2021-03-19, 08:03
Medlem
Jag vet att jag kan åka till skatteverkets kontor och fråga, men det får bli senare, så jag frågar här.
-Så här är det: Jag är norsk medborgare och får min pension från Norge;-18.000/mnd.
I Norge är detta belopp såpass lågt att jag betalar ingen skatt.
Om jag blir skriven i Sverige (äger villa här), hur blir det då med skatten?
Vad är gränsen för skattefritag på pension i Sverige, om det finns någon nedre gräns alls, och vad är eventuelt skattesatsen för en pension på 18.000/mnd?
Citera
2021-03-19, 08:37
Moderator
Trixtons avatar
Det beror förstås på var i Sverige du har tänkt bo, då det är olika skatt i olika kommuner. Enklast är väl att titta i aktuell skattetabell; kolumn 2 brukar vara den som gäller för pensionärer. Räkna med att det kan röra sig om i alla fall 3500 kronor per månad.
Citera
2021-03-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det beror förstås på var i Sverige du har tänkt bo, då det är olika skatt i olika kommuner. Enklast är väl att titta i aktuell skattetabell; kolumn 2 brukar vara den som gäller för pensionärer. Räkna med att det kan röra sig om i alla fall 3500 kronor per månad.

20% i skatt altså, versus 0% i Norge. Inte konstigt att fattigpensionärer i Sverige svälter ihjel.
För att få se skatteverkets tabeller måste man ha svensk personnummer och då måste man vara skriven här. Ett alternativ är att bli skriven och låtsas som att man inte har någon inkomst alls, men om det svenska skatteverket har möjlighet att kolla norrbaggar sina inkomster från Norge så är det kört.
Det enda jag vet med säkerhet att dom eventuelt kunde kolla vore ett konto i en svensk bank, vilket jag inte har.
Oavsett,-att blotta rumpan för skatteverk och kronofogd på det sättet vore inte smart. Sånt resulterar i smisk om dom nu har anledning att kolla saker i dom norska systemen.
Citera
2021-03-19, 14:05
Moderator
Trixtons avatar
Dubbelpost
Senast redigerad av Trixton 2021-03-19 kl. 14:07.
Citera
2021-03-19, 14:06
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
För att få se skatteverkets tabeller måste man ha svensk personnummer och då måste man vara skriven här.

Nej, så är det förstås inte, vem har sagt det? Skattetabellerna är inte hemliga. De hittar du bland annat här: https://www.skatteverket.se/privat/s...1.html#!/start
Citera
2021-03-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jag vet att jag kan åka till skatteverkets kontor och fråga, men det får bli senare, så jag frågar här.
-Så här är det: Jag är norsk medborgare och får min pension från Norge;-18.000/mnd.
I Norge är detta belopp såpass lågt att jag betalar ingen skatt.
Om jag blir skriven i Sverige (äger villa här), hur blir det då med skatten?
Vad är gränsen för skattefritag på pension i Sverige, om det finns någon nedre gräns alls, och vad är eventuelt skattesatsen för en pension på 18.000/mnd?
I Sverige så gör man ingen skillnad på om man får lön eller pension utan det är beloppet som styr. Man kan även som pensionär jobba lite extra i en idrottsförening eller annat och då slås inkomsterna ihop.
Med tanke på ett ganska stort grundavdrag så kommer du inte betala så många procent i skatt.
Citera
2021-03-19, 18:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
I Sverige så gör man ingen skillnad på om man får lön eller pension utan det är beloppet som styr.

Nä, så är det inte. Man betalar skatt på båda sortens inkomster, så det är ju lika så sett, men det är skillnad i hur mycket man skall betala.

Upp till en viss brytpunkt (faktiskt runt just 18 000 kronor i månaden) så betalar pensionärer mindre i skatt. Över den så beskattas pensionären mer än en som arbetar och har samma inkomst.
Citera
2021-03-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
I Sverige så gör man ingen skillnad på om man får lön eller pension utan det är beloppet som styr. Man kan även som pensionär jobba lite extra i en idrottsförening eller annat och då slås inkomsterna ihop.
Med tanke på ett ganska stort grundavdrag så kommer du inte betala så många procent i skatt.

Inte helt sant, jobbskatteavdragen gäller bara inkomst från lön och inte pension.
Citera
2021-03-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nej, så är det förstås inte, vem har sagt det? Skattetabellerna är inte hemliga. De hittar du bland annat här: https://www.skatteverket.se/privat/s...1.html#!/start

Hittade tabellen. 3700 kr. i skatt på 18000/mnd. pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in