2021-03-18, 17:31
Medlem
Beethovanias avatar
Jag tror minnen från skolan har satt sina spår här, det är samma med alla som tramsigt gnäller om hur äckligt fisk är. Såklart det är äckligt om du inte ätit fisk sedan mattanten tvingade i dig en bit på mellanstadiet. Sen ska det kompenseras med nåt alfakomplex om hur man minsann bara äter kött.

Själv är jag uppväxt med mammas ärtsoppa som gjordes från grunden, givetvis med saftiga bitar rökt fläsk och toppat med en klick senap. Ska nog bjuda hem mig någon Torsdag i närmaste tiden.

Sen kan jag hålla med om att man blir fisig, men det blir man av kål med och det är likväl förbannat gott.

Pannkakor är inget måste, men det var bra i skolan där ärtsoppan var av undermålig kvalité.
Citera
2021-03-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Jag mökar av NorrlandsDjup, men jag dricker den iallafall. Sen ärtsoppa är otroligt proteinrik mat och det heter plättar inte pannkaka.
Citera
2021-03-18, 17:45
Medlem
krakkels avatar
Rent objektivt har TS dålig smak när det kommer till ärtsoppan, pannkakorna kan jag dock hålla med om då de passar mer som lunch till barn.
Citera
2021-03-18, 17:46
Medlem
Kluffs avatar
Under mina 29 år på denna jord har jag faktiskt aldrig ätit den där typiska svenska torsdags-ärtsoppan. Inget som lagades hemma under barndomen, och i vuxen ålder har det aldrig låtit särskilt lockande rent ingrediensmässigt.

Indisk kikärtsgryta (chana masala) och typ soppor med smaker från Mellanöstern är en helt annan femma. Det smakar ju i alla fall något.
Citera
2021-03-18, 17:51
Medlem
Med punch är det fest.
Citera
2021-03-18, 18:08
Medlem
Det är gott! Fråga Edward Blom...
https://youtu.be/gqpVwZl5asA
Citera
2021-03-18, 18:16
Medlem
Denna tråd gjorde mig sugen på ärtsoppa med pannkakor, så det blir det min själ ikväll. Med varm punsch till ärtsoppan. Blir fisig som fan dagen efter men ska ändå jobba hemifrån 😊
Citera
2021-03-18, 18:30
Medlem
jugbandbluess avatar
ärtsoppa med extra fläsk och senap kan vara hyfsat gott, men är rejält överskattat. pannkakor är gott för sig, men inte ihop med ärtsoppa.

svensk husmanskost, och dansk dito, är min favoritmat. men här får jag hålla med TS åtminstone lite.

Citera
2021-03-18, 18:41
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkeaudror
Torsdag är.raggmunk o det är en av de godaste rätter som finns .

Torsdagar är det ärtsoppa och pannkakor som gäller. På det så fick befälen varm punsch.

Måndagar är stekt salt sill och löksås om man håller på traditionerna.
Citera
2021-03-18, 18:48
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Punsch ➕ärtsoppa ➕pannkakor är klassisk studentikos mat! Vissa maträtter kanske inte är det festligaste din gom har upplevt men man äter det för traditions skull och sånt blir viktigare och viktigare i ett Sverige som nu är så ”härligt mångkulturellt” 🤨 en annan sån sak som jag inte tycker är delikat egentligen är fläsk och bruna bönor. även lutfisk har sin charm även om detta inte smakar så mycket i sig.
Citera
2021-03-18, 18:50
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi som har passerat 40 så klart.
Jag äter bruna bönor med fläsk också.
Den här klassiska maten gör en mätt hela dagen!

Kunde inte sagt det bättre själv! Det är riktigt god mat med en fin svensk tradition
Citera
2021-03-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirrevippen
Denna tråd gjorde mig sugen på ärtsoppa med pannkakor, så det blir det min själ ikväll. Med varm punsch till ärtsoppan. Blir fisig som fan dagen efter men ska ändå jobba hemifrån 😊

Det heter plättar, men det där med punsch måste jag prova . gamla soldatens ärtsoppa hårdbrö med ost och senap i ärtsoppan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in