2021-03-19, 03:12
Medlem
Hej, är snart i 30 års åldern och har inte haft problem med mina visdomdständer förut förutom lite värk när de vuxit fram. Har sedan min fria tandvård löpt ut kollat tänderna en gång per år utan tecken på hål eller andra problem. Den senaste månaden har dock en av visdomständerna börjat lukta väldigt illa. Smeker man den med fingret och sedan luktar på fingret så luktar det som avföring. Dessutom så kan en gulaktigt vätska komma ifall man trycker på tandköttet precis under tanden. Förmodar att det är denna gula vätska som orsakar bajslukten vid tanden. Den ser ut som om man har tryckt ut en finne, fast i lite blötare konsistens och mörkare gul färg.

Nu den senaste veckan har jag oxå fått en metallaktig smak i hela munnen. Känner av att metallsmaken är starkare vid den illaluktande tanden så antar att har sitt ursprung (dock ej helt 100) därifrån som sedan spridits i hela munnen.

Kan tillägga att jag inte har några smärtor alls i visdomstanden, som skulle likställas som håller i tanden eller något annat. Den ser förövrigt friskt och normal ut. Är även väldigt noga med min borstning. 3 minuter morgon och kväll med eltandborste samt vissa dagar även runt lunchtid. Använder alltid listerin efter jag borstat tänderna.

Någon som möjligtvis vet vad det kan bero på? Är det läge att gå till tandläkaren och kolla upp det mer noggrant? Har ännu inte gjort det med tanke på att jag inte haft några symptom förutom lukt och smak.
Citera
2021-03-19, 03:20
Medlem
BewilderedHulders avatar
Inflammation.
Det där är det vanligt att alkoholister dör av.
Citera
Medlem
Skölj munnen m en tesked bikarbonat och ett halvt glas vatten morgon och kväll så sköljs bakterierna bort. Billigare lösning än tandläkaren.
Citera
Avstängd
Visdomständer är inget du behöver, och Listerin är det absolut sämsta att skölja munnen med. Hjälper inte alls, förutom fräsch andedräkt.
Citera
2021-03-19, 03:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Skölj munnen m en tesked bikarbonat och ett halvt glas vatten morgon och kväll så sköljs bakterierna bort. Billigare lösning än tandläkaren.

Bikarbonat bleker tänderna, inget annat.
Citera
2021-03-19, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Bikarbonat bleker tänderna, inget annat.

Vet du vad bikarbonat är?
Tydligen inte, och inte verkar du veta vad osmos är heller.
Citera
2021-03-19, 04:30
Medlem
Gå till tandläkaren.
Du har en var böld vid tanden som inte förvinner utan tandläkarens hjälp.
Du behöver eventuellt antibiotika.
Du går runt men en inflammation i kroppen just nu. Väldigt onödigt att riskera blodförgiftning alternativt gå o få covid när din kropp är svag.
Du bör söka tandvård snarast.
Citera
2021-03-19, 04:36
Medlem
Bonnatorps avatar
Inflammationer vid tänderna kan eventuellt vara livshotande, då det är nära hjärnan.
Uppsök genast tandläkare för saken

Tills vidare, borsta den tanden extra noga efter konstens alla regler.
Skaffa även klorhexidin och skölj med, tror det är en brun bred glasflaska. Starkt som rackarn är det iallafall.

Använder du tandtråd?
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-03-19 kl. 04:40.
Citera
2021-03-19, 06:42
Medlem
Haft exakt samma problem/symptom under väldigt lång tid. Var otroligt jobbigt och kunde lösa det tillfälligt med extrem tandborstning och användning av antibakteriell medel. Boka till slut tid hos en tandläkare för borttagning av visdomstand, efter det inga problem alls. Dock grymt oskönt o ta bort visdomstand.
Citera
2021-03-19, 06:48
Moderator
Maviels avatar
Det samlas ofta matrester i fickor kring visdomständer. Det kan orsaka smärta. Går det så långt som du beskriver är det mest troligt en infektion. Infektioner i tänderna är farliga eftersom de lätt kan sätta sig på hjärtklaffarna. Du behöver söka för det.

Finns bättre preparat att skölja munnen ned än listerin. T ex hexident.
Citera
2021-03-19, 07:15
Medlem
link71s avatar
Du kanske ska börja använda tandtråd?
Mvh
Citera
2021-03-19, 07:41
Medlem
Tyris avatar
Köp Cordosyl-tandkräm på apoteket och borsta noga 1-2 ggr på/runt tanden och tandköttet för att ta död på inflammationen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in