2021-03-13, 23:28
Medlem
pigfaceregulates avatar
Översatte en kortare konversation ifrån norska till engelska och skrev norska som svenska där skillnad inte hade spelat någon större roll. Tex; De pratade norska i klippet, jag skrev det som svenska med parentes där jag skrev översättningen på engelska. Allt annat var fullständigt korrekt och det enda som skiljde norska och svenskan åt var några vokaler och konsonanter.

Detta retade gallfeber på en stor hord norrmän som skulle peka ut hur fel jag hade trots att översättningen var fullständig. Det blev inte bättre av att jag påpekade att norska var mer eller mindre svenska med brytning.

Varför denna mindervärdeskomplex? Om norrmän och svenskar kan prata sina egna språk och förstå 95% av vad som sägs, är det verkligen så pass olika språk att det gör någon skillnad? Snakka = Snacka och Varsågod = Vær så god var två exempel som de störde sig på.
Citera
2021-03-13, 23:59
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Beror väl på var och sammanhang detta skedde.

Var det ett betalt jobb att översätta från Norska till engelska och du översatte från norska till svenska och engelska? Då var det för att du inte gjorde ditt jobb.
Var det i kommentarsfältet till en youtube-video? Då var det för att det för att det var i kommentarsfältet i en youtubevideo.

Något annat? Andra orsaker.

PS. Snakke. Inte snakka.
Citera
2021-03-14, 00:02
Medlem
pigfaceregulates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Beror väl på var och sammanhang detta skedde.

Var det ett betalt jobb att översätta från Norska till engelska och du översatte från norska till svenska och engelska? Då var det för att du inte gjorde ditt jobb.
Var det i kommentarsfältet till en youtube-video? Då var det för att det för att det var i kommentarsfältet i en youtubevideo.

Något annat? Andra orsaker.

PS. Snakke. Inte snakka.

Inte mitt jobb såklart, var några som ville ha en översättning till en youtube-video, kunde inte bemöda mig med att skriva rätt stavning på norska så körde med svenska.
Citera
2021-03-14, 00:21
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pigfaceregulate
Inte mitt jobb såklart, var några som ville ha en översättning till en youtube-video, kunde inte bemöda mig med att skriva rätt stavning på norska så körde med svenska.
Då är svaret att det är för att det var i youtube-kommentarerna, den existerar bara för bråka om skitsaker. I synnerhet ölstinna lördagskvällar.
Inget som går att applicera på övriga världen - och ärligt talat inget att ventilera om på flashback eller någon annanstans utanför det aktuella kommentarsfältet.
Citera
2021-03-14, 01:06
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:

Fast du översatte fel
Citera
2021-03-14, 12:28
Medlem
Citat:
Om norrmän och svenskar kan prata sina egna språk och förstå 95% av vad som sägs, är det verkligen så pass olika språk att det gör någon skillnad? Snakka = Snacka och Varsågod = Vær så god.

Språkvetenskapligt sett, så är svenska och norska två dialekter av samma språk.

Förstår man mer än 50% av vad den andra människan säger, så pratar man samma språk, språkvetenskapligt sett.

Spanska, italienska och portugisiska är också dialekter av samma språk.

Många slaviska "språk" är också bara dialekter.
Citera
2021-03-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Fast du översatte fel

Det finns inget rätt eller fel i språk.

Språknämnder utfärdar bara rekommendationer, kan inte uttala sig om rätt eller fel.
Citera
2021-03-14, 16:23
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Det finns inget rätt eller fel i språk.

Språknämnder utfärdar bara rekommendationer, kan inte uttala sig om rätt eller fel.

Helt sant

Men du välja att göra som en felare eller en rättare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in