2021-03-17, 11:59
Medlem
Hej!

Jag sitter som bekant i fängelse i i Finland (bara 3 månader kvar nu!) och blir efter avtjänat straff utvisad.

Kollat på typ mrkoll etc redan men står inget där.

Undrar bara om jag sedan begär ett utdrag från belastningsregistret, syns det av någon weird anledning på mitt svenska utdrag då??

tacksam för svar, hittade ingen liknande tråd!
Citera
2021-03-17, 12:04
Medlem
NollFemNollFems avatar
Är du svensk medborgare?

Citat:
Uppgifter som registreras i belastningsregistret är:
[...]
Dom som meddelats i utlandet, om du är svensk medborgare eller har hemvist i Sverige och;
- domen meddelats i en stat som tillhör Europol, Interpol eller om det finns en överenskommelse mellan Sverige och den andra staten,
- domar i ett annat EU-land registreras om uppgifterna har överförts till Sverige med stöd av artikel 4.2 i rådets rambeslut 2009/315/RIF av den 26 februari 2009 om organisationen av medlemsstaternas utbyte av uppgifter ur kriminalregistret och uppgifternas innehåll.
https://polisen.se/tjanster-tillstan...ingsregistret/
Citera
2021-03-17, 12:41
Medlem
Det lär väl synas i belastningsregistret men knappas hos tex Lexbase och MrKoll.
Citera
2021-03-17, 12:55
Medlem
Nej det syns inte i ditt svenska belastningsregister, om domen blev lagstadgad i Finland.

Om sen Sverige var med på ett hörn, så kan du finnas med i misstankeregistret.
Citera
2021-03-17, 13:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det lär väl synas i belastningsregistret men knappas hos tex Lexbase och MrKoll.
Oavsett vad lär ju en seriösa arbetsgivare som vill ha dessa uppgifter begära ett ordentligt registerutdrag, inte bara kolla på vad som står på Lexbase.
Citera
2021-03-17, 14:37
Medlem
Jaha här var det lite blandade skurar.

Sverige är inte alls inblandad på nåt sätt, jag har suttit hela straffet i Finland.

Får väl se när jag återvänder då, hur det ser ut! Vore ju najs å slippa ha det. Jävla EU samarbeteskit.
Citera
2021-03-17, 14:38
Medlem
Men ja jag är svensk medborgare, dock skriven i Finland just nu om nu det gör nån skillnad.
Citera
2021-03-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Men ja jag är svensk medborgare, dock skriven i Finland just nu om nu det gör nån skillnad.

Det kommer synas i svenskt belastningsregister eftersom du är svensk medborgare.

Det här visar utdraget:

Utdraget för kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret visar samtliga uppgifter som finns registrerade den dag utdraget skrivs ut.

Uppgifter som registreras i belastningsregistret är:

Dom som meddelats i utlandet, om du är svensk medborgare eller har hemvist i Sverige och;
- domen meddelats i en stat som tillhör Europol, Interpol eller om det finns en överenskommelse mellan Sverige och den andra staten,

Du är svensk medborgare och Finland är med i Europol och Interpol så kraven för att det skall synas i Svenskt register är uppfyllda.
Citera
2021-03-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Nej det syns inte i ditt svenska belastningsregister, om domen blev lagstadgad i Finland.

Om sen Sverige var med på ett hörn, så kan du finnas med i misstankeregistret.

Fel. För svenska medborgare registreras domar från länder som tillhör Europol eller Interpol, dit hör Finland(och ytterligare 193 andra stater).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in