• 8
  • 9
2021-03-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yemoja
Skäms för att sitta med sådan självömkan när du på ett fundamentalt sätt har tänkt och agerat fel. Ta det som en lärdom, kännns inte riktigt som att du är där när du tjatar om en bil för 100K.

Man lånar inte för att investera.
Man köper inte bil för 100K när man har högre mål att nå.

Man gnäller inte om att inte ha en familj när det är val man gjort. I slutändan är det ändå så, man kämpar inte hårt nog och anser livet är orättvist.

Om nu ett hus ligger högst på listan så agerar man som om det är prio ☝️ utgifter minimeras.. det är väldigt enkelt egentligen.
Helt och hållet riktigt.

Livet är inte skyldig dig något överhuvudtaget!

Jag har gått från att vara helt utslagen och psykiskt sjuk till att nästan dra in en miljon på lönearbete om året. Det är efter insikten att allt jag vill ha, måste jag jobba för. Dygnet har 24a timmar för fan. Det är enkelt att jobba 16 timmar iallafall. Ibland har jag 96 timmars veckor.

Den där "100k"-bilen kan du pynta på någon månad om du bara sköter dig.

Vad ska du göra med all fritid om du inte har familj?
Citera
2021-03-17, 16:54
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Gamla bilar pajar det är därför de är så billiga så i slutäbda blir det ett nollsummespel.
Beror på vad som (äpple) eller (rabarber) paj(ar) och hur händig man är t.ex kan man köpa billiga kompatibla reservdelar och byta själv eller lämna in på verkstad ...underhåller man inte bilen så att den rostar sönder (blåbärs) paj(ar) den snabbare.
En ny bil brukar kosta som kanske 5st. hyfsade begagnade som kan hålla bra i många år.
Citera
2021-03-17, 16:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Beror på vad som (äpple) eller (rabarber) paj(ar) och hur händig man är t.ex kan man köpa billiga kompatibla reservdelar och byta själv eller lämna in på verkstad ...underhåller man inte bilen så att den rostar sönder (blåbärs) paj(ar) den snabbare.
En ny bil brukar kosta som kanske 5st. hyfsade begagnade som kan hålla bra i många år.

Ja kan man skruva själv så är beg bra!
Citera
2021-03-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammeronone
Jag är 35 bast och brände bort allt jag ägde på skit, fest osv... Jag har inget av värde, inga barn, ingen egen familj med fru som samhället förväntar sig av en man i min ålder.

Jag försöker tjäna pengar till att köpa hus men jag vet inte känns som omöjligt... Jag tog lån för att investera i ett av börsens sämsta bolag och avkastningen är inte god! Snart måste jag lösa ett problem med bilen jag äger också och casha den.... Kommer aldrig få ett hus så jag kan starta en familj

Jag kan inte spara mer än 4000:- i månaden för resten går till avbetalning på lån, och i den takten kommer jag inte kunna köpa hus förens jag e pensionär...

Jag har på 1,5 år gått från 0:- till 140.000 :- kan låta mycket men det räcker inte pg.a bilen!!! Måste fixa hus! O med tanke på bilen så kan jag antingen leva utan bil eller köpa loss den för 100.000:-.... Då går jag tillbaka till 40.000:- men äger en bil men jag vill ju ha hus gärna en bil också såklart. Ge mig ett break nån gång snälla!!! Jag har kollat över alla mina utgifter o kapat allt så jag mer heller mindre lever som en student (fast med fast lön). Vet inte vad jag kan göra mer?

Några förslag eller nån i samma sits? Tror jag håller på att gå in i väggen Ge mig lite perspektiv.

Skaffa familj först, resten kommer med tiden. Alla bor inte i villa.
Citera
2021-03-17, 22:31
Medlem
Du är bedömt driven.

Starta eget vid sidan av jobbet.

När det täcker motsvarande lön säger du upp dig.

Den e de bara o jobba. Du har ingen kärring o inga ungar så du kan jobba dubbelt mot alla andra i din ålder.

0-100 med egen firma går fort. Att göra en miljon om året är basic när du kör eget och om du dessutom kan jobba mer än alla andra blir det ännu mer.

Vad betalar din arbetsgivares kunder mest för?

Vad tjänar din arbetsgivare mest på?

Hur kan du förbättra det?

Kan du sälja det i egen firma?

En konsult av valfri sort kostar i runda slängar 1000-1500kr/h

Det är 200k/mån på 160h och i ditt fall är 250h görbart, det blir 3,1M fakturerat om året med två månaders semester.

Då kan du maxa lönen till gränsvärdet, skaffa ny tesla på firman och dela ut 180k/år till 20% skatt.

Om fem år har du både villa med pool, två nya bilar och mer än en kärring som vill ha ungar med dig.

Tips från coachen (som gjort exakt ovan)
Citera
2021-03-18, 08:33
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketen66
om du tar dina pengar och köper vinstjagarens kurs kommer han hjälpa dig med hur du investerar på börsen kan bli riktigt stora summor till slut tro mig

Dags att en moderator ger dig en ban. Du tjatar om vinstjägaren i varenda tråd.
Citera
2021-03-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Det verkar ju så, så som alla bostadspriser skjuter i höjden på senare. Kollar runt och ser att huspriser i Skåne och södra Småland tredubblats på ett par år. Man hinner inte ikapp med löneökning eller sparande. De som har råd idag att köpa hus måste ju vara rika som troll eller ha fått feta arv.
Äh, de flesta hus äger banken. Kanske gamlingar betalat av sina hus, en del har såklart gjort bostadskarriär också. Tjänar man 40 000 i månaden kan man iaf låna 2-2,5 miljoner. Räcker till hus/lägenhet på rätt många ställen, kontantinsatsen får man ihop på några år.
Citera
2021-03-22, 12:15
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Äh, de flesta hus äger banken. Kanske gamlingar betalat av sina hus, en del har såklart gjort bostadskarriär också. Tjänar man 40 000 i månaden kan man iaf låna 2-2,5 miljoner. Räcker till hus/lägenhet på rätt många ställen, kontantinsatsen får man ihop på några år.

Absolut men idag ligger husen inte på 2.-2.5 mille. Det är minst det dubbla. Det är det jag undrar.
Jag kollar t.ex. på ett halvruckel ute på landet som måste i princip totalrenoveras. Lades ut för 1.9 och är nu uppe på 2.6 dagen efter första visning. Det är mycket renovering som behöver göras på det huset. Bland annat gällande tak, fasad och våtutrymmen invändigt. Ska man köpa ett ok hus däremot ligger det upp mot 4.5-5 mille. Vem har råd med det bara så?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in