• 3
  • 4
2021-03-21, 14:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Vilket i sin tur bevisar att det faktiskt finns ngot vi kan kalla frihet d ett frbud just frhindrar ngons vilja och nskan att bra slja. Detta gr att vi terigen hamnar i en diskussion om hur vi ska definiera begreppet frihet. En frga mer passande fr filosofiforumet n denna trd.

Om du anser, att detta "ngot vi kan kalla frihet" inte finns, s pverkas detta icke-existerande fenomen inte av t.ex. ett sljfrbud.

Om du anser, att "det faktiskt finns ngot vi kan kalla frihet d ett frbud frhindrar ngons vilja och nskan att bra slja", s fr du motivera varfr en arbetsgivares frbud mot slja enl. dig inte "frhindrar ngons vilja och nskan att bra slja".

Du skriver: "Precis som att det borde vara tilltet att bra slja borde exempelvis en arbetsgivare ha friheten att neka anstllning av ngon som br slja."
Citera
2021-03-21, 14:41
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om du anser, att detta "ngot vi kan kalla frihet" inte finns, s pverkas detta icke-existerande fenomen inte av t.ex. ett sljfrbud.

Om du anser, att "det faktiskt finns ngot vi kan kalla frihet d ett frbud frhindrar ngons vilja och nskan att bra slja", s fr du motivera varfr en arbetsgivares frbud mot slja enl. dig inte "frhindrar ngons vilja och nskan att bra slja".

Du skriver: "Precis som att det borde vara tilltet att bra slja borde exempelvis en arbetsgivare ha friheten att neka anstllning av ngon som br slja."

Finns inte ngon motsttning i rtten att bra slja samtidigt som en arbetsgivare kan ha rtt i att neka sljbrare anstllning. Allt har konsekvenser det kan vi nog fastsl. Att arbetsgivaren sger nej till sljbraren innebr inte att hon eller han mste ta av sig sljan. Friheten att bra den finns fortfarande dr. Med strsta sannolikhet finns det andra arbetsgivare som inte bryr sig. Sljbraren har ocks, ifall vi utgr frn att det finns yttrandefrihet, ocks friheten att sga att hon eller han tycker att det r fel att arbetsgivaren nekar anstllning pga huvudbonaden.

S fr att terg till ts formuleringar br det inte vara kompatibelt med en sdan instllning (att frbjuda slja) om man nu anser att man r ett "frihetsparti". Men eftersom det verkar att du r av en annan uppfattning fr du mer n grna lgga fram dina argument fr detta.
Citera
2021-03-21, 14:57
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:

Citat:
Finns inte ngon motsttning i rtten att bra slja samtidigt som en arbetsgivare kan ha rtt i att neka sljbrare anstllning. Allt har konsekvenser det kan vi nog fastsl. Att arbetsgivaren sger nej till sljbraren innebr inte att hon eller han mste ta av sig sljan. Friheten att bra den finns fortfarande dr. Med strsta sannolikhet finns det andra arbetsgivare som inte bryr sig. Sljbraren har ocks, ifall vi utgr frn att det finns yttrandefrihet, ocks friheten att sga att hon eller han tycker att det r fel att arbetsgivaren nekar anstllning pga huvudbonaden.

S fr att terg till ts formuleringar br det inte vara kompatibelt med en sdan instllning (att frbjuda slja) om man nu anser att man r ett "frihetsparti". Men eftersom det verkar att du r av en annan uppfattning fr du mer n grna lgga fram dina argument fr detta.

Jag hller med om att frbud mot slja inte uppfattas som fritt och r beredd att backa p den punkten ven om jag personligen mr dligt nr jag ser dessa spkplumpar vandra omkring p stan. Men arbetsgivare br ju s klart ha friheten att neka dessa anstllning.

Men med frihetsparti s menar jag terigen inte att alla skall vara fria att gra vad som helst fr d r det ju mer anarki. Den enes frihet inkrktar ju ofta p ngon annans frihet. Det jag menar r att vi frsker hitta s liberala regler som mjligt som kan tolereras av andra utan att deras friheter minskar fr mycket. Med frihet menar jag ven s lite statlig inblandning som mjligt.

Meiji frgade om polis, rttsvsende och frsvar tror jag det var.. Lgg grna fram frslag p hur det br vara med dom sakerna.. Tanken r ju att vi ska hitta p ngot ihop.

Men visst, det br finnas bde polis och rttsvsende annars blir det svrt att ha ett fungerande samhlle. Tror inte mnga hade velat investera i ett samhlle utan de delarna.

