• 7
  • 8
2021-03-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
När Sverige som första land i världen skapade ett allmänt pensionssystem för 100 år sedan så gjordes valet att de som arbetar betalar för tidigare generationer. Det är ett system som "alla" länder därefter har följt.

Det var under mellankrigstiden. Ekonomisk tillväxt, bilar, flygplan och elektricitet. Ingen trodde längre på krig.

Under de hundra år som vi haft systemet så har kopplingen till att man betala in sin egen pension ökat. När jag tittar på minpension.se så är faktiskt mer än 50 % av pengarna mina. Det är tjänstepension och ppm som är knutna till mig där jag väljer hur de ska förvaltas.

Det är alltså mindre än hälften som är beroende av att kommande generationer betalar in pension till mig.

Nämn 5 länder som inte har löst hela eller delar av pensionssystem med att man betalar till tidigare generationer. Vilka länder har löst detta bättre än Sverige? Möjligen Norge som har fruktansvärt mycket oljepengar. Men vilka andra länder har ett system som inte är beroende av att kommande generationer vill arbeta och betala pension till äldre.

exakt så, PPM och tjänstepension kan man själv styra och placerar man dessa klokt kommer de växa betyligt mer än den allmänna pensionen och när de är dags för pension förmodligen vara en större del av kapitalet.

Det ger dig chans att diversifiera din pension. Själv tror jag inte att den allmänna pensionen kommer att försvinna eller tas ifrån en, men visst kan det hända att villkoren försämras i form av skatter eller senare uttagsålder. Istället för att raljera om hur hemskt det är att vara svensk och hur "lurad" man är bara för att man inte orkar kolla upp hur det funkar kanske man kan fokusera på det man kan styra så blir det nog rätt så bra ändå. Om man arbetar ett helt arbetsliv, speciellt om man sparar ihop lite själv vid sidan av också.

Känns som offerkoftan är rätt populär här i tråden...
Citera
2021-03-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
exakt så, PPM och tjänstepension kan man själv styra och placerar man dessa klokt kommer de växa betyligt mer än den allmänna pensionen och när de är dags för pension förmodligen vara en större del av kapitalet.

Bara ett tillägg här för dom som oroar sig över den statliga grundpensionen, glöm inte vikten av ett eget pensionsspar förutom PPM och tjänstepension. En nog så viktig del.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in