• 1
  • 2
2021-03-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noelh02
när passerar man hobbyverksamhet, hittar inga bestämda siffror
och jag kan ju inte betala arbetargivaravgift i en enskild firma då man inte kan anställa sig själv

Den sekund du gor nagot med avsikt att tjana pengar ar det ingen hobby.
Sa vanligtvis from forsta kronan
Citera
2021-03-14, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Den sekund du gor nagot med avsikt att tjana pengar ar det ingen hobby.
Sa vanligtvis from forsta kronan

Nej, om inkomsterna är under 20 008 kronor/år är det skattefritt.
Citera
2021-03-14, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Nej, om inkomsterna är under 20 008 kronor/år är det skattefritt.

Ja jo....men de flesta vuxna tjanar ju mer an detta per manad sa for 99% av befolkningen ar den gransen en icke fraga
Citera
2021-03-14, 10:34
Medlem
Citat:
och jag kan ju inte betala arbetargivaravgift i en enskild firma då man inte kan anställa sig själv

1. 1kr om det är din huvudsakliga inkomst.
2. Runt 30000kr i OMSÄTTNING, så det går rätt snabbt.
Citera
2021-03-14, 10:37
Medlem
Citat:
om jag skulle tjäna ca 200.000 kr genom sociala medier under året, hur ska jag då skatta. Enligt skatteverkets Räkna ut skatt så ska jag skatta cirka 100.000 kr om det räknas som Inkomster, t.ex. hobby som du själv ska betala egenavgifter för. Är inte 50% skatt mycket på en årsinkomst runt 200.000 eller är jag snål?

Tyvärr är det ju så. Det är svårt att försörja sig på sociala medier. De man ser och läser om är de som fått snöbollen att rulla. Viss survivorship bias i vilket du ser aldrig de tiotusentals som inte lyckas få det att gå runt.
Citera
2021-03-14, 12:32
Medlem
Citat:

Hobby max 20008 kr per år,

Bor du i stödområde så har du 10% enheter rabatt på arbetsgivaravgiften i AB samt en mindre rabatt på egenavgift i enskild firma.
Alltså mer fördel med AB i stödområde, Du behöver inte ha revisor i ett litet AB.
Citera
2021-03-14, 13:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etttryggareland
Skapa ett Aktiebolag så styr du det lite bättre.

Ja det är rimligt att göra men så värst mycket lägre skatt blir det inte.
Citera
2021-03-14, 13:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
jag har övervägt det men det känns omständigt med revisor årsredovisning osv

minskar/ökar skatten om man driver bolag jämfört med att endast deklarera det som hobby?

Revisionsplikten är slopad för så små företag, kolla så ser du att det inte är så mycket krångel.
Citera
2021-03-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Lägger du tex upp youtube videos och får betalt av adsense för reklamer så dras skatten i det landet som youtube ligger, alltså USA då det ägs av google. Du får då betala 30 % i skatt på de inkomster som är indragna av amerikanska tittare, men resten vet jag inte.

Varför ska man betala skatt i Sverige när intäkterna kommer från andra länder än Sverige? Någon som vet?

Du betalar för de Sverige ger dig iform av utbildning, rättsväsende, militärt försvar o.s.v
Citera
2021-03-15, 13:44
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Du betalar för de Sverige ger dig iform av utbildning, rättsväsende, militärt försvar o.s.v

Om man inte fått någon utbildning i Sverige, blivit nekad rättsväsende och aldrig sett skymten av något militärt försvar då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in