2021-03-19, 10:02
Medlem
La in oxfilén i marinad i måndags går det att grilla äta den idag fredag?
Caj P marinad
Trevlig helg
Citera
2021-03-19, 10:15
Moderator
Briasccas avatar
Det går bra.

För framtiden, om du inte hinner så kan du pensla köttet på din CajP-marinad strax innan halstring/stekning, det ger en viss smak. Eller så gör du en sås till med CajP-marinaden, eller använder den som det vore ketchup eller en salsa. Eller så kan du låta CajpP-smaken helt genomtränga köttet och utradera nötköttsmaken. Beroende på om du skurit filén i tournedos-storlek eller har hela filélängden så tar det olika lång tid.

Allt handlar ju om hur mycket CajP-smak du vill ha på bekostnad av köttsmaken. Vad är viktigast?
Citera
2021-03-19, 10:17
Medlem
TuckerandDales avatar
Egentligen är det mindre möra köttbitar man marinera en 4-5 dagar.
Citera
2021-03-19, 11:19
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Marinaden lär ha trängt rakt igenom köttbiten vid det här laget. Själv föredrar jag att marinera oxfilé i 2-4 timmar så marinaden får sätta sig några millimeter in, samtidigt som köttsmaken behålls. Redan skivad oxfilé skulle jag aldrig marinera.
Citera
2021-03-19, 11:55
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyJobb
La in oxfilén i marinad i måndags går det att grilla äta den idag fredag?
Caj P marinad
Trevlig helg

Varför skulle inte det gå? Går naturligtvis jättebra.

För övrigt bör den som marinerar oxfilé omgående skjutas!
Citera
2021-03-19, 11:56
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Marinaden lär ha trängt rakt igenom köttbiten vid det här laget. Själv föredrar jag att marinera oxfilé i 2-4 timmar så marinaden får sätta sig några millimeter in, samtidigt som köttsmaken behålls. Redan skivad oxfilé skulle jag aldrig marinera.

Håller med. Dessutom vetefan om jag skulle marinera något kött i caj p eller liknande marinader.
Citera
2021-03-19, 12:04
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Varför skulle inte det gå? Går naturligtvis jättebra.

För övrigt bör den som marinerar oxfilé omgående skjutas!

Så kanske du känner, som äter falukorv och annat helfabrikat 364 dagar om året.

Törs man däremot inte med en bit kött experimentera med avstamp i sina egna preferenser, på grund av någonting man har hört sägas av någon någon annanstans så kan man banne mig lika gärna skjuta sig själv.

Jävla amatör, det är en bit kött - varken dyrt eller heligt. Släpp illusionerna och kom in i matchen!
Citera
2021-03-19, 12:10
Avstängd
Det beror ju naturligtvis på vad marinaden består av, innehåller den vinäger eller annat med lågt pH är det inget problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in