• 2
  • 3
2021-03-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det samlas ofta matrester i fickor kring visdomständer. Det kan orsaka smärta. Går det så långt som du beskriver är det mest troligt en infektion. Infektioner i tänderna är farliga eftersom de lätt kan sätta sig på hjärtklaffarna. Du behöver söka för det.

Finns bättre preparat att skölja munnen ned än listerin. T ex hexident.
Gillar den extremt starka och fräscha andedräkt man får utav den gröna listerinen. Får inte samma effekt av SB12. Du kanske har tips på någon annan munskölj som är bättre fast med samma straka effekt?
Citera
2021-03-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Visdomständer är inget du behöver, och Listerin är det absolut sämsta att skölja munnen med. Hjälper inte alls, förutom fräsch andedräkt.
Har du något tips på munskölj som har samma straka och fräscha effekt som listerin, fast som även ''hjälper'' munhygienen på ett bättre sätt?
Citera
2021-03-19, 11:27
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Gillar den extremt starka och fräscha andedräkt man får utav den gröna listerinen. Får inte samma effekt av SB12. Du kanske har tips på någon annan munskölj som är bättre fast med samma straka effekt?

Listerin är inte bra för din mun och dina munslemhinnor.

Du har fått tips av mig redan? Hexident munsköljlösning är effektiv och med god effekt. Det finns även corsodyl gel och lösning med samma typ av bakteriedödande material. Det kan vara bra och stryka på den irriterade tanden efter tandborstning.

Tänk bara på att du kan få tillfällig missfärgning av tänderna och det är inget farligt - och att skölja ur munnen efter tandborstning ordentligt före då tandkrämen kan motverka effekten.
Citera
2021-03-19, 12:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hej, är snart i 30 års åldern och har inte haft problem med mina visdomdständer förut förutom lite värk när de vuxit fram. Har sedan min fria tandvård löpt ut kollat tänderna en gång per år utan tecken på hål eller andra problem. Den senaste månaden har dock en av visdomständerna börjat lukta väldigt illa. Smeker man den med fingret och sedan luktar på fingret så luktar det som avföring. Dessutom så kan en gulaktigt vätska komma ifall man trycker på tandköttet precis under tanden. Förmodar att det är denna gula vätska som orsakar bajslukten vid tanden. Den ser ut som om man har tryckt ut en finne, fast i lite blötare konsistens och mörkare gul färg.

Nu den senaste veckan har jag oxå fått en metallaktig smak i hela munnen. Känner av att metallsmaken är starkare vid den illaluktande tanden så antar att har sitt ursprung (dock ej helt 100) därifrån som sedan spridits i hela munnen.

Kan tillägga att jag inte har några smärtor alls i visdomstanden, som skulle likställas som håller i tanden eller något annat. Den ser förövrigt friskt och normal ut. Är även väldigt noga med min borstning. 3 minuter morgon och kväll med eltandborste samt vissa dagar även runt lunchtid. Använder alltid listerin efter jag borstat tänderna.

Någon som möjligtvis vet vad det kan bero på? Är det läge att gå till tandläkaren och kolla upp det mer noggrant? Har ännu inte gjort det med tanke på att jag inte haft några symptom förutom lukt och smak.

Har känt samma metallsmak och äcklig lukt när min krona höll på att lossna. Det blir till att gå till tandläkaren för dig, dra inte ut på det.
Citera
2021-03-19, 14:15
Medlem
Citat:
Hej, är snart i 30 års åldern och har inte haft problem med mina visdomdständer förut förutom lite värk när de vuxit fram. Har sedan min fria tandvård löpt ut kollat tänderna en gång per år utan tecken på hål eller andra problem. Den senaste månaden har dock en av visdomständerna börjat lukta väldigt illa. Smeker man den med fingret och sedan luktar på fingret så luktar det som avföring. Dessutom så kan en gulaktigt vätska komma ifall man trycker på tandköttet precis under tanden. Förmodar att det är denna gula vätska som orsakar bajslukten vid tanden. Den ser ut som om man har tryckt ut en finne, fast i lite blötare konsistens och mörkare gul färg.

Nu den senaste veckan har jag oxå fått en metallaktig smak i hela munnen. Känner av att metallsmaken är starkare vid den illaluktande tanden så antar att har sitt ursprung (dock ej helt 100) därifrån som sedan spridits i hela munnen.

Kan tillägga att jag inte har några smärtor alls i visdomstanden, som skulle likställas som håller i tanden eller något annat. Den ser förövrigt friskt och normal ut. Är även väldigt noga med min borstning. 3 minuter morgon och kväll med eltandborste samt vissa dagar även runt lunchtid. Använder alltid listerin efter jag borstat tänderna.

Någon som möjligtvis vet vad det kan bero på? Är det läge att gå till tandläkaren och kolla upp det mer noggrant? Har ännu inte gjort det med tanke på att jag inte haft några symptom förutom lukt och smak.

Kontakta tandvården omedelbart och förklara precis som du skrivit ovan. Det är ingen fara, de löser det, men det kan bli ordentligt farligt om du väntar.

Hoppas allt går bra, lycka till!
Citera
2021-03-19, 17:06
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Det är inte hela munnens som luktar skit utan endast tanden. Dock har jag en metallsmak i hela munnen

Skulle ändå kolla upp det :/
Citera
2021-03-19, 20:37
Medlem
Mammons avatar
Prova Corsodyl och en tandborste för visdomstand typ tepe compact tuft.

https://www.apotekhjartat.se/soksida...UaAgUVEALw_wcB

Vänta 30-40 min mellan vanlig tandkräm o corsodyl dock.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in