2021-03-19, 07:23
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Då du tydligen jobbar på kontor och bränner nära noll kalorier så klarar du dig på en sallad så blir du inte så fet.
Den kan du ta med dig och äta på jobbet.
Citera
2021-03-19, 08:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Bra fråga, sist jag åt paltbröd måste varit 10-15 år sedan hos min mormor. Bor dock i Stockholm och min mormor i Ångermanland så kanske vanligare där uppe men aldrig sett på någon restaurang här någonsin vad jag kan minnas. Finns så många grymma rätter som borde serveras mer.

Angående pitepalt är väl det ungefär samma sak som kroppkakor väl?
Ja, pitepalt är nog ungefär samma sak som kroppkakor, tror jag. Men jag har aldrig ätit någon av dessa rätter. Görs väl på någon potatisröra blandat med hackat fläsk och smörsås till? Kanske är jag ute och cyklar. Borde nog prova någon gång i alla fall.
Citera
2021-03-19, 09:24
Medlem
Ärtsoppa med fäsk är både nyttigt och gott sen har jag gärna fläskpannkaka till detta, helst med hjortron sylt😘
Fläsk är nyckeln till god billig mat.
Citera
2021-03-19, 09:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag förstår att du kommer från en icke skidåkande nation och därför inte vill äta fläskkött. Men om du vill smälta in i det Svenska samhället så får du nog lägga din medeltidstro åt sidan, åtminstone när dina arbetskollegor ser dig

Om du hade läst hela mitt inlägg så nämner jag att skomakarlåda stått sig bra genom åren. Nu kanske man inte kan kräva så mycket bakom pannbenet på en sån som du med tanke på ditt inlägg men jag kan upplysa herrn om att en klassisk skomakarlåda innehåller fläsk.
Citera
2021-03-19, 09:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Om nu lunchen inte föredras av dig, ”ärtsoppa, barnmat/bukfylla, tråkig fisk och tråkig pasta”
Du har aldrig funderat på att trolla till en egen lunchlåda, din bortskämda snorunge😡??? Du vet, LAGA din egen mat om inte andras duger, då slipper du dessutom att betala för den ”tråkiga” maten. Eller är det så illa att vi inte lärt oss det? Hmm?

Du går till ett lunchställe som du VET serverar ärtsoppa som du VET att du inte föredrar och du har mage att gny över att livet är så illa just mot dig. Man kanske inte förtjänar någon mat och andras slit och omsorg som lagar mat till bl.a dig. Prova att svälta dig ett tag, vem vet..? Ödmjukheten och tacksamheten kanske drabbar även dig om du har tur..

Ja, nu VET vi alla här vem som har den största ÄRTHJÄRNAN iallafall..
...och det är inte den goda, gula lilla ärtan..

Matlåda orkar jag bara göra någon gång i månaden. Jag önskar också att det fanns något bättre alternativ inom gångavstånd från mitt jobb men tyvärr så gör det inte det. Då ser jag bara ett alternativ - vara sur och klaga på min risiga lunchsituation på torsdagar.
Citera
2021-03-19, 09:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Då du tydligen jobbar på kontor och bränner nära noll kalorier så klarar du dig på en sallad så blir du inte så fet.
Den kan du ta med dig och äta på jobbet.

Du har såklart rätt men jag blir hellre fet än käkar sallad till lunch.
Citera
2021-03-19, 10:32
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Det heter plättar, men det där med punsch måste jag prova . gamla soldatens ärtsoppa hårdbrö med ost och senap i ärtsoppan

Det heter tunna pannkakor om man ska vara petig. Plättar det är dom där små som man steker i plättlagg. Du råkar inte vara från Norrland? Där längst upp så säger man plättar.
Citera
2021-03-19, 10:53
Medlem
vasaduellers avatar
Pannkaka är en svensk version av pizza/crêpe/tart flambe etc., pita, pancake och liknande tunnbakade vetemjölsbröd. Jag har svårt att se att det ena eller andra skulle vara mer/mindre berättigat. Vilket man föredrar handlar nog mer om var man önskar höra hemma kulturellt.
Citera
2021-03-19, 11:42
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?
Jag kan tycka att det kan vara gott någon gång då och då men inte varje vecka. Uppenbarligen så verkar det ju gå på den lunchkrogen då den är stående på menyn. Det finns vissa lunchställen som är bra och många som inte är något vidare. Mitt tips är att ni inte går dit om ni inte vill äta det som erbjuds. Aningen får ni gå någon annanstans eller ta med mat till jobbet.
Senast redigerad av godboy 2021-03-19 kl. 11:44.
Citera
2021-03-19, 11:44
Medlem
Jag gillar både pannkakor och i vissa fall ärtsoppa. Mitt personliga problem är att dom ju inte passar ihop alls, så den rätten beställer man aldrig...

33 år gammal.
Citera
2021-03-19, 14:15
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Jag gillar både pannkakor och i vissa fall ärtsoppa. Mitt personliga problem är att dom ju inte passar ihop alls, så den rätten beställer man aldrig...

33 år gammal.

Du har aldrig gjort lumpen du? Då äter man sådant varje torsdag och man är hungrig som fan.
Citera
2021-03-19, 14:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är jättegott, men när folk säger "ärter och fläsk" så blir jag helt frigid. Det är för fan en soppa. Om jag hade lunchrestaurang skulle jag komma in med en tallrik gröna ärtor och en fläskkotlett om någon det kom in någon fet jävla skåning med tummarna i hängslena och bad om "ärter...".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in