbildning och möjlighet till andra typer av jobb så ska du gå efter något inom ekonomi. Där har du större möjlighet att komma högre än 50k.

Jag gillar matte och därför tror jag civilekonom skulle kunna passa. Men jag brukar höra att de som är utbildade hamnar ibland på Willys eller får nu en okvalificerad jobb inom yrket, och dessa faktorer kan bero på att det inte behövs jättemånga civilekonomer. T.ex. man kan jobba som redovisningsekonom och även någon som läst på yrkeshögskolan kan också bli det.Dessutom är det ännu svårare att få de jobben med bra betald. Rätta mig om jag har fel uppfattning.

Jag satsar helst på en 3årig- 6årig program på universitetet. Data civing intresserar mig inte mycket men det skadar inte om man skulle prova. Inom civing är det byggnation jag är intresserad av (tror jag). Medellönen ligger på 44k enligt de flesta av källorna på nätet, dock vet man ej hur mycket man ska lita på de.

Tack för alla förslag! Kom gärna med fler förslag om ni vill . Har ca 25dagar på mig att välja och är villig att kolla på fler utbildningar. Det är också intressant om ni också kommer med förslag om mer internationellt gångbara utbildningar.
Citera
2021-03-20, 09:12
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
du...jag var dryg.

den här frågan ställs 23578521u0 gånger här.

googla för fan.

nästa tips

aktiemäklare!

Hahaha okej, jag kopplade inte att du var ironisk. Svårt i text ibland.
Citera
2021-03-20, 09:23
Medlem
Seemves avatar
Är socionom ett av alternativen så satsa inom det privata. Föreståndare på ett HVB eller liknande och du kan hämta in del pengar.

Var beredd på väggen däremot.
Citera
2021-03-20, 09:29
Medlem
Civilingenjör, datavetenskap eller systemvetenskap.
Citera
2021-03-20, 11:13
Medlem
Civilekonom på HiG eller HHS.

IndEk på Chalmers eller KTH.

Så är det bara. Ska du bli vd ska du gå något av det där. Gärna båda samtidigt. Ha så kul.
Citera
2021-03-20, 12:20
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
Jag gillar matte och därför tror jag civilekonom skulle kunna passa. Men jag brukar höra att de som är utbildade hamnar ibland på Willys eller får nu en okvalificerad jobb inom yrket, och dessa faktorer kan bero på att det inte behövs jättemånga civilekonomer. T.ex. man kan jobba som redovisningsekonom och även någon som läst på yrkeshögskolan kan också bli det.Dessutom är det ännu svårare att få de jobben med bra betald. Rätta mig om jag har fel uppfattning.

Jag satsar helst på en 3årig- 6årig program på universitetet. Data civing intresserar mig inte mycket men det skadar inte om man skulle prova. Inom civing är det byggnation jag är intresserad av (tror jag). Medellönen ligger på 44k enligt de flesta av källorna på nätet, dock vet man ej hur mycket man ska lita på de.

Tack för alla förslag! Kom gärna med fler förslag om ni vill . Har ca 25dagar på mig att välja och är villig att kolla på fler utbildningar. Det är också intressant om ni också kommer med förslag om mer internationellt gångbara utbildningar.

Civilingenjör i Industriell Ekonomi kanske skulle vara något för dig? Kallas även för chefslinjen.
Citera
2021-03-20, 13:05
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
40k netto? Sluta nu, era jävla jönsar

Känner två VVS-montörer som båda är i övre medelåldern och jobbat med detta yrke länge, deras årsinkomst ser ut såhär:

534000 och 4950400
Citera
2021-03-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Juridik.

Juridik vara länge sedan du tjänade bra som. Här kan du läsa om medellönen. Väldigt många utbildade får aldrig ens ett jobb som jurist.

41 500 kr är medellönen för jurister 10 år efter examen och 56 800 kr efter 20.

https://www.juristinfo.nu/jurist-lon

Orsaken till de låga juristlönerna är att alldeles för många utbildas sedan länge. Vet att det var typ 200 sökande till en plats som handläggare på myndighet i Stockholm (lönen var strax över 30 000 kr).
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2021-03-20 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in