• 1
  • 2
2021-03-17, 10:00
Medlem
Bonnatorps avatar
Att planera att röka på fyllan är bara dumt.

Du kanske klarar dig, du kanske inte klarar dig. Hursomhelst är det ett risktagande, som din vän bevisligen förstår.
Och vad är det för sätt att säga att han är korkad i samma veva som han faktiskt har sagt ett gott råd?

Alkohol I små mängder kan ha goda hälsoeffekter, och desamma kanske eventuellt kan gälla snus.
Men det gäller inte cigaretter. Varje enskild cigarett är till skada för dig, och det klokaste valet är att inte röka en enda cigg vare sig du är nykter eller onykter.

Lyssna på din vän så kanske du förstår något mer än självhävdande.
Citera
2021-03-17, 10:11
Medlem
yz44s avatar
Att röka är något av det mest beroendeframkallande som finns.
Eftersom du uppenbarligen inte är beroende av att röka bör du undvika det.
Citera
2021-03-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Jag slutade röka heltid samtidigt som jag slutade med brasset. Nu röker jag bara när jag dricker
och även snusar men sen när jag inte dricker nyttjar jag noll nikotin.

Så visst fan går det.

Åhfan, hur länge använde du tobak regelbundet totalt sett btw?
Nu fick jag ändå en känsla av att det kan fungera trots allt. :P
Citera
2021-03-17, 12:09
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaeskpommes
Åhfan, hur länge använde du tobak regelbundet totalt sett btw?
Nu fick jag ändå en känsla av att det kan fungera trots allt. :P

Snus och cigg mer eller mindre regelbundet från 15 till 35.
Citera
2021-03-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Jag slutade röka heltid samtidigt som jag slutade med brasset. Nu röker jag bara när jag dricker
och även snusar men sen när jag inte dricker nyttjar jag noll nikotin.

Så visst fan går det.

Förresten, hur långt uppehåll hade du mellan att du slutade regelbundet fram tills att du började feströka igen? Eller supa+röka i ensamhet för den delen kanske. :P
Citera
2021-03-17, 14:10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaeskpommes
Förresten, hur långt uppehåll hade du mellan att du slutade regelbundet fram tills att du började feströka igen? Eller supa+röka i ensamhet för den delen kanske. :P

Tog inte lång tid alls. Men sen var jag bara benhård på att inte röka vardagligt. Gäller bara att stålsätta
sig som med drogerna. Bryta ett dåligt mönster.
Citera
2021-03-17, 14:46
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Och vilka av de där är extremt beroendeframkallande?
Du har påstått någonting och då är det väl bra om du kan backa upp det. Säg också vilken koncentration av ämnet som återfinns i cigaretten.

"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." Christopher Hitchens.

Klart man kan påstå och avfärda saker utan bevis men det gör ju inte att man kommer närmre sanningen haha...? Snarare längre ifrån då man själv avfärdar istället för att vara öppensinnad och undersöker. Vilket dumt citat :P haha!

Jag vet faktiskt inte exakt vilket ämne som är extremt beroende framkallande det är endast ett statement jag hört av en som jag vet är en genuin och ärlig person och som har intervjuat insiders i tobaksindustrin som berättat det för honom. Så det är inget jag kan bekräfta mer än att jag litar på personen och att det hela är rätt obvious. Tror inte direkt det är en hemlighet haha du kan nog ta reda på det om du istället för o avfärda, så undersöker du istället =)
Citera
2021-03-17, 17:12
Medlem
Allt handlar om vilja.
Citera
2021-03-18, 11:29
Medlem
Jag har slutat röka och sedan börjat röka igen pga fylleciggen.
Det gick iofs bra att bara röka på fyllan ett tag men sen råkade det bli några nyktra cigg pga att det fanns kvar från helgen & en enda cigg skulle väl inte skada...

Jag älskar fylleciggen så vill ju inte vara utan dom men får väl försöka dra ner på antalet fylletillfällen nästa gång så kanske det går bättre.
Citera
2021-03-18, 19:26
Medlem
Det krävs bara ett bloss för att nikotinet ska nå ut i blodet och då är du på ruta 1 igen.

Allt eller inget med nikotin. Det är ju bara en plåga att tända av titt som tätt.
Citera
2021-03-18, 19:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Och vilka av de där är extremt beroendeframkallande?
Du har påstått någonting och då är det väl bra om du kan backa upp det. Säg också vilken koncentration av ämnet som återfinns i cigaretten.

"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." Christopher Hitchens.
Framför allt handlar det om tillsatser (bl.a. ammoniak och sockerarter) som gör upptaget av nikotin via lungan extremt effektivt.

Dessutom är det inte bara själva nikotinpåslaget som gör att man utvecklar beroende, utan också känslan av plötslig syrebrist som i sin tur är ett resultat av att den brinnande cigaretten bildar cyanväte, kolmonoxid och koldioxid.
Citera
2021-03-23, 08:35
Medlem
Jag testade att röka 3st Winston blå under ett belopp på ca 6 timmar.. 3 dygn senare så har jag inte märkt av någon som helst abstinens. Fan va gött! Det blir nog o dra iväg o köpa ett paket sen och röka nån gång i veckan.

Jag tror det i mitt fall innebar att jag rökte såpass kort tid att jag inte riktigt hann utveckla ett vidare starkt beroende till nikotin.

Tack för all respons btw! <3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in