2021-03-14, 23:12
Medlem
Mx_Trs avatar
På en gammal dator så fick jag för några år sen moderkorts-haveri, så den gav totalt upp om man säger så.

Jag hade en massa sparat på hårddisken och tog ur den och den har inga skador och jag kan se allt när jag satte i den i ett "HD-rack" dock så hade jag en hel del viktiga filer i en dold/gömd mapp.

Försöker göra den synlig så man kan se filerna men går ju inte eftersom jag inte är administratör för HD´n för hänger ju ihop med det gamla OS.

Någon som har någon bra tips om hur man kan göra för komma åt det ?
Citera
2021-03-14, 23:19
Medlem
Rospigg1s avatar
Har haft liknande bekymmer. Då installerade jag linux, på en annan dator. Då fick jag fram dolda filer
Citera
2021-03-15, 11:59
Medlem
yz44s avatar
Så din fråga borde vara hur du ändrar rättigheten till disken.
Citera
2021-03-15, 16:51
Medlem
Mx_Trs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så din fråga borde vara hur du ändrar rättigheten till disken.

Ja så kanske man kan utrycka det. Har prövat massa olika grejer men inte lyckats.
Citera
2021-03-18, 17:31
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_Tr
Ja så kanske man kan utrycka det. Har prövat massa olika grejer men inte lyckats.

Ser du mappen men kommer inte in på den, eller ser du den inte alls?
Förmodar att mappen ligger under en annan mapp?

Prova detta, kanske kan fungera:

Förutsätter att du har svensk version av Windows 10 nu.
Koppla in din disk.

Gå in på någon mapp där denna dolda mapp ligger som undermapp.
Markera mappen, högerklicka och ta egenskaper/properties -> Säkerhet/security -> Avancerat/advanced -> ändra/change/edit (finns långt upp i rutan som du nu kommer till, som heter "avancerade säkerhetsinställningar för Windows).

Klickar du på ändra/change/edit där så kommer du till nästa ruta "Välj användare eller grupp".
I rutan "ange objektnamn" skriver du "Administratörer" om du har svensk version eller "Administrators" om du har engelsk version, och trycker enter. Nu kommer du tillbaka till "Avancerade säkerhetsinställningar för Windows" men nu kan du editera.

Klicka i rutan "Ersätt ägare av underbehållare och objekt" och sedan "Verkställ".

Vänta medans den genomför förändringen på mappen och alla undermappar. När det är klart har du ägandeskapet och borde kunna se alla mappar under. Det kan ta en stund innan det kört klart, speciellt om det är en gammal mekanisk disk från Krita-perioden.

Lycka till, tror detta borde funka.

Återkom om det är nåt av stegen du inte hänger med på.

/Peter
Citera
2021-03-18, 23:08
Medlem
Mx_Trs avatar
[quote=Peter77|75125310]Ser du mappen men kommer inte in på den, eller ser du den inte alls?
Förmodar att mappen ligger under en annan mapp?

]

Skall jag testa under helgen !
Har faktiskt aldrig testat med den datorn som jag har Win10 på, tack så mycket ! Återkommer om det funkade =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in