• 1
  • 2
2021-03-16, 00:06
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Hur menar du? Ringa re:member och förhandla eller? Nån typ av frysning med avbetalningsplan med hot om att lämna för bättre erbjudande?

Har tänkt ringa dom, min bank och fackets medlemsförmånliga bank och se deras alternativ.
Även Zmarta och Money To Go för att säkerställa erbjudandet.
Det jag menar är att det kan vara förenat med kostnader att lösa in lånet i förtid.
Om de kostnaderna närmar sig eller överstiger vad du tjänar på att lägga om lånet så är det ingen ide.
Citera
2021-03-16, 00:31
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sluta agera bank, det är skadligt både för dig och den som lånar. Personligen hade jag nog kört på nudelspåret och betalat av skiten så fort som möjligt, det bygger karaktär och insikt. Men det är bra att du är medveten om problemet. Du kan ju ta din exempeldeal och köra nudelspåret, dvs du betalar in allt du kan, hur lång tid tror du det hade tagit innan skulden är borta?

Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
Som jag förstått det så har du en skuld på 30 000.

För närvarande är räntan ca 15%, eller 4 500 kr per år.

Du har fått ett erbjudande om ca 8% ränta och kan därmed sänka den årliga räntekostnaden till 2 500 per år?

Du kommer alltså spara någon tusenlapp eller två?

Mitt förslag: Strunta i att ta nya lån. Ha kvar lånet hos Re:member. Ring till de och be om att få göra upp en avbetalningsplan. Spara flitigt varje månad och se över dina utgifter. Med 25 000 kr in varje månad är du skuldfri om ett år. Klipp kreditkoret direkt, det är det första du gör.

Sedan har du lärt dig en sak du ska ta med dig för livet: Aldrig någonsin mer kreditkort.

Kanske lutar åt att klippa kortet och betala in det jag kan så får det ta den tid det tar. I och med att skulden sjunker så blir det väll att kosta mindre ändå så det kanske inte blir så fasligt dyrt i slutändan.
Kommer väl slarva med avbetalningen men man får ju en minimi räkning varje månad åtminstone.

Tänkte lånet kändes som en bra ide för att få ett tvång lixom. Är ingen ekonomisk idiot bara dålig på sparande och tankar på mer än nån vecka framåt.
Citera
2021-03-21, 10:58
Medlem
Kalsongbatongs avatar
För att avsluta tråden kan jag berätta att jag fick 4% ränta via fackets bankavtal som kvittade kreditkortets kredit och har nu en avbetalning på 30 lax under 3 år som jag planerar lösa på 1,5-2 år.

Slutet gott allting gott mina vänner, bakpotatisen blev nu småpotatis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in