2021-03-19, 12:29
Medlem
Medlemloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Varsågod att utvandra.

Han har ju rätt. Hur ska den feministiska regeringen och kvinnorna få männen att offra sig för ett land och kultur där det enda västvärlden gjort är att pissa på dessa män? Anledningen till att göra militärtjänst är för att utveckla sig själv och vinna värdefulla erfarenheter.

I övrigt så tycker jag att en 9/12-månaders värnplikt låter betydligt tuffare än myror i handskar, myrornas smärta tar slut efter några timmar likt smärtan efter en visdomstand som dras ut, värnplikten är en ångestladdad resa i flera månader.
Citera
2021-03-19, 12:37
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folklivsforskaren
Frågan är alltså: vilka mandomsprov skulle vi kunna införa för moderna svenska män?

Den svenske mannen har musklerna och konditionen, men han saknar självförtroendet och stoltheten att vara man. På en svart tavla bör han därför skriva;
  1. 1) Var inte toffelhjälte !
  2. 2) Var INTE toffelhjälte !
  3. 3) Var inte Toffel !
  4. 4) Keine Pantoffel, nein, nein !
Efter ca 1000 upprepningar, brukar omprogrammeringen vara klar.
Citera
2021-03-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Den svenske mannen har musklerna och konditionen, men han saknar självförtroendet och stoltheten att vara man. På en svart tavla bör han därför skriva;
  1. 1) Var inte toffelhjälte !
  2. 2) Var INTE toffelhjälte !
  3. 3) Var inte Toffel !
  4. 4) Keine Pantoffel, nein, nein !
Efter ca 1000 upprepningar, brukar omprogrammeringen vara klar.

På en tavla måste tydligen det skrivas att man har ansvar som vuxen att skydda barn från de som vill att barn ska ha sex före de är vuxna och i ett äktenskap.

Självförtroendet saknas för att det självklara och naturliga ifrågasätts ständigt av de som äger mediebolagen, och framställs som 'konsensus av folket'.
Citera
2021-03-19, 12:53
Medlem
Det är ju förbjudet. I stället har vi skolplikt och i praktiken gymnasie- och högskoleplikt så att man ska fråntas all möjlighet till vuxenutveckling.
Citera
2021-03-19, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemlos
Han har ju rätt. Hur ska den feministiska regeringen och kvinnorna få männen att offra sig för ett land och kultur där det enda västvärlden gjort är att pissa på dessa män? Anledningen till att göra militärtjänst är för att utveckla sig själv och vinna värdefulla erfarenheter.

I övrigt så tycker jag att en 9/12-månaders värnplikt låter betydligt tuffare än myror i handskar, myrornas smärta tar slut efter några timmar likt smärtan efter en visdomstand som dras ut, värnplikten är en ångestladdad resa i flera månader.

Om dom Svenska männen ska ge upp och fly precis som Araberna gjort hit till Sverige så ...
Ja du fattar, har ni ingen stolthet?
Citera
2021-03-19, 13:06
Medlem
Heligaskits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronladan
Du tror att man kan överleva i en mörk grotta i en månad själv? Har du själv gjort detta?

Munkar sitter och mediterar i grottor i veckor. Har du aldrig sett en Kung-Fu film?
Citera
2021-03-19, 13:09
Medlem
Luposs avatar
Sätta upp håret en man bun utan spegel?
Citera
2021-03-19, 13:17
Medlem
Gabogibos avatar
vad sägs om att provet skulle kunna vara att bygga en fin veranda?
Något relaterat till snickeri känns rätt iaf.
Citera
2021-03-19, 13:19
Medlem
Heligaskits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
vad sägs om att provet skulle kunna vara att bygga en fin veranda?
Något relaterat till snickeri känns rätt iaf.

Ett mandomsprov ska inte vara något medelålderskris-projekt. Gubbjävel.
Citera
2021-03-19, 13:42
Medlem
En ordentlig svamptripp i skogen skulle inte vara fel…
Citera
2021-03-19, 13:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folklivsforskaren
(Oklart vilket forum som är bäst för den här frågan...)

Goddagens, Flashback!

Det finns enligt mig inga bra mandomsprov/övergångsriter för nutida män. En övergångsrit är alltså en ritual där man bevisar sig värdig att upptas i de vuxna männens gemenskap. En klassiker i genren återfinns hos vissa indianstammar i Amazonas, där man måste hålla händerna i handskar innehållande myror med extremt smärtsamma sting. Video finns här för den som är nyfiken.

Det närmsta vi kommer i Sverige är väl värnplikten, men den framstår ju onekligen som lite mesig i jämförelse med myrhandskarna. Dessutom är värnplikten öppen för kvinnor, vilket är rimligt då syftet är att försvara landet, men då är det inget bra mandomsprov.

Jag tror att bristen på övergångsriter är psykologiskt skadlig. Ur ett internationellt och historiskt perspektiv är det normalt att ha diverse övergångsriter för olika grupper och åldrar. Jag tolkar detta som att de fyller en viktig funktion.

Frågan är alltså: vilka mandomsprov skulle vi kunna införa för moderna svenska män?

(De som tycker att mandomsprov är otidsenliga/barnsliga/rasistiska etc får gärna låta bli att förgifta tråden.)

De flesta av mina polare (och jag själv) har genomgått mandomsprovet: ROCKFESTIVALEN. Där ingår test som:
* utstå extrem kyla
* utstå extrem värme
* klara sig på extremt lite mat i upp till en vecka
* hoppa över taggtrådsstängsel
* bli utskälld av vakter
* utstå långa perioder utan sömn
* köa i timmar i stekande sol/ösregn
* knulla i tält
* dricka sjuka mängder alkohol

Efter några riktigt hårda festivaler är du redo för vuxenlivet. Om du inte är en mes och åker hem för tidigt såklart...

P.s. Förklara gärna hur ett mandomsprov kan vara ”rasistiskt”.
Citera
2021-03-19, 14:01
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heligaskit
Ett mandomsprov ska inte vara något medelålderskris-projekt. Gubbjävel.

Haha du fick mig där :P
Men allvarligt, min far lärde mig att snickra, han var snickare själv innan han utbildade sig vidare senare i livet. Jag har aldrig arbetat som snickare men jag har haft otroligt mycket nytta av de kunskaper jag fick av honom. Snickeri kräver planering, sisu, tålamod och vissa krav på smärttröskel då man alltid skär sig eller slår sig på något. Kan inte tänka mig ett bättre mandomsprov!

Angående att bo i en grotta, har du gjort det själv? Jag har iaf byggt en veranda.
Däremot det där med blod...

Jag tycker inte att man ska vrida skallen av massa kaniner bara för sakens skull, det är ju rent pskykotiskt. Däremot tror jag jakt/slakt absolut borde kvala. Här har jag tyvärr knappt någon erfarenhet alls förutom när jag var liten och hängde med farsans jaktlag en gång. Kommer fan aldrig glömma slakten efteråt, men samtidigt hur jävla gott det var att sedan käka viltkött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in