• 1
  • 2
2021-03-19, 17:29
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Kontakta Skandia , har ett liknande konto som du eftersöker. Kan tekniskt sätt röra pengarna men då ”kostar ” det typ 30% i avgift fram till ett antal år . Så det är ett växa konto som ger 3% ränta .

Måste vara bundet sjukt många år då det mesta jag hittar på skandia när det gäller låsta pengar är 0.5% ränta på 5år
Citera
2021-03-19, 20:05
Medlem
416.5hps avatar
Öppna ett 2-årigt sparkonto hos t ex Collector Bank. Pengarna är låsta under bindningstiden.

https://www.collector.se/privat/spar...tuella-rantor/
Citera
2021-03-19, 20:30
Medlem
boriss avatar
Så lagom kul att ha pengarna låsta om hyperinflation kommer. Då vill man köpa nästan vad som helst bara för att rädda det dom räddas kan.
Citera
2021-03-19, 21:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Ok. Jag använder bara en privat KF.

Så det mest skatteeffektiva är att återinvestera vinster som uppkommit i en företagsägd kapitalförsäkring?

Vad är skatten då?
Så länge du inte behöver pengarna så är det alltid mer lönsamt att låta dom stå kvar i bolagen. Förutom den "gängse" utdelningen på 20%.
Citera
2021-03-20, 01:28
Medlem
Okej, men jag förstår inte riktigt vad fördelen är med en företagsägd kapitalförsäkring och en vanlig företagsägd aktiedepå. Vad vinner du på kapitalförsäkringen kontra aktiedepån om du ändå begränsar dig till 20 % utdelning?

Är det att det faller ut en kapitalvinstskatt i aktiedepån på 30 % med tillkommande bolagsskatt och skatt på utdelning? Så för kapitalförsäkringen så utgår ingen kapitalvinstskatt på vinsten på aktierna utan det stannar vid bolagsskatt och skatt på utdelningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så länge du inte behöver pengarna så är det alltid mer lönsamt att låta dom stå kvar i bolagen. Förutom den "gängse" utdelningen på 20%.
Citera
2021-03-20, 09:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Okej, men jag förstår inte riktigt vad fördelen är med en företagsägd kapitalförsäkring och en vanlig företagsägd aktiedepå. Vad vinner du på kapitalförsäkringen kontra aktiedepån om du ändå begränsar dig till 20 % utdelning?

Är det att det faller ut en kapitalvinstskatt i aktiedepån på 30 % med tillkommande bolagsskatt och skatt på utdelning? Så för kapitalförsäkringen så utgår ingen kapitalvinstskatt på vinsten på aktierna utan det stannar vid bolagsskatt och skatt på utdelningen?
Ett företag kan inte ha en ISK, så en kapitalförsäkring är ett slags motsvarighet. Speciellt vid "träda"-bolag skall det vara gynnsamt, efter de råd jag fått. Då kan man plocka ut med 25% skatt efter 5 år. Man kan flytta runt lite mellan papperna en 5-6 gånger/år utan att det räknas som att bolaget blivit aktivt igen. Och det var i samband med detta som jag fick beskedet på att inte sätta in allt i kapitalförsäkring, då det skulle vara låst i ett år, vilket ju skulle göra det svårt att ta ut den 20% schablonutdelningen första året.

Men jag är definitivt inte speciellt kunnig på sånt här, jag gör mest som revisorerna säger åt mig.

Men detta var ju egentligen inte vad TS frågade om & huruvida man som privatperson kan låsa pengar vet jag faktiskt inget om.
Citera
2021-03-20, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AssfishiN3
Ponera att man behöver 500 000 - 600 000 kr på ett konto de kommande två åren, som en del av en ansökningsprocess.

Dvs, dessa pengarna skall bara ligga på kontot och samla dam, tills en högre instans begär ett kontoutdrag om man att man har denna förmögenhet.

En närstående vill låna pengarna till en tillfälligt, men bara om de ligger på det frusna kontot, där man ej kan röra pengarna under denna två års period - efter 2 års perioden återgår de till den närstående.

Går det att göra ett sådant bankkonto i Sverige, alternativt kanske en kapitalförsäkring (KF) där man står som förmånstagare?

Försöker du lurar myndigheter att du har mer pengar än du egentligen gör för att få fördelar i ansökan? Är det lagligt?
Citera
2021-03-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Öppna ett 2-årigt sparkonto hos t ex Collector Bank. Pengarna är låsta under bindningstiden.

https://www.collector.se/privat/spar...tuella-rantor/

Ska undersöka detta.
Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in