Frsvar dremot kan jag tnka mig en liten arme baserat p frivillighet (de som vill mnstra fr gra det de andra slipper) och att man istllet gr med i ngot samarbete och mer i princip betalar fr beskydd (typ NATO) ven om jag hellre hade sett ett nordiskt samarbete.
Citera
2021-03-21, 15:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:

"Frihet", som det begreppet vanligen anvnds, brukar syfta att ngon, utan att sjlv drabbas av ptagliga negativa konsekvenser, har friheten att vlja vad-det-nu-gller. Men om jag frstr dig rtt, s anser du, att det inte r ngn ptaglig negativ konsekvens att vara exkluderad frn en somliga arbetsplatser. En knckfrga blir dock, hur staten som arbetsgivare ska agera.

-----

TS skriver: "Den enes frihet inkrktar ju ofta p ngon annans frihet", vilket du verkar vilja blunda fr.

Sljan och liknande tydligt synlig, religis mundering r ett sdant exempel.

Den enes nskan om en frihet till religisa manifestationer (ssom slja) krockar med den andres nskan om en frihet frn religisa manifestationer.
Citera
2021-03-21, 15:17
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
"Frihet", som det begreppet vanligen anvnds, brukar syfta att ngon, utan att sjlv drabbas av ptagliga negativa konsekvenser, har friheten att vlja vad-det-nu-gller. Men om jag frstr dig rtt, s anser du, att det inte r ngn ptaglig negativ konsekvens att vara exkluderad frn en somliga arbetsplatser. En knckfrga blir dock, hur staten som arbetsgivare ska agera.

-----

TS skriver: "Den enes frihet inkrktar ju ofta p ngon annans frihet", vilket du verkar vilja blunda fr.

Den enes nskan om en frihet till religisa manifestationer (ssom slja) krockar med den andres nskan om en frihet frn religisa manifestationer.

Det r klart att det r en ptaglig negativ konsekvens. Men det inskrnker inte friheten att ta p, eller ta av fr den delen, en slja.

Att ngon br en slja pverkar inte heller mina friheter. Om jag skulle tycka det ser ljligt ut r helt irrelevant.
Citera
2021-03-21, 16:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Det r klart att det r en ptaglig negativ konsekvens. Men det inskrnker inte friheten att ta p, eller ta av fr den delen, en slja.

"Frihet", som det begreppet vanligen anvnds, brukar, som sagt, syfta att ngon, utan att sjlv drabbas av ptagliga negativa konsekvenser, har friheten att vlja vad-det-nu-gller.

Du anser emellertid, att friheten att vlja sljbrande *inte* inskrnks av att drabbas av ptagliga negativa konsekvenser.

Citat:
Citat:

Att ngon br en slja pverkar inte heller mina friheter. Om jag skulle tycka det ser ljligt ut r helt irrelevant.

Att just du avfrdar en nskan om en frihet frn religisa manifestationer som "irrelevant" r tyvrr inte ett uttalande frn en auktoritet, som hela befolkningen accepterar.

-----

Det r omjligt att resonera kring "frihet" eller skriva ett program fr ett Frihetsparti, utan att resonera kring grnsdragningar och gra avvgningar mellan olika nskeml om frihet, som str i konflikt med varandra.
Citera
2021-03-21, 19:11
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
"Frihet", som det begreppet vanligen anvnds, brukar, som sagt, syfta att ngon, utan att sjlv drabbas av ptagliga negativa konsekvenser, har friheten att vlja vad-det-nu-gller.

Du anser emellertid, att friheten att vlja sljbrande *inte* inskrnks av att drabbas av ptagliga negativa konsekvenser.
Nej det gr jag inte.

Citat:
Att just du avfrdar en nskan om en frihet frn religisa manifestationer som "irrelevant" r tyvrr inte ett uttalande frn en auktoritet, som hela befolkningen accepterar.
Irrelevant i den aktuella diskussionen om ts nskan att starta ett "frihetsparti".

Citat:
Det r omjligt att resonera kring "frihet" eller skriva ett program fr ett Frihetsparti, utan att resonera kring grnsdragningar och gra avvgningar mellan olika nskeml om frihet, som str i konflikt med varandra.

Ja och det r just det som grs i den hr trden.
Citera
2021-03-21, 19:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:

Nej det gr jag inte.

OK. Jag funderade faktiskt p, om din (lite mrkliga) formulering, att "det [ptagliga negativa konsekvenser] inskrnker inte friheten att ta p, eller ta av fr den delen, en slja" var ett stt att slippa erknna, att friheten att *bra* slja inskrnks av att drabbas av ptagliga negativa konsekvenser.

Citat:
Irrelevant i den aktuella diskussionen om ts nskan att starta ett "frihetsparti".
Det r inte "irrelevant i den aktuella diskussionen om ts nskan att starta ett 'frihetsparti' ", att den enes nskan om en frihet till religisa manifestationer (ssom slja) krockar med den andres nskan om en frihet frn religisa manifestationer.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in