Citat:
Ursprungligen postat av
skunkensune
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
"Frihet", som det begreppet vanligen anvnds, brukar syfta att ngon, utan att sjlv drabbas av ptagliga negativa konsekvenser, har friheten att vlja vad-det-nu-gller. Men om jag frstr dig rtt, s anser du, att det inte r ngn ptaglig negativ konsekvens att vara exkluderad frn en somliga arbetsplatser. En knckfrga blir dock, hur staten som arbetsgivare ska agera.
Det r klart att det r en ptaglig negativ konsekvens. Men det inskrnker inte friheten att ta p, eller ta av fr den delen, en slja.
"Frihet", som det begreppet vanligen anvnds, brukar, som sagt, syfta att ngon, utan att sjlv drabbas av ptagliga negativa konsekvenser, har friheten att vlja vad-det-nu-gller.
Du anser emellertid, att friheten att vlja sljbrande *inte* inskrnks av att drabbas av ptagliga negativa konsekvenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkensune
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
TS skriver: "Den enes frihet inkrktar ju ofta p ngon annans frihet", vilket du verkar vilja blunda fr.
Sljan och liknande tydligt synlig, religis mundering r ett sdant exempel.
Den enes nskan om en frihet till religisa manifestationer (ssom slja) krockar med den andres nskan om en frihet frn religisa manifestationer.
Att ngon br en slja pverkar inte heller mina friheter. Om jag skulle tycka det ser ljligt ut r helt irrelevant.
Att just du avfrdar en nskan om en frihet frn religisa manifestationer som "irrelevant" r tyvrr inte ett uttalande frn en auktoritet, som hela befolkningen accepterar.
-----
Det r omjligt att resonera kring "frihet" eller skriva ett program fr ett Frihetsparti, utan att resonera kring grnsdragningar och gra avvgningar mellan olika nskeml om frihet, som str i konflikt med varandra.