Citat:
Ursprungligen postat av
NonComplianze
Okej, men jag förstår inte riktigt vad fördelen är med en företagsägd kapitalförsäkring och en vanlig företagsägd aktiedepå. Vad vinner du på kapitalförsäkringen kontra aktiedepån om du ändå begränsar dig till 20 % utdelning?
Är det att det faller ut en kapitalvinstskatt i aktiedepån på 30 % med tillkommande bolagsskatt och skatt på utdelning? Så för kapitalförsäkringen så utgår ingen kapitalvinstskatt på vinsten på aktierna utan det stannar vid bolagsskatt och skatt på utdelningen?
Ett företag kan inte ha en ISK, så en kapitalförsäkring är ett slags motsvarighet. Speciellt vid "träda"-bolag skall det vara gynnsamt, efter de råd jag fått. Då kan man plocka ut med 25% skatt efter 5 år. Man kan flytta runt lite mellan papperna en 5-6 gånger/år utan att det räknas som att bolaget blivit aktivt igen. Och det var i samband med detta som jag fick beskedet på att inte sätta in
allt i kapitalförsäkring, då det skulle vara låst i ett år, vilket ju skulle göra det svårt att ta ut den 20% schablonutdelningen första året.
Men jag är definitivt inte speciellt kunnig på sånt här, jag gör mest som revisorerna säger åt mig.
Men detta var ju egentligen inte vad TS frågade om & huruvida man som privatperson kan låsa pengar vet jag faktiskt inget om.